۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۴۴۱۰۴۸
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه:

احمد شهید یک هنرپیشه رسانه‌ای است/ اقدامات صورت گرفته درباره پیگیری وضعیت شیخ زکزاکی ناچیز است

محمد جواد لاریجانی باناکافی خواندن اقدامات صورت گرفته در خصوص آزادی شیخ زکراکی، گفت: باید تمام توان خود را به کار بگیریم تا صدای مظلومیت مردم نیجریه را به تمام جهان برسانیم
محمد جواد لاریجانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه پیش از ظهر امروز یک‌شنبه دهم مرداد در نشست خبری این ستاد، گفت: در خصوص روز حقوق بشر اسلامی بنا داریم تا با برگزاری یک برنامه به اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی برای سال سوم بپردازیم.

وی افزود: حقوق بشر اسلامی روزی است که در تقویم بین المللی ثبت شده است، از سال 2008 سازمان همکاری‌های اسلامی این روز را در تقویم بین المللی قرار داد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: باید از چهره واقعی اسلام پرده‌برداری شود، زیرا اسلام سرزنده است و عقلانیت آن مختص به تمام زمان‌ها می‌باشد. اسلام یک دین جهان‌شمول است، تجربه انقلاب اسلامی ما نیز یک تجربه برای تاسیس نظام مدنی مبتنی بر جامعه اسلامی می‌باشد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان این مطلب که غرب در قبال موضوع حقوق بشر بسیار بد عمل کرده است، بیان داشت: ما به تجارب تمام کشورها در خصوص حقوق بشر احترام می‌گذاریم، اما آن چیزی که مشخص است این است که؛ غرب در قبال حقوق بشر خود محورانه عمل کرده است.

وی ادامه داد: غرب می‌خواهد تفکر برآمده از سکولار لیبرال خود در موضوع حقوق شهروندی را برای تمام مردم جهان اعمال کند، در حالی‌که باید اجازه دهیم تمام مردم جهان به تمام مبانی‌های فکری مراجعه کنند.

لاریجانی تصریح کرد: غرب در موضوع حقوق بشر تحمیل‌گرایانه عمل می‌کند و هر کشوری که در این حوزه قرار نگیرد مورد حمله و هجمه قرار می‌گیرد. غرب به طور خاص در حیطه حقوق بشر منافقانه نیز ظاهر می‌شود و حرف‌هایی که در حوزه حقوق بشر می‌زند را در خصوص مردم خود نیز رعایت نمی‌کند.

وی با ابراز تاسف از برخوردهای غرب با سازمان‌های بین المللی، گفت: متاسفانه نهادهای غربی کارشان به جایی رسیده است که با قطع جیره سازمان ملل به تهدید این سازمان‌های بین المللی برای رسیدن به اهداف خود می‌پردازند.

وی با بیان پیشینه در خصوص تشکیل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، ابراز داشت: این ستاد از سال 84 تبدیل به یک نهاد فرا قوه‌ای شد، در این ستاد علاوه بر حضور ریاست قوه قضاییه از 5 وزیر بهره می‌گیرد، ضمن اینکه تمام نهادهایی که در این حوزه فعالیت دارند نیز در این ستاد حضور دارند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پایان گفت: در مراسمی که روز چهارشنبه هفته جاری برگزار می شود، علاوه بر سخنرانی ریاست محترم قوه قضاییه، جایزه حقوق بشر اسلامی را به فعالان حقوق بشر در این حوزه فارغ از هر نگاهی اعطا خواهیم کرد.

در ادامه این نشست و در بخش پرسش و پاسخ لاریجانی ضمن تاکید بر همکاری با دولت، بیان داشت: ستاد حقوق بشر قوه قضاییه از پیش نویس منشور حقوق شهروندی استقبال کرده است، اما باید منتظر تصویب آن ماند.

لاریجانی در پاسخ به سوالی در خصوص لغو مجازات اعدام قاچاقچیان، بیان داشت: قانون در این خصوص هنوز تغییر نکرده است. باید توجه داشت که ما در مبارزه بسیار گسترده‌ای با این موضوع قرار داریم و هرگز این مبارزه را دچار نقص و کاهش نمی‌کنیم. پس از حضور ناتو در منطقه تولید مواد مخدر در افغانستان 40 برابر شده است و متاسفانه وقتی که در راه مبارزه با مواد مخدر مجازات اعدام در نظر می‌گیریم، غرب بر ما هجمه وارد می‌کند.

