۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۴۴۳۳۴۲
نماینده خبرگان رهبری:

عمران و آبادانی مساجد مورد تأکید دین مبین اسلام است

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با تأکید بر احیا، مرمت و بازسازی مساجد تاریخی گفت: عمران و آبادانی مساجد تأکید و مورد سفارش دین مبین اسلام است.
محمدتقی پورمحمدی، امام جمعه مراغه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در مراسم بهره برداری از طرح مرمتی مسجد شجاع الدوله شهرستان مراغه، اظهار داشت: مرمت و احیای مساجد و اماکن فرهنگی و دینی یک فرض مهم برای سازمان میراث فرهنگی است.
وی تلاش برای افزایش جذب مشارکت بخش خصوصی به منظور مرمت و احیای مساجد را مورد تأکید قرار داد و با بیان این‌که نظارت بر شیوه مرمت و نگهداری بناهای دینی و تاریخی ضرورتی مهم است، خاطرنشان کرد: برای تسهیل روند احیای ابنیه تاریخی و دینی تا جایی که قانون اجازه می دهد باید از سخت گیری های بی مورد چشم پوشی کرد.
نماینده خبرگان رهبری با بیان این‌که آثار باستانی و تاریخی، سند زنده برای تاریخ، دیانت و فرهنگ جامعه هستند، گفت: مساجد تاریخی گواهی بر گسترش فرهنگ دینی و تدین در منطقه آذربایجان هستند؛ انتظار می رود چنین بناهایی با ثبت در میراث جهانی مورد توجه جدی متولیان امر قرار گیرد.
امام جمعه مراغه با انتقاد از طولانی شدن اجرای طرح مرمتی مسجد شجاع الدوله و برخی طرح های دیگر، افزود: تعدادی از آثار تاریخی شهرستان مراغه به علت عدم توجه سازمان میراث فرهنگی در آستانه تخریب و نابودی هستند، هم اکنون طرح های بسیاری برای مرمت در شهرستان به صورا نیمه تمام باقی مانده است.
حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی خواستار جذب اعتبارهای ملی برای مرمت و حفاظت از آثار تاریخی مراغه شد و گفت: مسجد تاریخی ضریر شهرستان مراغه نیز وضعیت قابل تعریف ندارد و به علت ممانعت میراث فرهنگی برای ورود هیات امنا و خیران برای مرمت این اثر، هم اکنون تبدیل به محلی برای تزریق معتادان شده است.
همچنین مرتضی آبدار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در سخنانی با اشاره به این‌که سخت‌گیری سازمان نسبت به ورود هیأت امنای مساجد جهت مرمت برخی از آثار تاریخی تنها با هدف حفظ آن ها بوده است، اظهار داشت: تعامل نزدیک با هیات های امنای مسجد ضریر خواهیم داشت.
وی با بیان این‌که اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی این سازمان مورد پیگیری قرار دارد، گفت: طرح تبریز 2018 در دوران پسابرجام و توافق هسته ای مطرح شده است که پیرو آن تبریز به عنوان پایتخت نمونه گردشگری کشورهای جهان اسلام شناخته می شود./935/203/ب2

 

ارسال نظرات