۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۴۳۹۱۶۸

انتقاد شدید معاون شیخ الازهر از صدور فتواهای شاذ

شیخ الازهر مصر ضمن انتقاد از صدور فتواهای بی اساس و شاذ خاطرنشان کرد که این گونه فتواها به زیان جوانان است.
عباس شومان معاون الازهر

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از البوابه نیوز، عباس شومان، معاون شیخ الازهر مصر امروز طی سخنانی در دانشگاه اسکندریه از گسترش افکار تروریستی در جهان ابراز نگرانی کرد و گفت: اندیشه‎ جریان تکفیری و تروریستی همه ادیان و مذاهب جهان را تهدید می‎کند و فقط اختصاص به اسلام ندارد.

 

وی با اشاره به حدیثی از رسول اکرم (ص) پیرامون احترام به حقوق غیر مسلمان افزود: دشمنان به صورت شبانه روزی درپی ایجاد فتنه و اختلاف طائفه در بین اقشار مختلف مردم مصر هستند.

 

معاون شیخ الازهر مصر صدور فتواهای تکفیری را محکوم کرد و اظهار داشت: فتواهای تکفیری و بی اساس با چه هدفی صادر می‎شود و به نفع چه کسانی است؟ آیا ارتباطات اجتماعی و انسانی بین اقشار و طوائف مختلف مردم جایز است؟

 

وی صدور فتوا را نیازمند داشتن علم بسیار دانست و خاطرنشان کرد: صدور فتوا بدون پشتوانه علمی نتیجه منفی بسیار درپی دارد و موجب می‎شود که حرام را حلال و حلال را حرام بدانیم. تحصیل در الازهر به معنی مجوز صدور فتوا نیست.

 

شومان ادامه داد: کسانی که فتوا صادر می‎کنند باید با علم فقه، اصول و اقوال فقها به خوبی آشنا باشند. برخی از فتواها به بررسی و جلسات مختلفی نیاز دارد که این وظیفه به هیأت علما، مجمع گفت‎وگوهای اسلامی و دارالافتا سپرده شده است.

 

وی جوانان این دوران را مظلوم خواند و تصریح کرد: متاسفانه برخی از رسانه‎ها کسانی را به برنامه‎های خود دعوت می‎کنند که هیچ گونه صلاحیتی برای صدور فتوا ندارند و با سخنانی بی اساس ذهن و فکر جوانان را خراب می‎کنند./994/ب902/د

مترجم: عارف ابراهیمی

ارسال نظرات