۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۴۳۶۵۱۱
استاد حوزه علمیه:

عبادت نوعی تنبیه نفس است

استاد حوزه علمیه در خصوص عبادات، گفت: وقتی فرد سختی عبادات را به جان می‌خرد به این معنا است که می‌خواهد نفس راحت‌طلب را تنبیه کند.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی، رییس بنیاد فارِس المومنین بعد از ظهر سه‌شنبه 15 تیر در مسجد امیر(ع)، گفت: در مراحل تهذیب و سلوک مراتبی وجود دارد که در نهایت انسان به مرحله سرزنش گری نفس می‌رسد. این به معنا نیست که انسان خود را نزد دیگران کوچک کند، اما بسیار سفارش شده است که فرد خود را درون خود سرزنش کند.

وی افزود: باید مراقب باشیم که گول شیطان و نفس را نخوریم، زیرا این هر دو برای انسان بدی‌ها را خوب جلوه می‌دهند و انسان را گمراه می‌کنند.

حجت الاسلام علوی تهرانی ابراز داشت: در بخش «معاقبه» انسان نفس را مجازات می‌کند، به این معنا که نفس را وادار به کارهایی می‌کنیم که مطابق میل آن نیست، برای مثال اگر نفس دچار راحت طلبی است، آن‌را به سختی‌های عبادت و روزه مجازات می‌کنیم.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: باید مراقب باشیم که در مسیر معاقبه خلاف شرع نکنیم. زیرا در این مرحله مرز تشیع و تصوف بسیار نزدیک است و ممکن است فرد به خود آزاری بپردازد.

رییس بنیاد فارِس المومنین تأکید کرد: جهاد با نفس در زمانی رخ می‌دهد که فرد با آن رو در رو می‌شود. به این مرحله «مجاهده» گفته می‌شود. طبق آیات الهی در سوره عنکبوت، «کسانی که در راه نفس مجاهدت کنند، ما به او راه‌ها را می‌آموزیم».

حجت الاسلام علوی تهرانی بیان داشت: بسیار کم پیش می‌آید انسان در مسیر انسان شدن خود را مقصر بداند، انسانی به این مرحله می‌رسد که «انصاف» داشته باشد.

وی با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع)، بیان داشت: امام علی(ع) بیان داشتند؛ با تداوم بر جهاد با نفس، فرد مالک نفس می‌شود.

استاد حوزه علمیه درباره انواع مرگ بیان داشت: مرگ سرخ مبارزه با نفس است، این نوع مرگی است که جامع است، زیرا در بر دارنده انواع مرگ است. باید توجه داشت این مرگ‌ها با مرگ طبیعی متفاوت است.

وی ابراز داشت: سالکان کسانی هستند که فقط به اندازه‌ای که بتوانند خدمت خدا و خلق الله را کنند غذا می‌خورند، به همین دلیل هم این افراد همیشه گشنه هستند.

حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان، گفت: با گفتن «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» شیطان از فرد دور نمی‌شود، بلکه راه دور ماندن از شیطان تحمل گرسنگی و تشنگی است./202/856/ب1

ارسال نظرات