۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۴۴۲۳۲۸
مدیر مؤسسه سلمان:

شبکه ولایت الگوی عمل رسانه ملی باشد

حجت الاسلام رضایی شبکه ولایت را پیشتاز در تبلیغ تشیع و فرهنگ و معارف اهل بیت در جهان معرفی کرد و گفت: شاید خدمت حضرت آیت الله مکارم شیرازی به جهان تشیع به واسطه تأسیس شبکه ولایت از تمام خدمات وی در طول دوران زندگیشان با ارزش‌تر باشد.
حجت الاسلام عبدالله رضایی مدیر مؤسسه سلمان

اشاره: حجت الاسلام عبدالله رضایی دانش آموخته حوزه علمیه قم که در مدرسه الهادی، المهدی و آیت الله گلپایگانی درس خوانده، کفایتین را در محضر حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی معاون قوه قضائیه فعلی تملذ کرده است.

 

وی با رویکردی رسانه‌ای تحصیلات حوزوی خود را انجام داده است و اکنون از زمره شاگردان حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در درس خارج فقه رسانه می‌باشد.

 

حجت الاسلام رضایی کارشناسی تاریخ خود را در دانشگاه باقر العلوم و کارشناسی ارشد تولید سیما را در دانشکده صدا و سیما خوانده است و اکنون در دانشگاه علمی کاربردی هنر تدریس می‌کند.

 

وی چند سالی مدیر کل گروه معارف شبکه جهانی الکوثر در معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما بوده است و دو سال مدیریت گروه تفسیر علوم قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما را بر عهده داشته است.

 

حجت الاسلام رضایی اکنون کارشناس ارشد تولید، کارگردانی و تهیه کنندگی برنامه زنده «حاضر غایب» با موضوع مهدویت در شبکه قرآن و دبیری شورای مدیران مؤسسه و شبکه جهانی ولایت را عهده دار می‌باشد.

 

وی اولین مدیر شبکه «الولایه» بوده که هم در راه اندازی آن شرکت داشته و هم مسؤولیت این شبکه را در یک سال و نیم ابتدایی آن عهده‌دار بوده است.

 

پنج سال فعالیت به عنوان معاون پژوهشکده مهدویت، همکاری در برگزاری 5 روزه همایش بین المللی دکترین مهدویت دبیرکلی جشنواره فرهنگی هنری آینده روشن از دیگر فعالیت‌های وی است.

 

خبرنگار خبرگزاری رسا با حجت الاسلام عبدالله رضایی درباره شبکه ولایت که یک شبکه ماهواره‌ای مدافع فرهنگ اهل بیت است به گفت و گو و بحث نشسته؛ در این گفت و گو چگونگی فعالیت این شبکه و نقاط ضعف و قوت آن مورد برررسی قرار گرفته که متن کامل آن تقدیم مخاطبان محترم می‌شود.

 

 

رسا ـ درباره شبکه ولایت و فعالیت‌های آن در سال‌های گذشته بفرمایید؟

 

حوزه‌های علمیه خیلی پویاتر از هر روز در علوم مختلف جلو می‌روند؛ کم کم بحث رسانه در حوزه‌های علمیه جدی‌تر دنبال می‌شود؛ اگر ده سال پیش به عنوان یک حوزوی تحصیل خود در رشته رسانه را با اکراه اعلام می‌کردیم اکنون به یک افتخار برای حوزویان محصل این رشته تبدیل شده است.

 

شبکه ولایت اکنون یکی از افتخارات و از برون‌دادهای حوزه‌های علمیه است؛ این شبکه خود یک مدل خاص حوزوی است که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی منبعث نشده است؛ این شبکه دارای قالب‌ها، حرکات و راهبردهایی کاملاً متفاوت است؛ آقای سرافراز در جلسه‌ای پرسید با وجود رسانه ملی شما چکار می‌کنید؟ گفتم ما کاری را انجام می‌دهیم که شما نباید انجام دهید یا انجام نمی‌دهید یا نمی‌توانید انجام دهید.

