۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۴۴۳۴۴۱
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

انقلابی بودن و انقلابی ماندن نه یک مسأله سیاسی بلکه یک تکلیف دینی است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه اخلاص مهم‌ترین سرمایه طلاب و روحانیان است، گفت: انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه علمیه نه یک مسأله سیاسی خشک بلکه یک تکلیف دینی است.
حجت الاسلام یعقوبی - دیدار با طلاب و اساتید حوزه علمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در دیدار اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه این استان که با موضوع «حوزه ولایی، حوزه انقلابی» برگزار شد، با گرامیداشت دهه کرامت و تبریک فرارسیدن سالروز میلاد امام رضا (ع)، اظهار کرد: افتخار ما اهالی خراسان شمالی این است که در استانی قرار داریم که زائران مرقد مطهر رضوی از اینجا عبور می‌کنند و گرد و غبار زیر پای آنها بر در و دیوار شهر و استان ما می‌نشیند.

وی افزود: امید است به برکت این گرد و غبار زائران کوی رضوی، در این دنیا در زمره دوستداران آن حضرت و در روز قیامت مورد شفاعت این امام بزرگوار قرار بگیریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه با اشاره به انتصاب نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: استانی که با وجود گذشت 11 سال از تأسیس، از نعمت نماینده ولی فقیه محروم بود، به برکت دهه کرامت، این کرامت نیز بر مجموعه کرامتهای آن افزوده شد و امروز مفتخریم که ولایت در استان ما نماینده تعیین کرده‌اند.

وی ادامه داد: گرچه بنده لایق این بار سنگین نبوده و نیستم اما همین که به ولایت متصل شدیم و رهبری عنایت فرموده و ما را لایق این بار سنگین دانستند، خدا را شاکر هستیم و امیدواریم بتوانیم زینت ولایت باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: تلاش می‌کنم در کسوت نمایندگی ولی فقیه در خراسان شمالی، آبروی رهبرمان باشم و با عمل به منویات و فرمایشات امام عزیز و رهبر فرزانه، با کمک مردم و مسؤولان ولایت‌گستری و ولایت‌محوری را در کشور و استان گسترش داده و عشق به ولایت را در دلها تقویت کنیم.

 

انجام رسالت درست حوزه درگرو انقلابی بودن و انقلابی ماندن است

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی در ادامه با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر انقلابی و ولایی ماندن حوزه علمیه، اظهار کرد: لقمان حکیم در سخنی به پسرش می‌فرماید: «يا بُنَيَّ، تَعَلَّمتُ بِسَبعَةِ آلافٍ مِنَ الحِكمَةِ فَاحفَظ مِنها أربَعَةً ومُرَّ مَعي إلَى الجَنَّةِ: اى پسرم! هفت هزار حكمت آموخته‌ام؛ امّا تو چهار مورد از آنها را حفظ كن تا با من به بهشت بيايى».

وی ادامه داد: لقمان حکیم در نخستین حکمت خطاب به پسرش می‌فرماید: «أحكِم سَفينَتَكَ فَإِنَّ بَحرَكَ عَميقٌ»؛ کشتی‌ات را محکم بساز كه درياى تو عمیق است، این دنیا برای تو دریایی عمیق است پس یک کشتی بساز که بتواند از این دریا عبور کند، با امواج بجنگد و در قعر دریا فرو نرود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: لقمان می‌فرماید: «وخَفِّف حَملَكَ»؛ بار خود را سبك کن؛ زیرا گردنه پیش روی تو بسیار تیز و بلند بوده و اگر بارت سنگین باشد نمی‌توانی از گردنه بالا بروی؛ پس خود را سبک‌بال کن، دنیاگرایی و تعلقاتت از دنیا را کم و آخرت‌گرایی‌ات را بیشتر کن تا با سبک‌باری بتوانی از این گردنه بالا بروی؛ زیرا گردنه مرگ گردنه سختی است.

وی ادامه داد: امام علی (ع) می‌فرماید: «تَخَفَّفُوا تَلْحَقُ» و تأکید می‌کند اگر می‌خواهی از گردنه مرگ به سلامتی عبور کنی باید سبک‌بال شوی تا بتوانی عبور کنی در غیر این صورت نمی‌توانی از این گردنه سخت بگذری.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: لقمان در ادامه سخن می‌‌فرماید: «وأكثِرِ الزّادَ»؛ تا می‌توانی زاد و توشه‌ات را بیشتر کن؛ زیرا راه طولانی بوده و نیاز به توشه داری.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی افزود: لقمان در حکمت چهارم به فرزندش می‌گوید: «وأخلِصِ العَمَلَ فَإِنَّ الناقِدَ بَصيرٌ»؛ فرزندم حکمت چهارمی که به تو می‌آموزم این است کارت را خالص کن، برای خدا خالص و بی‌ریا زندگی کن؛ زیرا او کارهای تو را دیده و به‌دقت بررسی می‌کند و ذره‌های کار تو را به شمار می‌آورد؛ پس خلوص عملت را بالا ببر.

