۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۴۳۸۷۳۱
استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز مطرح کرد؛

ضرورت تقویت حوزه علمیه تبریز با جذب اساتید برجسته

حجت الاسلام وثوقی با اشاره به فضای درسی حوزه علمیه تبریز در ادوار گذشته، گفت: لازم است حوزه علمیه تبریز به گذشته باشکوه خود بازگردد و به عبارت بهتر حوزه علمیه تبریز باید عظمت علمی خود را بار دیگر بازیابد.
حوزه علمیه طالبیه، بازار تبریز

حجت‌الاسلام وثوقی نماینده آیت‌الله سیستانی در تبریز و استاد سطح عالی حوزه علمیه آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به فضای علمی حوزه علمیه تبریز در ادوار گذشته، اظهار داشت: در زمان تحصیل بنده در حوزه علمیه تبریز مجتهدان به نامی چون آیات اهری، خسروشاهی، عباسی و میرزا عبدالله مجتهد سرابی دارای درس خارج بودند.

 

وی با بیان این‌که درس فلسفه در آن زمان در حوزه علمیه تبریز از سوی آیت‌الله مستنبط تدریس می‌شد و فقه و اصول نیز جلوه‌ای دیگری داشت، ادامه داد: دروس خارج و کفایه را نیز آیت‌الله شربیانی که به رحمت خدا پیوست و از علمای بزرگ و به نام بود، تدریس می کرد.

 

حجت‌الاسلام وثوقی با اشاره به ویژگی‌ها علمی و اخلاقی اساتید حوزه علمیه تبریز، ادامه داد: از جمله ویژگی‌های اساتید آن دوران که هم‌اکنون نیز در بسیاری از مدارس علمیه مشاهده می‌شود، اخلاق‌مداری و عدم توجه به مادیات بود و طلاب را نیز مانند خود به مسائل معنوی و دوری از تعلقات مادی دعوت می‌کردند.

 

وی با بیان اینکه شور و نشاط علمی در حوزه علمیه تبریز بسیار قابل‌ توجه بود، تصریح کرد: فضای درسی حوزه‌های علمیه به‌ گونه‌ای بود که همه اهل درس و مطالعه و تحقیق بودند و طلاب اغلب برخلاف امروز در پی اساتید برای پرسش و رفع اشکال بودند، این ویژگی‌ها در حوزه‌های علمیه امروز کمرنگ شده است.

 

مدیر اسبق حوزه علمیه طالبیه تبریز با اشاره به حضور خودجوش و باانگیزه طلاب در کلاس‌های درس، افزود: حضور طلاب در کلاس، درس و بحث خودجوش و بدون نظارت استاد بود، یعنی طلاب خود سعی در حضور حداکثری در کلاس‌ها داشتند و البته باید یادآور شد که در آن دوران حضور و غیابی در کار نبود.

 

وی با اشاره به اهمیت حضور مستمر در کلاس درس، اظهار داشت: شرکت در کلاس درس استاد آن‌قدر اهمیت دارد که حتی مطالعه فراوان و گوش دادن سی‌دی‌های مختلف درسی هم نمی‌تواند این حضور در کلاس را جبران کند، حضور در کلاس درس می‌تواند در رشد علمی طلاب و حوزه‌های علمیه بسیار مهم و کارساز باشد.

 

نماینده حضرت آیت‌الله سیستانی در رابطه با اهمیت مباحثه با اشاره به حدیث «مباحثه علم عامل تثبیت آن است»، افزود: مباحثه لازم و ضروری است، چرا که سبب می‌شود دروس سنگین فقهی حوزه ملکه ذهن و تثبیت شوند؛ تجربه نشان داده سختی کتب درسی حوزه عامل محرک طلاب و گرایش آنان به‌ سوی پژوهش و تحقیق می‌شود.

 

وی با بیان اینکه مباحثه دروس از مهم‌ترین شیوه‌های درس خواندن طلاب است و مباحثه در دروسی مانند رسائل و مکاسب از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و الزامی است، ادامه داد: در مباحثه به سبب بیان شدن مطلب از طرف هر یک از مباحثه کننده‌ها، مطلب به‌صورت دائم در ذهن مباحثه کننده حضور پیدا می‌کند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز در پایان با اشاره به قوت درسی حوزه علمیه تبریز در ادوار گذشته، ابراز داشت: لازم است حوزه علمیه تبریز به گذشته باشکوه خود بازگردد، به عبارت بهتر حوزه علمیه تبریز باید عظمت علمی خود را بار دیگر بازیابد، از این‌ رو تقویت حوزه علمیه تبریز لازم بوده و جذب اساتید زبده ضروری است./854/302/ب2

ارسال نظرات