 

شبکه ولایت شبکه‌ای آزاد اندیشانه‌تر است، به خاطر اینکه سودا و رسالتش از حوزه نشأت می‌گیرد و سرچشمه‌اش خود حوزه است؛ نسبت به حکومت هم یک بالانس و ارتباط درستی دارد، نه در حاکمیت است و نه بر حاکمیت بلکه در کنار حاکمیت است؛ هر کجا حاکمیت با تراز حق کامل باشد این شبکه هم می‌تواند تراز آن شود ولی خیلی جاها می‌تواند آزادانه عمل کند و یا اگر کژی در حوزه تبلیغ معارف اهل بیت دید به میدان بیاید. شبکه ولایت یک مدل خاصی است که چون منبعث از اصالت حوزوی یا مرجعیت دینی است انحراف کمتری دارد و باز طراحی و اشکال‌یابی زودتر انجام می‌شود.

 

رسا ـ پس انتقاداتی که گاهی به این شبکه می‌شود، علی الخصوص در مباحث اهل سنت چیست؟

 

شاید تنها انتقادی که ممکن است به آن وارد باشد چند اشتباه لپی است. البته بعضی از انتقادات ناشی از غفلتی است که نسبت به این شبکه وجود دارد مثلاً نمی‌دانند که این بحثی که در حال انجام است بحث شیعه و سنی به این صورت که این‌ها فکر می‌کنند نیست؛ این بحث تبیینی است حتی گاهی دفاع از اهل تسنن واقع اندیش است.

 

بسیاری از کارشناسانی که به شبکه ولایت می‌آیند از اهل تسنن هستند؛ خیلی از شیعیان تند هم از شبکه ولایت ناراحت هستند ولی مهم این است که حقیقت چیست؛ آزادگی مبنای بزرگی برای ساخت یک رسانه پویا است؛ آزادگی که همراه با یک نظارت عالیست؛ نظارت با یک فهم استراتژیک که به نظرم حضرت آیت الله مکارم اگر یک عمر مجاهدتش در یک کفه قرار گیرد و احداث شبکه ولایت در کفه دیگر شاید با هم برابری کند.

 

مرزدار امین تشیع و اسلام اصیل

 

گذشته از اینکه این شبکه دارای اشکالات جزئی در ساختار و عملکرد است، اگر این شبکه تقویت شود این افتخار در سال‌های آینده برای عموم مردم مشخص خواهد شد؛ نمائاتی که این شبکه دارد به مرور زمان مشخص می‌شود؛ این شبکه اکنون مرز دار امین تشیع و اسلام اصیل  است چنانچه امام سجاد (ع) اهمیت مرزداران را ندا داده‌اند می‌بایست اهمیت آن لحاظ شود، لذا سعی شده است که در بلوغ نسبی این شبکه  در چند سال اخیر کمتر از مباحث احساسی استفاده کند و بیشتر استدلالی باشد.

 

در موضوعات مطرح شده در شبکه ولایت مباحث توهین و برخوردهای دوگانه خیلی کم بوده و کاملاً در جهت فلاح حرکت می‌کند اگر چه اشکالات خیلی جزئیست اما همین اشکالات باعث پویایی این شبکه شده است؛ رو به رشد بودن به خاطر این مشکلات و تذکراتی است که داده شده است و در موارد مختلفی شاهد بودم که ریاست این شبکه با دعوت منتقدان پاسخگوی اکثر سئوالات و شبهات با روی باز بوده‌اند.

 

رسا ـ در بدو امر لزوم احداث و راه اندازی شبکه ولایت چه بوده؟ این شبکه برای تأمین چه نیازی از جامعه تأسیس شده است؟

 

تقریباً نیمی از مخاطبان ما از مخاطبان شبکه ملی نیستند یا به عبارتی از مخاطبان غیر فعال آن هستند؛ تعداد مخاطبان شبکه‌های ماهواره‌ای مشخص نیست اما به نظر می‌رسد شبکه ولایت دارای مخاطب چند میلیونی باشد؛ اما بنده به عنوان کسی که در شبکه ملی و شبکه ولایت بوده‌ام می‌دانم که این شبکه اگر در رده بندی شبکه‌های ملی قرار گیرد از نظر مخاطب در نیمه بالایی جدول قرار خواهد داشت.

 

 

شبکه ولایت یک شبکه کاملاً پویاست و از بسیاری از شبکه‌های داخلی بیننده بیشتری دارد؛ اصولاً مخاطبین این شبکه از همه طیف‌ها هستند، یعنی حتی کسانی که با انقلاب ارتباط زیادی ندارند این شبکه را به خاطر دین‌داری خود می‌بینند، از جذابیت‌های این شبکه بحث‌های چالشی واقعی است که در آن مطرح می‌شود؛ آزادگی که گفتم در دل آن دیده می‌شود و مباحث آن جذابیت ذاتی دارد.

