۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸
کد خبر: ۴۴۳۰۶۳
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

مساله اعتیاد با شیوه های ناشیانه و فی البداهه قابل حل نیست

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بر لزوم تغییر جهان بینی معتادان تاکیدکردو گفت:مبارزه با شیوه های ناشیانه یا شیوه هایی که دستی باشد و فی البداهه به ذهن مجلس برسد مساله اعتیاد قابل حل و فصل نخواهد بود.
اعتیاد مخدر

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، علیرضا محجوب، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص رویکرد مجلس دهم در مبارزه با مواد مخدر و کاهش اعتیاد گفت: متاسفانه نوع مصرف مواد مخدر از سنتی به شیمیایی و روانگردان ها تغییر پیدا کرده است. وجود انواع مختلف روانگردان ها معادلات جدیدی را در بازار سبب شدند و خطرات بسیار ویران کننده ای هم برای حیات انسانی و هم برای تخریب روح و روان کسانی که در معرض اعتیاد قرار می گیرند به وجود آورده است.

 

وی تغییر جهان بینی معتادان را در ترک اعتیاد آنان بسیار مهم خواند و بیان کرد: تحقیقات سنوات اخیر نشان داده است که نمی توان بدون تغییر جهان بینی ،معتادی را وادار به ترک کرد، شروع مکرر اعتیاد گواه بر این امر است. بنابراین کارآمد بودن مجازات های بازدارنده و سختگیرانه به این صورت مورد تبعید قرار گرفته است ،اگرچه تا امروز هیچ قانون بازدارنده ،سخت و هیچ مجازاتی از سرفصل های مجازات معتادان حذف نشده است و قانونا هنوز اعتیاد جرم محسوب می شود.

 

محجوب در ادامه تصریح کرد: در قانون برنامه ای که در دست رسیدگی است، پیشنهاد دولت این است که معتادان متجاهر در یک دوره تحت درمان قرار بگیرند البته ما موفقیت این شیوه ها را در گروی تغییر جهان بینی معتادان می دانیم، آنها باید نگاه خود را نسبت به دنیا تغییر دهند، باید به این باور و ایمان برسند که این جهان، جهان دیگری است و باید نگاه خود را نسبت به آن تغییر دهند.

 

عضو کمیسیون مجلس با بیان اینکه سازمان های خودانگیخته (سازمان های مردم نهاد) نقش مهمی در تغییر جهان بینی معتادان دارند، اذعان کرد: نیروی انتظامی هم بر این موضوع مسلط شده و اقدامات زیادی در این زمینه انجام داده است و همچنین روش های متعددی وجود دارد که می توان این کار را انجام داد.

 

وی با بیان اینکه مهمترین عامل اعتیاد در جامعه فرهنگ امیال است، اظهار کرد: فرهنگ امیال مال ثروتمندان است. بعد از توسعه ثروت و احساس استمرار در زندگی پیدا می شود اما اصولا این بیماری دامن فقرا را می گیرند چون می خواهند از سختی ها و دشواری ها رهایی یابند رو به این شیوه امیال پرستانه در زندگی می آورند ،بنابراین به این جهت مطرود و محکوم هستند که می خواهند مانند شیوه گروهی از ثروتمندان بر مشکلات خود غلبه کنند در حالی یک گروه کاذب، سرابی بی انتها و بی معنا و پوچی را تشکیل می دهند.

 

وی تصریح کرد: فقر، بیکاری، سرخوردگی، افسردگی و انواع عارضه ها و بیماری های اجتماعی عامل اصلی اعتیاد در جامعه هستند که اگر این مسایل برطرف و درمان شوند اعتیاد در جامعه نیز به حداقل می رسد.

 

محجوب ادامه داد: راه دیگر کاهش اعتیاد در جامعه این است که ما بر هرمان های اجتماعی غلبه کنیم تا جلوی افزایش اعتیاد در جامعه گرفته شود، بنابراین مصرف امیال باید در جامعه ما محکوم شود. افرادی که در گروه های قاچاق قرار می گیرند به دلیل افزایش مصرف امیال خود می باشند، وقتی مالیات کافی از مصرف امیال آنها گرفته نمی شود این اتفاقات در جامعه رخ می دهد.

 

وی با بیان اینکه رویکرد اجتماعی کردن مواد مخدر بدون مطالعه و تحقیق کافی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: مشکل اساسی در کشور ما این است که ما برای انجام کار یا اجرای طرحی مطالعه یا تحقیق نمی کنیم ولی در همه زمینه ها اظهارنظر می کنیم.

 

محجوب با بیان اینکه این اظهارنظرها آسیب های زیادی برای جامعه دارند، اذعان کرد: به ویژه اینکه اگر این اظهارنظرها توسط مقامات عالیه مطرح شود، آسیب های زیادی به دنبال  خواهد داشت.

 

وی با اشاره به تشکیل شبکه معتادان تصریح کرد: این شبکه یک شبکه مصرف کننده مطلق هستند که شبیه شرکت های هرمی می باشند و یک شبکه ای به نام ساقیا درست شده است که این افراد پول خود را توسط مشتریان تهیه می کنند. در واقع پولی برای  مصرف مواد خود  پرداخت نمی کنند به این ترتیب به شکل هرمی توسط عده ای تشویق، وادار و هدف استفاده از مواد مخدر قرار می گیرند تا این ساقی ها بتوانند مواد مخدر را مصرف کنند، این جام خطرناکی است که قاچاقچیان درست کردند.

 

وی با بیان اینکه تا کنون اقدامات و برنامه های انجام شده برای مبارزه با این گروه ها کافی نبوده، بیان کرد: بنابراین آسان ترین و مهمترین راه مقابله، جلوگیری از اقدامات ساقیان و قاچاقچیان است.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: این مسئله باعث کاهش مبارزه قاچاقچیان و ساقیان می شود چون آنها هم به اندازه قاچاقچیان مجرم هستند، از نظر اجتماعی بار ها مجرم تراز یک قاچاقچی هستند که افراد را وادار و تشویق به این کار می کند.

 

وی خاطرنشان کرد:ساقیا شبکه سازمان یافته ای هستند بنابراین مبارزه با شیوه های ناشیانه یا شیوه هایی که دستی باشد و فی البداهه به ذهن مجلس برسد مساله اعتیاد قابل حل و فصل نخواهد بود.

 

وی با بیان اینکه ما باید این موضوع را جدی بگیریم، گفت: باید بدانیم که پشت این باندها افکار و جریان های شیطانی وجود دارد که بایست مطابق آنها طراحی و برنامه ریزی شود، این کار کشنده ای است و آسان نمی توان با آن روبرو شد./836/د102/ل

ارسال نظرات