۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۴۴۱۷۰۳
هاآرتص:

پیروزی اسد در حلب دست آمریکا را خالی می‌کند

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی نوشت که پیروزی رییس‌جمهور سوریه در مبارزات حلب برنامه‌های آمریکا را از بین برده و واشنگتن چاره‌ای جز پذیرش دیکته‌های روسیه و سوریه نخواهد داشت.
اسد

به گزارش خبرگزاری رسا، زفی بارئیل تحلیلگر مسائل عربی در روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مطلبی نوشت که مذاکرات طولانی انجام شده از سوی جان کری وزیر خارجه آمریکا که هفته گذشته با سرگی لاوروف همتای روس وی صورت گرفته و 12 ساعت ادامه داشته است، "پوچ از آب در آمد". وی توافق اولیه به دست آمده بین دو طرف در زمینه راه حل موقت بحران سوریه را مورد توجه قرار داد و نوشت که مرحله اولیه این راه‌ حل بر تمرکز حملات روسیه بر ضد گروه تروریستی داعش و توقف تمرکز بر گروه های شورشی دیگر معطوف شده است.

 

بارئیل می‌افزاید که پیروزی ارتش سوریه در بازپس‌گیری شهر حلب تنها یک ضربه روانی بزرگ برای " شورشیان " نخواهد بود، بلکه به ارتش سوریه این امکان را می‌دهد که تسلط خود بر مجموعه ای از نقاط عطف و مسیرهای تردد را محقق کرده و به این ترتیب سریعاً به سمت مناطق دیگر در شمال و شرق کشور پیشروی کند. بارئیل همچنین می گوید که پایداری شورشیان برای زمان طولانی هزینه‌های خونین زیادی را در ابعاد نظامی و غیرنظامی تحمیل کرده و باعث توسعه مداخلات نظامی روسیه در این جنگ می‌شود.

 

این کارشناس صهیونیستی می‌افزاید که درگیری‌های حلب پیامدهایی بر جبهه‌های نظامی در مناطق دیگر سوریه و روند مذاکرات سیاسی خواهد داشت. بازپس‌گیری حلب به بشار اسد رییس سوریه و روسیه این امکان را می‌دهد که به لوازم مورد نیاز خود برای ادامه تعیین تکلیف استراتژیک جنگ دست پیدا کرده و دست برتر را در مذاکرات از آن خود کنند. براساس این سناریو دولت سوریه ارزیابی کرده که گروه‌های شورشی و متحدان آنها مجبور خواهند بود دیکته های سوریه را بپذیرند.

 

وی در ادامه به نتیجه‌گیری از مطالب مطرح شده خود پرداخته و می‌نویسد: حلب به یک عرصه سیاسی خونین تبدیل شده است که دولت‌های غربی بر روی سکوها نشسته و وارد نمی شوند و منتظر نتیجه مسابقه هستند.

 

بارئیل می افزاید که حتی اگر تکلیف درگیری‌های حلب مشخص شود، واشنگتن طرحی برای خود نخواهد داشت. آمریکا در گذشته نیز با تعویق مذاکرات در مورد آینده بشار اسد موافقت کرده و این آمادگی را ندارد تا برای کمک به گروه‌هایی که آنها را شورشی می‌خواند، نیروهای زمینی را به سوریه اعزام کند. (به استثنای نیروهای کمی که در زمینه مبارزه با داعش فعالیت می‌کنند.) آمریکا همچنین نمی‌توانند اختلافات موجود بین شبه نظامیان طرفدار غرب را مرتفع کند. کاخ سفید حتی قادر به تغییر مواضع روسیه نسبت به بشار اسد نیست، به همین علت مجبور شده دیکته‌های مسکو را بپذیرد و به این ترتیب مسکو موفق شده برنامه‌های خود در زمینه جنگ بر ضد داعش را به واشنگتن تحمیل کند./982/ب102/د

ارسال نظرات