۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۴۴۱۸۸۵
در ویژه برنام شمیم کوثر رادیو معارف مطرح شد؛

مبارزه فرهنگی دلیل سفر حضرت معصومه به شهر طوس

کارشناس حوزوی با بیان این‌که امام رضا(ع) برای رفع حیله‌های مأمون حضرت معصومه(س) را برای سفر به طوس ایران دعوت می کنند، گفت: اگر این سفر یک سفر دیداری بود حکومت نسبت به این کاروان حساس نمی‌شد.
خانم معصومه ظهیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سرکارخانم ظهیری کارشناس حوزوی در ویژه برنامه شمیم کوثر رادیو معارف با تبریک ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر بیان داشت: نجمه خاتون مادر امام رضا(ع) پس از 25 سال دختری به دنیا آورد که فاطمه نام گرفت و پس از مدت ها امام رضا(ع) وی را به دلیل داشتن صفات نیک معصومه نامید.

 

وی ادامه داد: معصومه یعنی شخصی که اصلا گناهی مرتکب نشده است؛ حضرت معصومه(س)  علاقه فراوانی نسبت به امام رضا(ع) داشت و این ماه نیز یک ماه تولد مشترک است که آغاز این ماه تولد حضرت معصومه(س) و دهم ماه نیز تولد امام رضا(ع) است.

 

کارشناس رادیو معارف خاطرنشان کرد: در آغاز این ماه افراد فراوانی چله نشینی می کنند که این چله نشینی می تواند هم برای به دست آوردن صفات نیک باشد و هم به سبب از دست دادن صفات رذیله و هم طلب حاجت باشد؛ چله نشینی کار دشواری نیست بلکه می توان روزانه با ذکر صد صلوات آن را انجام داد و فقط به مراقبت نفس نیاز است.

 

وی شرایط زندگی حضرت معصومه(س) را بسیار مشکل دانست و اظهار داشت: بنی العباس پس از انقلاب فرهنگی که از سوی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در نشر احادیث و فرهنگ اسلامی انجام گرفته بود نسبت به امام موسی کاظم(ع) بسیار سخت گیری می کردند بنابر این آن حضرت همیشه در حصر یا تبعید یا زندان بوده اند و میان حضرت معصومه(س) و پدرشان فاصله بوده است.

 

کارشناس رادیو معارف ادامه داد: حضرت معصومه(س) پس از دوران کودکی که تحت نظر پدر بزرگوارشان بوده اند تحت نظر امام رضا(ع) قرار داشته اند و این رابطه همچنین ویژگی های حضرت معصومه(س) موجب گردید که ایشان مورد احترام امام رضا(ع) قرار گیرند؛ تولد حضرت معصومه(س) از موارد نادری است که به تولدش مژدگانی داده شده است.

 

وی در زمینه آثار و برکات حضور حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم بیان داشت: حضرت معصومه(س) عبد صالح خداوند است و عبد صالح تکلیف مدار است و در اطاعت امر الهی انجام وظیفه می کند؛ شخصی که از امر خدا و رسولش اطاعت کند خداوند به او رستگاری عطا خواهد کرد.

 

کارشناس رادیو معارف اضافه کرد: چنانچه خداوند و پیامبر اکرم(ص) دارای حرم هستند و همه افراد به کنار کعبه و زیارت قبر رسول خدا می روند امامت نیز نیازمند پناهگاهی است که مرکز رشد و نشر علوم اهل بیت(ع) باشد.

 

وی افزود: بعد از شهادت امام حسین(ع) مدینه به واسطه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) محل نشر علوم شده است اما مأمون مدینه را از جایگاه امام خالی می کند و به دلیل تحت نظر بودن امام رضا(ع) ارتباط مردم با امام بسیار دشوار است بنابر این همانند حضرت زهرا(س) در زمان خانه نشینی امام علی(ع) شخصی باید کار پیام رسانی را انجام دهد که حضرت معصومه(س) در آن شرایط دشوار برای مردم روایتگری می کند.

 

کارشناس رادیو معارف با اشاره به هدف حضرت معصومه(س) جهت سفر به طوس بیان داشت: امام رضا(ع) برای رفع حیله های مأمون حضرت معصومه(س) را به سفر دعوت می کنند و اگر این سفر یک سفر دیداری بود حکومت نسبت به این کاروان حساس نمی گردید در نتیجه می توان گفت این کاروان یک کاروان فرهنگی بوده است که از سوی حکومت مورد هجمه قرار می گیرد./1324/پ202/ی

ارسال نظرات