 

تعریف و تمجید انسانها تنها به درد دنیای فانی می‌خورد

وی در ادامه با اشاره به اهمیت خلوص نیت در کارها، به بیان داستانی از مرحوم آیت‌الله بروجردی پرداخت و گفت: وقتی مرحوم آیت‌الله بروجردی به مرجعیت رسید به طلاب و اطرافیان خود پیشنهاد داد که بار بسته و دسته‌جمعی به زیارت امام رضا (ع) بروند، اطرافیان ملاحظاتی داشته و بهانه‌تراشی کردند که الآن زود است، الآن هوا گرم است، باشد سال دیگر و این‌گونه امروز و فردا می‌کردند، یک روز آیت‌الله بروجردی پرسید چرا این‌قدر معطل می‌کنید؟ زیارت امام رضا (ع) که معطلی ندارد، اطرافیان گفتند: آقا شما تازه به مرجعیت رسیده‌اید و هنوز آوازه شما به همه‌جا نرسیده است! باید در این سفر مردم از شما استقبال کنند، در بین راه همه به دیدن شما بیایند، هنوز زود است بگذارید کمی مرجعیت شما جا بیفتد تا استقبال باشکوه‌تر انجام بگیرد!

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: ناگهان دیدند آیت‌الله بروجردی شروع کرد به گریه کردن، گفتند: چرا گریه می‌کنید؟ فرمود: وای بر من که در عمرم به این مقوله‌ها فکر نکردم، حتی به مرجعیت هم فکر نکردم و خدا این بار را بر دوش من گذاشت، شما اطرافیان برای چه مسائل حاشیه‌ای برای من برنامه‌ریزی می‌کنید، بعد این حدیث را خواند و در آخر کار گفت: «اخلص العمل فان الناقد بصیر بصیر».

وی تصریح کرد: کار را برای خدا خالص کرده و این حواشی را کنار بگذارید که چه کسی خوشش می‌آید چه کسی بدش می‌آید، این درودها و دشنامها تنها در دنیای فانی اعتبار دارند.

 

اخلاص مهم‌ترین سرمایه طلاب و روحانیان است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: ما طلبه‌ها یک سرمایه داریم که اگر آن را درست حفظ کردیم کارمان پیشرفت می‌کند والا نتیجه نمی‌گیریم و سرمایه ما تنها اخلاص است.

وی با اشاره به اینکه خدا در قرآن می‌فرماید: «إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ»؛ یک موعظه بس است، من شما بندگانم را تنها به یک چیز موعظه می‌کنم، اما آن موعظه خدا که به تمام دنیا می‌ارزد «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْني‏ وَ فُرادي» است؛‏ کارهایتان رنگ خدایی داشته باشد، چه در کارهای فردی و چه در کارهای اجتماعی نخستین معیار شما خدا باشد و زندگی خود را بر محور الله تنظیم کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خطاب به طلاب و روحانیان ادامه داد: این رنگ و لعابهای دنیایی را از کارهایتان جدا کنید، الله به معنای اخلاص است، اگر توانستیم این مقام را به دست بیاوریم، در کارهایمان در دنیا نیز موفق می‌شویم.

وی افزود: امام علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «ومَن أصلَحَ ما بَينَهُ وبَينَ اللّهِ أصلَحَ اللّهُ ما بَينَهُ وبَينَ النّاسِ»؛ هرکس رابطه خود با خدا را اصلاح کرد و در این ارتباط اخلاص داشته باشد، خداوند ارتباطهای او و مردم را تنظیم می‌کند، مردم دوستش خواهند داشت، مریدش می‌شوند، به حرفش گوش می‌دهند و توفیق کار و فرهنگ‌سازی پیدا می‌کند.

 

اخلاص و تقوا راه‌های برون‌رفت انسان از بحرانها را می‌گشاید

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: پس وظیفه ما این است که رابطه خود با خدا را اصلاح کرده و اخلاص پیدا کنیم، مابقی با خداوند است، خدا گفته تو اخلاص بیاور، من یک قطره اخلاص تو را دریا می‌کنم، پس اگر می‌خواهیم به مقصد برسیم باید اخلاص داشته باشیم.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی افزود: کسانی که در نیمه راه افتاده‌اند، اخلاصشان خدشه داشته و عملشان خالص نبوده؛ زیرا هرکس اخلاص داشته باشد به هدف می‌رسد.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) نتیجه گرفت؛ زیرا حرکت و قیام امام راحل با همین آیه شروع شد، افزود: جالب است بدانید در موزه یزد اطلاعیه‌ای با دست خط امام (ره) پیدا کرده‌اند، در ابتدای اولین اطلاعیه‌ای که امام راحل برای شروع انقلاب اسلامی صادر کرده آیه «إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْني‏ وَ فُرادي‏» نوشته شده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر اینکه باید سرمایه اخلاص را کسب کنیم، ادامه داد: «وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجعَل لَهُ مَخرَجًا»؛ کسی که تقوا داشته باشد، خداوند در بحرانهای اجتماعی و سیاسی، راه‌های برون‌رفت از بحران را پیش پای او می‌گذارد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی اضافه کرد: امام راحل در بحران گیر نکرد و رهبر معظم انقلاب نیز در طول این سالهای رهبری نظام، بحرانها را به بهترین شکل مدیریت کردند.

