۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۴۳۷۹۶۶
عطوان:

تابستان معارضان سوری سرد است

سردبیر رأی الیوم تصریح کرد که تغییرات جدید در عراق و سوریه، دخالت نیروهای منطقه‌ای در جنگ علیه تروریسم و همپنین مشغول بودن دولت آمریکا به انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در اوایل ماه نوامبر آینده، از سرگیری مذاکرات جدی ژنو را قبل از پایان سخت کرده است.
عطوان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از تسنیم، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عربی در سرمقاله‌ای در روزنامه «رای‌الیوم» نوشت: تابستان معارضان سوری سرد خواهد بود. راه‌حل نظامی بر راه‌حل دیپلماتیک اولویت پیدا کرده است. انتقاد «سرگئی لاوروف» (وزیر خارجه روسیه) از «دی‌میستورا» (فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه) به دلیل عقب‌نشینی‌اش از تعیین یک موعد جدید برای از سرگیری مذاکرات سوریه، گمراه‌کننده ا‌ست. توصیف «جبهة النصرة» به «آفتاب پرست» از سوی لاوروف دلایل زیادی دارد.

 

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز سه‌شنبه استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در سوریه را به دلیل عدم تعیین یک تاریخ مشخص برای از سرگیری مذاکرات سوریه در ژنو مورد انتقاد شدید‌اللحنی قرار داد. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی که در «باکو» پایتخت آذربایجان برگزار شد، گفت که کشورش در ارتباط با به تعویق اقتادن دور جدید مذاکرات سوریه نگران است و نماینده سازمان ملل را به کُندی در این زمینه متهم کرد.

 

انتقاد لاوروف از نماینده سازمان ملل به‌جا نیست، چرا که او بسیار خوب می‌داند وجود برخی دلایل واقعی مانند تغییر اولویت‌های آمریکا و روسیه، فروپاشی معارضان سوری و همچنین تقدم راه‌حل نظامی بر راه‌حل‌های سیاسی از عوامل عمده تأخیر روند مذاکرات است.

 

نماینده سازمان ملل به خوبی آگاه است که ادامه مذاکرات ژنو پس از چند دور، به دلیل عدم وجود تفاهم روشن و صریح بین آمریکا و روسیه، که جهات سیاسی شرکت کننده را به انجام یک سری تعهدات ملزم کند، بیهوده است. و شاید سفر روز پنجشنبه «جان کری» وزیر خارجه آمریکا بیانگر پیش رفتن در برخی مسائل است که اجازه از سرگیری مذاکرات را می‌دهد.

 

تنها تفاهم بین دو ابرقدرت جهان یعنی آمریکا و روسیه که تاکنون بسیار موفقیت آمیز بوده است، استفاده از نیروهای نظامی برای از بین بردن گروهک تروریستی داعش در عراق و سوریه است. این عملکرد به عنوان اولین گامی خواهد بود که پس از آن می‌توان به راه‌حل‌های سیاسی و میز مذاکره در ژنو بازگشت.

 

آمریکا که 560 سرباز و مستشار نظامی، برای آماده سازی نبرد بازگرداندن استان موصل از گروه ترویستی داعش اخیرا به عراق فرستاده است، و نیروهای دموکراتیک سوریه که اکثریت آنها کرد هستند، موفق به پیروزی‌هایی در حومه حلب شده‌اند، که با حمایت مشترک نیروهای نظامی روسیه و آمریکا وضعیت را بر داعش سخت کرده‌اند. در پرتو این تشدید درگیری نظامی سخن از بازگشت به مذاکرات ژنو را سخت کرده است.

 

لاوروف می‌خواهد همتای آمریکایی خود «جان کری» (وزیر خارجه آمریکا) را در ضرورت یکسره کردن کار جبهة النصره و متحدانش را به بهانه نقض توافقنامه آتش‌بس و درج این گروه در لیست تروریست‌ها متقاعد کند. توصیف اخیر جبهة النصره به آفتاب پرست از سوی لافروف قابل تامل است.

 

تغییرات جدید در عرصه عراق و سوریه، دخالت نیروهای منطقه‌ای مانند ترکیه و عربستان در جنگ علیه تروریسم پس از بمب گذاری‌های اخیر در فرودگاه استانبول و حرم شریف نبوی و همپنین مشغول بودن دولت آمریکا به انجام مراحل انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در اوایل ماه نوامبر آینده، از سرگیری مذاکرات جدی ژنو را قبل از پایان سال جاری سخت کرده است.

 

تابستان معارضان سوری و متحدانش به‌ویژه عربستان سعودی ممکن است سرد باشد. انتظار معارضان سوری برای بازگشت به ژنو شاید بیش از اندازه لازم به طول بی‌انجامد. پس از خارج شدن کنترل امور از دست معارضان، دیگر برگه‌های زیادی برای اعمال فشار بر آمریکا و روسیه در دست ندارند. نیروهای اصلی کنونی در سوریه نیروهای کُرد و عناصر تندرو می‌باشند.

 

سفر «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه به مسکو در اواخر این ماه ممکن است برای شکستن محاصره، پی بردن به نتایح رایزنی‌های پیشین، و چشیدن مزه دهان رهبران روسیه در مسائل جدید پیش رو ‌باشد. ولی انتظار عنوان اصلی مرحله آینده سوریه خواهد بود که این انتظار در همه شرایط به سود سوریه می‌باشد./982/ب102/د

ارسال نظرات