 

شبکه ولایت از محدودیت‌های کمتری نسبت به شبکه‌های ملی برخوردارند

 

مباحثی که در این شبکه طرح می‌شود مانند مباحث خانوادگی یا اخلاقی بیشتر در شبکه‌های ملی تابو بوده است ولی در شبکه‌های دینی پرسش چنین مسائلی راحت بوده است یا مثلاً مباحث عقیدتی یا ارتباطات مستقیمی که در شبکه ولایت هست ذاتاً جذابیت‌هایی ایجاد کرده است که شبکه‌های ملی در انجام چنین فعالیت‌هایی محدود بوده‌اند؛ حالا انجام این فعالیت‌ها بعضاً صلاح نبوده است یا به لحاظ امنیتی به این مسائل نپرداخته‌اند و این فرصتی برای شبکه ولایت به منظور جذب مخاطب بیشتر شده است.

 

لزوم وجود یک شبکه میانی که در عین حال که حاکمیت نسبت به آن اقبال کلی دارد و آن را مخالف خودش نمی‌داند و در حقیقت در کنار حاکمیت قرار می‌گیرد و همراهش در اصول هست ولی در بسیاری از مسائل به خاطر آزادگی حوزه آزاده است  کاملاً احساس می‌شد؛ به این خاطر دائم رشد کرد و این شبکه با شبکه‌های ملی در تعارض قرار نگرفت و همدیگر را تحت الشعاع قرار ندادند؛ بین این شبکه و شبکه‌های ملی هم افزایی بوده است و آقای ضرغامی یا سرافراز با این شبکه مقابله نکردند. و به نظرم با بلندنظری که از آقای علی عسگری سراغ دارم وی نیز رویه همکاری را در سطوح بالا ادامه خواهند داد.

 

نظام درک کرده که این شبکه کارکرد خود را دارد و در حال جا افتادن است؛ حتی می‌توان برای امنیت ملی و وحدت ملی هم شاخصه‌هایی در این شبکه یافت، به نظرم این ضرورت باعث شد که حضرت آیت الله مکارم این مأموریت را به آقای قزوینی بدهند؛ پس شبکه ولایت ضرورتی بوده که به آن لبیک گفته شده است؛ اگر این شبکه نبود یک شبکه دیگری سر بر می‌آورد در پاسخ به این نیاز اقدام می‌کرد.

 

رسا ـ شما با توجه به سابقه‌ای که در شبکه‌های ملی دارید شبکه ولایت چه کاستی‌هایی دارد؟

 

اصالتاً شبکه ولایت یک شبکه محتوا محور است نه فرم محور؛ در حقیقت یک منبر تلویزیونی است نه به لحاظ سادگی و سهل الوصول بودنش بلکه به این لحاظ که آن منبر فرم محور نیست؛ هر قدر فرد مورد نظر خوش تیپ باشد و مسائل اینچنینی را رعایت کند ولی اگر مطلبی برای ارائه نداشته باشد محبوبیتش چند دقیقه بیشتر نیست؛ اما اگر آن‌ها را رعایت کند و محبوبیت هم داشته باشد جلب مخاطب مضاعفی خواهد داشت.

 

ملاک‌هایی که باید شبکه ولایت را با شبکه‌های ملی مقایسه کنیم حتماً باید مورد بازبینی قرار گیرد چون اصالتاً شبکه ماهواره‌ای مستقل ولایت با شبکه‌های ملی هم به لحاظ مأموریت‌ها و هم به لحاظ تشکیلات متفاوت است.

 

به لحاظ مدیریتی و بهره‌وری الگوی شبکه ولایت بسیار شاخص‌تر است؛ شبکه‌های ملی و بین المللی اعم از شیعی و یا غیر شیعی بودجه‌های بسیار هنگفتی هزینه می‌کنند که تا ده برابر بودجه شبکه ولایت می‌رسد؛ این شبکه حتی به لحاظ تعدد برنامه‌ها، فرم‌ها و کیفیت علما و دانشمندانی که مهمان می‌کند و به لحاظ کیفیت محتوایی، کارشناسان و تنوع برنامه‌ها و بسته‌های کلی از شبکه‌های مذهبی شاید برتر باشد.

