۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۴۴۰۸۱۳
عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه تأکید کرد؛

ضرورت الگوبرداری از مکتب شاگردپروری امام صادق

حجت الاسلام موسوی با بیان این‌که امام صادق(ع) در تربیت شاگردان سه اصل عمده تخصصی سازی علوم، نخبه پروری و نگاه جهانی و برون برزی را مد نظر داشتند، بر الگوبرداری حوزه‌های علمیه از مکتب شاگردپروری آن حضرت تأکید کرد.
حجت الاسلام موسوی

حجت الاسلام سید موسی موسوی، دبیر علمی کمیته های تخصصی مدارج علمی حوزه های علمیه، در گفت ‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، باعرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس مذهب جعفری حضرت امام صادق(ع) ابراز داشت: ائمه معصومین (ع) هر یک به فراخور اقتضائات زمان خویش برنامه ای خاص برای ارشاد و هدایت امت اسلامی در دستور کار خود داشتند.

 

وی ادامه داد: امام صادق(ع) هم برای این امر کرسی تدریس و تدرّس راه انداخته و شاگردان نابی همچون زراره و محمد بن مسلم تربیت نمودند، ایشان در تربیت شاگرد سه اصل عمده، تخصصی سازی علوم،  نخبه پروری و نگاه جهانی و برون برزی مد نظرشان بود.

 

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه از مطالعه زندگی امام صادق (ع)، چند اصل اساسی در شاگردپروی حضرت به دست می آید، تصریح کرد: یکی از اصول مهم حضرت در این راستا، نخبه پروری و توجه به نخبگان بود.

 

وی افزود: درست است که کرسی درس و بحث حضرت بسیار شلوغ بود تا جایی که برخی از مورخان بالغ بر چهار هزار نفر شاگرد برای حضرت نوشته اند؛ ولی  حضرت در بین این تعداد عظیم عده‌ای را همچون ابان بن تغلب، ابوبصیر، زراره بن اعین و دیگران، به عنوان نخبه شناسی کرده بودند و برای این افراد برنامه خاص داشتند، از جمله فعالیتهایی هم که برای نخبگان داشتند ارجاع برخی شبهات به این افراد جهت جواب دهی بوده است.

 

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه تخصصی سازیِ علوم دینی یکی از اصول نظام آموزشی حضرت امام صادق (ع) بود، تصریح کرد: اصل دیگری که در شاگردپروری آن حضرت می‌توان بیان کرد جامعیت شاگردان حضرت بوده است به این معنا که حضرت تنها در یک بُعد و تخصص شاگرد تربیت نمی کرد، بلکه در رشته های متعدد همچون کلام و تفسیر و فقه و اصول شاگرد تربیت می کردند.

 

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اصول شاگردپروی حضرت صادق (ع) تربیت شاگرد در حد جهانی و بین الملل بود، ایشان در بین شاگردان خود افرادی را تربیت می‌کرد که به عنوان سفیر امام در مناطق مختلف دنیا مشغول فعالیت باشند.

 

حجت الاسلام موسوی گفت: اینکه امام از اول پذیرش شاگردانش به نتیجه و خروجی کار هدف گذاری، برنامه ریزی می کردند نشان از دید وسیع حضرت به نشر معارف اهل بیت (ع) در کل جهانی است.

 

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه اظهار داشت: غیر از این سه اصل اصول دیگری نیز در شاگرپروی حضرت صادق (ع) بوده است و امید اینکه حوزه‌های علمیه ما با الگوگیری از سیره تربیتی امام صادق (ع) بتوانند نظام جامع آموزشی برگرفته از مکتب این بزرگوار داشته باشند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حوزه‌های علمیه اگر بخواهد به سیره امام صادق (ع) عمل کند باید از همان ابتدا یعنی گزینش طلبه به این اصول اهتمام بورزد، گفت: حوزه طلاب مستعد و دارای انگیزه را جذب کند و با برنامه ریزی جامع برای این افراد برای هر کدام از آنها با توجه به نیاز جامعه دروس تخصصی خاصی تعریف کند تا در نهایت با نگاه جهانی بتوانند معارف حقه اهل البیت را ترویج دهند./875/ت302/ی

خبرنگار: علی شمس

 

ارسال نظرات