۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۴۳۸۹۸۶
مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر مشهد:

رمز پویایی حوزه در حفظ وجوه امتیاز آن است

حجت الاسلام والمسلمین دیانی حفظ وجوه امتیاز حوزه را رمز پویایی آن دانست و گفت: از امتیازات حوزه درس خواندن به عشق علم آموزی، وجود مباحثه در برنامه درسی و نیز غالب بودن فضای معنوی و تقوا است.
حوزه علمیه

حجت الاسلام والمسلمین عبدالمجید دیانی، مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، درباره نشاط و پویایی حوزه های علمیه، اظهار کرد: وضعیت حوزه ها نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است؛ دروس، کلاس ها، برگزاری امتحانات، امکانات، تشویق ها و حمایت ها قابل مقایسه با گذشته نیست.

 

وی که از پیش از انقلاب سابقه تأسیس و مدیریت مدارس علمیه را در کارنامه خود دارد، ضمن ابراز خرسندی از ساماندهی و مدیریت مدارس علمیه، تصریح کرد: امروز اغلب مدارس علمیه حتی تابستان هم تعطیلات ندارند و طلاب را به مناطق ییلاقی می برند.

 

حجت الاسلام والمسلمین دیانی با اشاره به پاسخگویی علما و مراجع در بسیاری از مسائل تازه و مستحدثه، درباره لوازم تداوم پویایی حوزه های علمیه، یادآور شد: مدیران و مسؤولان باید روز به روز مطالبات بیشتری از طلاب داشته باشند؛ تعطیلات را کم و برنامه های درسی و جنبی را بیشتر کنند.

 

مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) مشهد ادامه داد: همچنین دقت های درسی برای اجتهاد از کلمات ائمه اطهار(ع) و استنباط فقه پویای آن ها مورد نیاز است. طلاب به ویژه دروس ادبیات، منطق و اصول را باید خوب بخوانند.

 

وی با اشاره به رتبه نخست مدرسه امام محمدباقر(ع) در میان مدارس مشهد به لحاظ تعداد ممتازین، افزود: امروز حوزه های علمیه برای تحصیل طلاب، ضعف و کاستی قابل توجهی ندارند. به ویژه حوزه علمیه مشهد که چه از نظر اجتهاد و اساتید و چه از لحاظ مسائل معنوی یا امکانات علمی و پژوهشی نقصی ندارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین دیانی ادامه داد: اگر کسی واقعا بخواهد درس بخواند، اکنون هیچ ضعفی در حوزه علمیه مشهد وجود ندارد اما اگر نخواهد حتی با وجود فراهم بودن همه امکانات هم به جایی نخواهد رسید.

 

این استاد حوزه علمیه، حفظ وجوه امتیاز حوزه نسبت به دانشگاه را از بایسته های رسیدن حوزه مشهد به جایگاه حقیقی دومین حوزه بزرگ جهان تشیع دانست و گفت: از امتیازات حوزه نسبت به دانشگاه این است که درس حوزه برای عالم شدن و به عشق علم است. وجود مباحثه در برنامه درسی و نیز غالب بودن فضای معنوی و تقوا از دیگر وجوه امتیاز حوزه است./302/930/ب1

ارسال نظرات