 

رسا ـ تازگی و طراوت همیشگی شبکه ولایت در برنامه‌های خود شاید در شبکه قرآن و شبکه‌های معادلش وجود نداشته باشد؛ چگونه این اتفاق می‌افتد و آیا اگر آن هزینه‌های سنگین و سرسام آوری که بعضاً در شبکه‌های بین المللی انجام می‌شود وارد این شبکه شود به آن اندازه بازدهی اضافه خواهد داشت؟

 

بنده فکر نمی‌کنم، یعنی بلوغی که شبکه باید به طرفش برود بلوغی تدریجی است؛ چون نظام مدیریتی که تجربه می‌کند نظام مدیریتی است که آرام آرام به بلوغ خودش نزدیک می‌شود بنابراین وقتی یک نیازی ایجاد می‌شود به فراخور آن نیاز بودجه تأمین می‌شود و به فراخور آن نیاز شبکه توسعه پیدا می‌کند؛ پس باید ملاک‌ها را خوب تفکیک کنیم؛ ملاک‌هایی که در شبکه ولایت و شبکه ملی هست قطعاً متفاوت است.

 

رسا ـ وضعیت آرمانی این شبکه چیست و چه درصدی از راه را پیموده است؟

 

با گسترش شبکه جهانی ولایت زبان هوثا و عربی به صورت مستقل راه‌اندازی شده و اخیراً آرشیوی از زبان انگلیسی تولید و ترجمه شده است که باعث توسعه طولی این شبکه علاوه بر توسعه عرضی آن در این چند سال بوده است. بعضی از زبان‌های محلی ایران با توجه به اهمیت مناطق و بافت آن همچون بلوچی و کردی نیز در دست مطالعه است؛ و در عرصه بین الملل علاوه بر زبان انگلیسی، زبان فرانسه در حال مطالعه و ایجاد زیرساخت اولیه می‌باشد.

 

از هم اکنون باید افقی برای ده سال آینده این شبکه دیده شود؛ این افق باید در دو تراز محتوایی و زیرساخت‌ها برای رسیدن به حداقل‌های استاندارد شبکه‌های جهانی باشد؛ بر این اساس مباحث ساختمان و زیرساخت‌های استودیو و فنی دیده می‌شود؛ اگر چه هزینه دارد ولی آرام آرام به سمت توسعه زیر ساختی می‌رود.

 

شبکه ولایت از یک بستر کاملاً علمی نشأت گرفته است

 

شبکه ولایت به لحاظ محتوایی یک سازماندهی خوبی در گروه‌های سیزده گانه علمی دارد و یکی از افتخارات این شبکه است که از همان ابتدا گروه‌های علمی‌اش تشکیل شد، کمتر شبکه‌ای را می‌شناسیم که قبل از تأسیس گروه‌های علمی داشته باشد؛ این شبکه از یک بستر کاملاً علمی نشأت گرفت؛ الان گروه‌های سیزده گانه شبکه از بهترین کارشناسازن حوزه علمیه قم و بعضاً دانشگاهی استفاده می‌کند که یکی از افتخارات شبکه ولایت است و الگویی برای شبکه ملی است؛ در این شبکه مباحث علمی کاملاً برنامه‌ریزی شده و در اتاق‌های فکر هر گروه پخته می‌شود و چکیده‌ای از آن به منصه ظهور می‌رسد.

 

افق ده ساله محتوایی این شبکه ترسیم شده است؛ توسعه زبانی یعنی پوشش زبان‌های مختلف و ورود به حوزه‌های میان رشته‌ای در محتوا در آن افق دیده شده است؛ مثلاً مباحث خانواده، حقوق، تمدن و مانند آن شقوق مختلفی دارد که کمتر به آن‌ها پرداخته شده است؛ البته کم کم با توسعه شبکه می‌توان به آن‌ها وارد شد هر چند مأموریت اولیه عقیدتی است؛ این شبکه یک نگاه عقیدتی دارد که با تشکیل هیأت امنا و رسمیت آن در مجامع قانونی آماده تحولات بزرگی می‌شود.

 

رسا ـ تصمیم‌گیری‌های کلان این شبکه را چه کسانی انجام می‌دهند.

