۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۴۴۰۵۶۷
رییس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما:

رسانه باید به اهداف توحیدی کمک کند

حجت‌الاسلام نهاوندی با اشاره به این‌که رسانه ما به مکتب فکری ارتباطات اسلامی و فلسفه خاص خودش نیاز دارد، گفت: هیچ ارگان و نهادی نمی‌تواند بهتر از حوزه علمیه این وظیفه را انجام دهد.
نهاوندی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام نهاوندی، رییس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما صبح امروز در مدرسه علمیه حضرت مهدی پیرامون موضوع خدمات متقابل حوزه و رسانه به ابزار بودن هنر اشاره کرد و گفت: اگر هنرمند مؤمن باشد از هنر خود برای ارتقای سطح فکری جامعه و نظام ارزشی و پیشبرد اهداف متعالی دینی استفاده می‌کند اما اگر هنر در دست انسان‌های نامتعادل و منحرف باشد جامعه را منحرف می‌کنند.

 

وی در ابتدای صحبت‌های خود دو روایت از امام صادق(ع) خواند و در توضیح آن گفت: مسلمان باید عالم به زمان خود باشد و نیاز‌های آن را به خوبی درک کند تا در فتنه‌ها و جریان‌های ناصحیح قرار نگیرد. همچنین فردی که عمل می‌کند اما بصیرت ندارد ممکن است راه را اشتباه برود و از راه خارج شود، اگر سرعتش نیز زیاد باشد در گمراهی خود بیشتر فرو می‌رود.

 

رییس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما در ادامه به قصه قرآنی حضرت موسی(ع) و گوساله‌پرست شدن قوم ایشان اشاره کرد و گفت: سامری که گوساله را ساخت دارای سه خصوصیت بود؛ انسان جامعه‌شناس و روانشناسی بود، با صنعت آشنا بود و همچنین از هنر نیز سررشته‌ای داشت که بتواند گوساله‌ای بسازد که از داخلش صدا خارج شود.

 

وی در ادامه اضافه کرد: بنابراین انسان می‌تواند با هنر خود نظام ارزشی و فکری افراد و جامعه را تغییر دهد حتی اگر خلیفه خدا نیز مانند حضرت هارون در همان زمان وجود داشته باشد.  

 

حجت‌الاسلام نهاوندی با بیان این‌که امروزه دو قطب الحاد و خدا پرستی بسیار جدی‌تر با یکدیگر به مبارزه پرداخته‌اند، تصریح کرد: این نکته که حضرت امام راحل فرمودند؛ تشکیل نظام اسلامی از واجبات است به این دلیل است که باید نظامی توحیدی وجود داشته باشد که در مقابل نظام ملحد شرق و غرب به مقابله و مبارزه برخیزد.

 

وی در ادامه بیان کرد: اگر تشکیل نظام دینی از واجبات است کارهایی که برای بقاء و استحکام این نظام نیز باید انجام شود از واجبات خواهد بود. این کارها می‌تواند نظامی، اقتصادی و از همه مهمتر فرهنگی و رسانه‌ای باشد. همچنین هر نظام و ساختاری پایه‌اش در یک مکتب فکری قرار دارد. باید برای آن مکتب فکری چارچوبی وجود داشته باشد تا بتوانیم نظام جدیدی به وجود آوریم.

 

رییس مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما به سخنرانی‌ رهبر معظم انقلاب در سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: ایشان گفتند که عوامل مقوم یک ملت اقصاد و علم و فرهنگ است. باید نظریه پردازی روی دهد و بعد از آن تولید علم صورت گیرد زیرا دولت اسلامی می‌خواهد شکل بگیرد.

 

وی اضافه کرد: ما به رسانه‌ای نیاز داریم که به اهداف توحیدی کمک کند این امر نیاز دارد که مکتب فکری ارتباطات اسلامی و فلسفه آن شکل بگیرد و هیچ جایی بهتر از حوزه علمیه نمی‌تواند این وظیفه را به سرانجام برساند. حوزه علمیه باید تولید دانش کند.

 

حجت‌الاسلام نهاوندی با بیان این‌که نیازی نیست طلبه مجری و کارگردان شود، تأکید کرد: حوزه باید زیربنای کار را بر عهده گیرد. این کار بسیار مؤثر و دراز مدت است. گفتمان امروز جامعه در تمام ابعاد گفتمان هنر با ابزار رسانه است. مشاهده می‌کنید که رسانه‌های جدید چقدر در زندگی‌ها نفوذ کرده است و هر فردی با داشتن تلفن همراه در لحظه می‌تواند اخبار و رویدادها را دنبال کند.  

 

لازم به ذکر است روزهای پنجشنبه هر هفته مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) از اساتید مختلفی با موضوعات گوناگون دعوت به عمل می‌آورد و طلاب این مدرسه سؤال‌های خود را بعد از سخنرانی میهمان مدعو مطرح می‌کنند./862/202/ب3

ارسال نظرات