۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۴۴۳۵۱۰
استاد دانشگاه:

کبر مانع توبه انسان می‌شود

استاد دانشگاه گفت: یکی از سربازان عقل تواضع و برای جهل تکبر است، تواضع بیانگر میزان عقل انسان است و کبر انسان را از صفت تواضع دور کرده و مانع توبه او به درگاه الهی می‌شود.
نیکنام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد نیکنام، استاد دانشگاه شامگاه پنجشبه در حسینیه اثنی عشری شهرری، گفت: مقدار حب اهل بیت(ع) در قلوب انسان، نشان دهنده میزان پرهیز او از گناه است.

وی افزود: انسان مؤمن افعال خود را طبق افعال و رفتار ائمه معصومین(ع) انجام می‌دهد و از اموری پیروی می‌کند که آن بزرگواران بدان سفارش کرده‌اند.

نیکنام عقل را بهترین دوست و جهل را بدترین دشمن برای انسان بیان کرد و گفت: امام کاظم(ع) فرمودند: خداوند برای انسان دو حجت عقل و ائمه معصومین(ع) را قرار داد تا بدین وسیله بتواند در مسیر کمال گام نهد؛ منظور از عقل در این کلام، عقلی است که در مکتب دین تربیت شده و منور به نور قرآن و اهل بیت(ع) شده باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بزرگان برای عقل و جهل هر یک هفتاد سرباز تعیین کرده‌اند، بیان داشت: یکی از سربازان عقل تواضع و برای جهل تکبر است تواضع بیانگر میزان عقل انسان است و کبر انسان را از صفت تواضع دور کرده و مانع توبه او به درگاه الهی می‌شود.

وی افزود: شیطان به واسطه کبری که داشت از جایگاه رفیعش تنزل یافت، پیامبر(ص) فرمودند: دیوانه واقعی انسان‌های خودخواه و متکبر هستند؛ زیرا چیزی که ندارند و مالک نیستند بدان فخر دارند.

نیکنام مدارا با مردم را از دیگر سربازان عقل عنوان کرد و گفت: مدارا با مردم یعنی با اخلاق و رفتار ناپسند آنان کنار آمدن، پیامبر(ص) فرمودند: انسان چیزی را که دوست دارد در مقابلش کور و کر می‌شود؛ انسان بهتر است این دوست داشتن را نسبت به دیگران داشته باشد.

این استاد دانشگاه انصاف را از دیگر سربازان عقل برشمرد و ابراز کرد: انصاف یعنی چیزی را که برای خود نمی‌پسندی برای دیگری هم نپسندی.

وی افزود: یاری رساندن به دیگران در درگاه الهی بسیار با ارزش است و دیگر اینکه انسان باید سنجیده و کم سخن بگوید زیرا این خصوصیات از سربازان عقل به شمار می‌روند.

نیکنام با اشاره به اینکه ادب از سربازان عقل محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: کسانی که هر عبارتی را به زبان جاری می‌کنند و رعایت اصول را به جا نمی‌آورند فاقد صفت ادب هستند، امام علی(ع) فرمودند: ارزش انسان به ادب است و ادب را باید به زینت حلم زیبا کرد؛ کسانی که حلم ندارند نمی‌توانند در هر جایگاهی که هستند به خوبی ایفای نقش کنند./813/202/ب2

ارسال نظرات