تصمیم‌گیری‌ها در دو سطح است؛ در حوزه راهبردی آیت الله قزوینی و علمایی که زیر نظر آیت الله مکارم شیرازی تصمیم‌گیری می‌کنند و یک سری تصمیم‌گیری‌های سطح دوم با تشکیل شورای مدیران شبکه و شوراهای تخصصی که زیر نظر شورای عالی شبکه تشکیل شده است از حوزه انفورماتیک و زیرساخت‌ها گرفته تا حوزه‌های محتوایی تصمیم‌گیری می‌کنند.

 

برای مثال الان گروه‌های علمی هر کدام به صورت مستقل مطالب علمی خود را آماده می‌کنند و به شورای تولید می‌دهند و شورای تولید برنامه‌ریزی کلی خود را آماده می‌کند و زیر نظر همان گروه‌های علمی برنامه تولید می‌شود؛ این روند تولید و پخش است.

 

به لحاظ ساختار درونی شبکه دارای شورای مدیران است که خود این شورا دارای شوراهای تخصصی متعددی است که تصمیم‌سازی‌ها را انجام می‌دهند؛ تصمیم‌گیری نهایی در شورای مدیران انجام می‌شود و با اینکه شکل تشکیلاتی خیلی گسترده‌ای ندارد ولی با همان شکل ساده به سرعت تصمیم سازی و تصمیم‌گیری نهایی اعمال می‌شود.

 

بعضی به این نوع تصمیم‌گیری و سرعت عمل خرده می‌گیرند که چرا دارای تشکیلات کمی است؛ در صورتی که نقطه قوت این شبکه کم بودن تشکیلات است؛ اگر تشکیلات گسترش پیدا کند سرعت عمل از آن گرفته می‌شود و رسانه‌ای که سرعت عمل نداشته باشد یک رسانه مرده است.

 

رسا ـ شبکه ولایت به عنوان یک رسانه پویا چه کاری داشته و چه کرده است؟ این شبکه چه کارنامه‌ای می‌تواند از خود نشان دهد؟

 

وقایع بزرگ جهان اسلام البته از منظر غیر سیاسی در این شبکه بررسی می‌شود؛ در توضیح وقایع غیر سیاسی باید بگویم هر چند در بسیاری اوقات همیشه یک کنش سیاسی باعث به وجود آمدن کنش‌های مذهبی می‌شود ولی این شبکه دعوی سیاسی ندارد.

 

شبکه ولایت به صورت هوشمندانه با تفکیک مباحث سیاسی که مناقشه برانگیز است و مسائلی که به جهان اسلام مربوط است درباره فتنه‌های سیاسی که در بستر اسلام رخ می‌دهد روشنگری می‌کند؛ از گزارش کارهای بسیار درخشان شبکه ولایت می‌توان به واکنش سریع به حادثه منا اشاره کرد که به فاصله کمی توانست مجموعه‌ای را پخش کند که حتی شبکه‌های ملی هم آن را باز پخش کردند و اعلام کردند که این کار با همکاری شبکه ولایت تولید شده است.

 

در قضیه آیت الله نمر هم شبکه ولایت به عنوان اینکه شیخ نمر یک آمر به معروف نه به عنوان فردی سیاسی وارد عمل شد؛ کاملاً واکنش‌های به جایی داشت؛ مثلاً در بحث داعش به جای اینکه بخواهد تهییج کند و بحث‌های تبلیغی را مطرح کند، بحث‌های تبیینی را شروع کرد و ریشه‌های جریان تکفیر را که یکی از شاخه‌های بعدی آن داعش است به مخاطبان نشان داد، سلسله برنامه‌های متعددی پخش کرد و کنفرانس‌هایی را که با روشنگری حضرت آیت الله مکارم شیرازی در این زمینه برگزار شد، صد در صد پوشش داد و شبکه‌های دیگر را هم ترغیب کرد که از مستنداتش استفاده کنند.