وی با اشاره به آموزه دینی «وَ يَرزُقهُ مِن حَيثُ لايَحتَسِب»، خطاب به طلاب و روحانیان گفت: آن‌چنان به فکر روزی این دنیا نباشید، خدا روزی ما را تأمین می‌کند و مبادا دنیاگرایی ما را از معنویت‌گرایی باز دارد.

 

جدایی بین مردم و روحانیت نقشه دشمنان است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه با اشاره به انتظارات رهبر معظم انقلاب از طلاب و روحانیان، خاطرنشان کرد: امسال و پایان سال گذشته بود که جمعی از طلاب به محضر رهبری رسیده بودند، رهبر معظم انقلاب در آن جلسه خطاب به طلبه‌ها و نمایندگان طلبه‌ها فرمودند: دستانی در کار است که می‌خواهند حوزه‌ها را انقلاب‌زدایی کرده و مسائل انقلاب را از حوزه‌های علمیه بگیرند، می‌گویند درستان را بخوانید، کاری به انقلاب نداشته باشید، شما وظیفه‌تان درس خواندن است، انقلاب صاحب دارد الآن وقت آن نیست که شما در انقلاب دخالت کنید.

وی اضافه کرد: بنا به فرموده رهبری این دست دشمن است که می‌خواهد بین حوزه‌های علمیه که جلودار و مهد انقلاب بوده با مردم جدایی بیندازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: این هشدار رهبر معظم انقلاب است که حوزه علمیه باید انقلابی بماند؛ چون انقلاب را حوزه‌های علمیه هدایت کرده و راه انداختند، اگر روحانیت در انقلاب اسلامی جلوداری نمی‌کرد این انقلاب نیز مثل انقلاب مشروطه می‌شد.

وی افزود: روشنفکران غرب‌زده وارد میدان شده، انقلاب مشروطه را دگرگون و هویتش را عوض کردند، شیخ فضل‌الله نوری درصدد درست کردن آن برآمد ولی نتوانست، تنها ماند و اعدامش کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: بنابراین این انقلاب امانتی است که امام و شهدا به ما تحویل دادند، اگر ما از انقلاب دفاع نکنیم چه توقعی داریم که مردم دفاع کنند.

وی با بیان اینکه انقلاب هستی ما است، اضافه کرد: در رژیم سابق نمازهای جمعه کجا بود و کجا صداوسیما و مدارس در اختیار روحانیت بود؟ و اکنون نیز به دلیل آنکه روحانیت در انقلاب جلودار بود باید همچنان جلودار بماند.

 

اخلاص و انقلابی بودن دو بال تعالی حوزه و روحانیت است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه اخلاص یک بال پرواز ما و انقلابی بودن و انقلابی ماندن یک بال دیگر است، تصریح کرد: روحانی و طلبه‌ای به درد انقلاب می‌خورد که اخلاص در عمل و تفکر انقلابی داشته باشد.

وی با بیان اینکه آن تفکری که می‌گوید ما به انقلاب کار نداریم، اندیشه تشیع انگلیسی است، اضافه کرد: انقلابی ماندن، انقلابی فکر کردن، انقلابی تربیت کردن و داشتن روحیه جهادی که رهبری می‌فرمایند، معنایش این است که خودتان انقلابی باشید، افراد دارای روحیه انقلابی و جهادی تربیت کنید و نسل جدیدی که امام و انقلاب، جبهه و جنگ و شهدا و تشییع جنازه شهدا را ندیده‌اند را با انقلاب و مفاهیم انقلاب آشنا کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: تحقق این امر تنها درگرو حرکت بر محور ولایت است، رهبری می‌فرمایند: من انقلابی‌ام؛ یعنی شما هم انقلابی باشید، امروز انقلابی بودن یک تکلیف است، یک مسأله سیاسی خشک نیست بلکه تکلیف دینی است.

وی خطاب به اساتید حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: اساتید بزرگوار در کلاسهای خود مسائل انقلاب را نیز برای طلاب مطرح کنید و مدیران حوزه علمیه فضای مدارس را هم فضای اخلاص و هم فضای تفکر انقلابی بکنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه ما به پیرو و حامی مخلص انقلابی برای تفکر ولایی نیاز داریم، تصریح کرد: رهبری فرمودند روحانی و طلبه‌ای که عبا بر دوش بیندازد، فقط برای نماز به مسجد برود و کاری به کار انقلاب نداشته باشد، مایه افتخار حوزه نیست بلکه مایه ننگ حوزه‌های علمیه است./9314/201/ب3

ارسال نظرات