وی با انتقاد شدید از رفتار دوگانه غرب، بیان داشت: متاسفانه غرب در خصوص موارد مختلف دوگانه عمل می‌کند، امروز در موضوع اعدام موضع گیری می‌کند، در خصوص مجازات همجنس گرایان نیز در گذشته شاهد بودیم که این موضوع در غرب جرم و بیماری بود، اما امروز از همین موضوع ابزاری استفاده می‌شود. در خصوص حکم اعدام نیز باید توجه داشت که قصاص یک حق برای مردم است، هرچند که در دین اسلام به موضوع بخشش نیز بسیار توجه شده است.

لاریجانی در پاسخ به سوالی در خصوص فعالیت‌های سعودی‌ها در حمایت از گروهک منافقین، گفت: کاری امروز غرب در قبال منافقین انجام می‌دهد قابل پیگرد است، ما اسناد بی‌شماری در خصوص فعالیت‌های تروریستی منافقین به مجامع بین المللی ارائه کرده‌یم اما آن چیزی که مشخص است، رفتار غرب در قبال این گروهک است و آنها منافقین را برای ضربه زدن به ایران می‌خواهند.

وی ادامه داد: غرب با جنایتکاران منطقه‌ای امروز همکاری دارد و آن چیزی که مشخص است عاقبت داعش برای این کشورهاست و منافقین نیز یک روز دامن حامیان خود را می‌گیرد.

لاریجانی با هنرپیشه خواندن احمد شهید، ابراز داشت: احمد شهید یک هنرپیشه رسانه‌ای است، باید توجه داشت که پرونده ما در حقوق بشر افتخار آمیز است و آنچه که غرب اعلام می‌کند یک نوع هجوم به کشور ماست.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در باره وضعیت دو نفر از سران فتنه، گفت: برای ستاد حقوق بشر وضعیت محکومان ابتدأ مورد توجه ستاد است اما، در خصوص سران فتنه نیز باید توجه داشت که محدودیت‌هایی که برای آن‌ها از نظر آزادی‌های اجتماعی ایجاد شده است یک موضوع عرف در جهان است و آن چیزی که مدنظر ستاد حقوق بشر می‌باشد، اجرای کامل قانون است.

لاریجانی درباره تدوین منشور حقوق بشر اسلامی نیز، گفت: درباره تدوین یک منشور حقوق بشری اسلامی فعالیت‌هایی تا کنون صورت گرفته شده است، اما در برابر آن مخالفت‌های زیادی از سوی غرب ایجاد شده است، آن چیزی که امروز مهم است انجام شود، معرفی حقوق بشر اسلامی به تمام جهان است.

وی در خصوص فاجعه منا، بیان داشت: درباره فاجعه منا باید در بخش دیپلماسی موضوع مورد توجه قرار بگیرد، از حوزه داخلی نیز باید یک پیگیری قضایی صورت بگیرد، هرچند شرایط بین المللی برای پیگیری این موضوع مهیا نیست، اما باید با قدرت این موضوع مورد پیگیری قرار دهیم.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر فعالیت‌های ستاد حقوق بشر در خصوص پیگیری آخرین وضعیت شیخ ابراهیم زکزاکی، گفت: موضوع آیت الله زکزاکی منحصر به ایشان نیست و در خصوص خانواده وی و مردم نیجریه یک نوع جنایت و نسل کشی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در خصوص پیگیری وضعیت ایشان در حوزه بین الملل فعالیت‌هایی صورت گرفته شده است اما هنوز تحول روشنی در رفتار دولت نیجریه مشاهده نشده است، این حادثه بسیار غم انگیز است و در بحرین و عربستان نیز به نوعی صورت گرفته شده است. در کل امروز از مرز شیعه کشی به مسلمان کشی رسیده‌ایم که در غرب حتی به مساجد و مسلمانان در بالاترین سطح مقامات در حال اجرا است. به نوعی اسلام هراسی در غرب در حال اجرا است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در موضوع شیخ زکزاکی باید تمام نهادها با حمایت ستاد حقوق بشر بیش از پیش فعال باشند، زیرا باید صدای مظلومیت ایشان را در تمام جهان طنین انداز کنیم. نکته قابل تأمل در این خصوص این است که؛ آن سری اقداماتی که در خصوص وضعیت شیخ زکزاکی صورت گرفته شده است، بسیار ناچیز می‌باشد./856/پ201/ج

ارسال نظرات