 

بسیاری از شبکه‌های داخلی و خارجی از مستندات شبکه ولایت استفاده می‌کنند

 

در وقایع بسیار بزرگ اخیر جهان اسلام که می‌توان آن‌ها را دردناک‌ترین وقایع قرن اخیر دانست شبکه ولایت پای کار بود؛ شبکه ولایت در همه این وقایع کاملاً مستند عمل کرد تا حدی که بسیاری از مراکز داخلی و خارجی از مستندات این شبکه استفاده کردند؛ در حقیقت شبکه ولایت در سال‌های اخیر در مسائل مهم جهان اسلام مانند یک نیروی واکنش سریع عمل کرده که حتی سرعت عملی بیش از رسانه ملی داشته است.

 

البته رسانه ملی حق دارد چون برای تولید یک برنامه باید زمینه‌ها و مسائل امنیتی و محدودیت‌ها را بیشتر رعایت کند اما اتقان و آزادگی شبکه ولایت و هوشیاری کارشناسانش باعث این سریع العملی بوده است؛ گروه خاص پاسخ به شبهات شبکه ولایت می‌تواند راه‌گشای شبکه‌های ملی و شبکه‌های شیعی نیز باشد.

 

رسا ـ این حرکت سریع از چه ساختاری برخوردار است؟

 

مدلی در یکی از گروه‌های علمی شبکه ولایت طرح شد که جا دارد به آن اشاره شود؛ این مدل شامل رصد، تحلیل اولیه، تحلیل ثانویه، تولید و پخش می‌باشد؛ یعنی شبکه ولایت، مادر یک گروه علمی خود را با امکانات بسیار کم و فشرده با نفرات خاص محدود و کار آزموده آزاد گذاشته که واکنش سریع به حوادث و اتفاقات بزرگ جهان اسلام داشته باشند ولی با علمیت و کاملاً متقن بر اساس یک راهبرد مشخص کار کنند.

 

مستنداتی که ظرف چند روز آماده می‌شود و بیشتر از شبکه‌های ملی هم پخش می‌شود مثل معمای 204 که 44 دقیقه از شبکه دو پخش شد، بحث‌هایی درباره اعدام شیخ نمر، برنامه‌های کوتاهی که درباره داعش تولید و پخش شد، این‌ها همه نشان می‌دهد که مدل شبکه ولایت به عنوان یک مدل موفق البته رو به رشد است که افتخاری برای حوزه‌های علمیه می‌باشد.

 

رسا ـ برای مثال در این شبکه بحث‌هایی مانند تروریست خواندن حزب الله توسط کشورهای عربی و دفاع از آن مورد توجه قرار می‌گیرد؟

 

این برنامه کاملاً سیاسی است

 

Image result for ‫مظلوم فلسطین‬‎

 

رسا ـ آیا با عنوان دفاع از مظلوم را نمی‌توان برای این حمایت انتخاب کرد و در شبکه ولایت امثال این حرکت ما را مورد حمایت قرار داد؟

 

حزب الله هر چند اینجا مظلوم واقع می‌شود اما یک گروه غیر منسجم، غیر رسمی و بدون پناه نیست بلکه ارگانی بزرگ است؛ در دولت لبنان نماینده دارد و در مجامع جهانی به رسمیت شناخته شده است؛ حتی روسیه و کشورهای بزرگ دیگر و حتی کشورهای معاند با انقلاب اسلامی این کار کشورهای عربی را چون به افراطی‌گری دامن می‌زند غیر معقول خواندند.

 

این مقوله یک مقوله کاملاً سیاسی است اما اگر امثال همین مقوله‌ها یک جایی به تنش‌های مذهبی و بحث‌های معرفتی منجر شود و به پشتیبانی معنوی نیاز داشته باشد امثال شبکه ولایت می‌توانند وارد شوند؛ اما امثال حزب الله آنقدر قدرت دارند که حرف سیاسی را به صورت سیاسی پاسخ بدهند و از خودشان دفاع کنند و به نظرم لزومی ندارد که از سوی شبکه ولایت در این مرحله دخالتی شود و این با بیانیه مأموریت شبکه هم تناسبی ندارد.

 

رسا ـ تصمیم‌گیری‌های شبکه ولایت با مدیریت واحد یک نفر و مشاوره چند نفر دیگر هست یا چند نفر اجماعاً به تصمیم‌گیری می‌رسند.

 

بر مبنای رسالت و مأموریت، تصمیم‌گیری در رسانه‌ها با توجه به سرعتشان و با توجه به تازگی مطالب پیش آمده برای آن‌ها و لزوم واکنش سریع آنها از یک طرف باید با اقتدار مدیریتی همراه باشد و از طرف دیگر باید با هوشمندی مبتنی بر مشورت باشد.

 

این دو اصل در اداره یک رسانه ضروری و لازم است و بنا بر همین اصل از یک طرف آیت الله قزوینی به عنوان لیدر این گروه و مرکز رسانه‌ای با اقتدار کامل کار خود را انجام می‌دهند و از طرف دیگر با توجه به وجود هیأت امنا و با توجه به نظارت شخصی حضرت آیت الله مکارم شیرازی و با توجه به تخصصی بودن مسائل خیلی گسترده‌ای که در شبکه مطرح می‌شود کاملاً مبنای مشورت رعایت می‌شود.

 

چون بحث رسانه و اینکه آیت الله قزوینی به عنوان کارشناس رسانه‌ای هست و در تلویزیون هم ظاهر می‌شود حساسیت‌های بیموردی نسبت به وی وجود دارد که ممکن است باعث شود این سئوالات مطرح شود اما اگر موفقیتی در این شبکه بوده حاصل مشورت جمعی است.

 

اگر اشکال موردی باشد شاید به دلیل مشکلات موردی فرد یا افرادی باشد، ولی موفقیت‌ها قسمتی به دلیل برنامه‌های خود آیت الله قزوینی است، زیرا به نظرم ایشان خود یک رسانه هست؛ من با توجه به سابقه پانزده ساله در رسانه می‌گویم که آقای قزوینی خود یک رسانه و افتخاری برای حوزه است.

 

رسا ـ امکان توضیح بیشتر وجود دارد؟

 

من آنالیز کرده‌ام که چگونه است برنامه حاج آقای قزوینی اینقدر جذاب است؛ وی یک سری شگردهای بسیار ریز رسانه‌ای در چینش مطالب خود به کار می‌برد؛ یک سری بحث‌های شخصیتی و کاریزمای رسانه‌ای خود آقای قزوینی است که این فرد تا این حد کار مبرهن ارائه می‌دهد که طبیعی است حاشیه‌سازی‌هایی را به دنبال داشته باشد.

 

آیت الله قزوینی خود یک رسانه است

 

البته اشکالاتی نیز در کار وجود دارد که این اشکالات وقتی در قسمت رسانه باشد هر چقدر هم که کوچک باشد بزرگ به نظر می‌رسد و بدون اینکه بخواهیم با تعصب اضافه از آن دفاع کنیم باید به دنبال حل این مشکلات باشیم؛ اشتباهات رسانه مانند غلط املایی است که در بیلبورد شهر زده می‌شود و همه می‌بینند این اشتباه املایی اگر در دفتر شخصی فردی باشد مشکل بزرگی نخواهد بود و کسی از آن با خبر نمی‌شود اما خاصیت رسانه این است که اشتباهات کوچک را تیتر می‌کند.

 

لاجرم حاشیه‌های زیادی در کنار یک رسانه پدید می‌آید یعنی با یک واقع اندیشی که نگاه کنیم دو اصل اقتدار همراه با مشورت اگر نباشد شبکه نمی‌تواند واکنش نشان دهد؛ واقعاً در یک مسأله‌ای که قرار می‌گیری که دقیقه برایت مهم است و واکنش باید نشان بدهی نسبت به مخاطبی که به تو زنگ زده است و از یک طرف نمی‌توانی زنده برگزار نکنی چون جذابیت شبکه‌های غیر فرمی یکی به زنده بودن برنامه‌هایشان است و آزادی بیانی است که در یک بستر آزاد و رو در رو با مخاطب می‌توانند ابراز کنند؛ واقعاً باید به یک اجتهاد رسانه‌ای دست بزنی تا بتوانی جواب مخاطب خود را بدهی و خوب این لاجرم بعضی مواقع اشکالاتی پیش می‌آورد که این‌ها باید آرام آرام بر اساس تجربه حل شود.

 

رسا ـ سخن پایانی خود را بفرمایید.

 

شبکه ولایت شجره طیبه‌ای است که به برکت عملکرد روشنگرانه خود همچون مرزدار حریم ولایت جای ستایش دارد و حتی امنیت ملی ما را نسبت به داعش و گروه‌های تکفیری ضمانت می‌کند، باید قدر آن را دانست و برای رشد آن تلاش کرد./836/گ402/س

ارسال نظرات