۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۴۳۶۲۵۹
امام جمعه موقت تبریز:

تهجد عبادی در لحظات پایانی رمضان سیره ائمه اطهار است

حجت الاسلام والمسلمین حاجی زاده با بیان این که تهجد عبادی در لحظات پایانی رمضان سیره ائمه اطهار است، گفت: امام صادق(ع) در دهه آخر ماه رمضان دعایی قرائت می فرمود که از خداوند متعال خواستار ماندگاری معارف ماه رمضان در زندگی بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین علی حاجی زاده، امام جمعه موقت تبریز 

حجت الاسلام والمسلمین علی حاجی‌زاده، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به پایان ماه مبارک رمضان و گذشت آخرین لحظات معنوی ضیافت الهی، اظهار داشت: مؤمنان واقعی از تک تک لحظات ماه مبارک رمضان برای تقرب به درگاه الهی بهره می جویند.


وی با بیان این‌که اعمال مختلفی برای دهه سوم ماه مبارک رمضان سفارش شده که اعتکاف در مسجد یکی از آنها است، خاطرنشان کرد: در تمام روزهای ماه مبارک رمضان، به ویژه دهه سوم این ماه شریف، اعتکاف در مساجد مورد توجه بزرگان دین بوده است، در سال‎‌های اخیر نیز این سنت حسنه در مناطق مختلف کشور رایج شده است.


حجت الاسلام والمسلمین حاجی زاده ادامه داد: امام زین العابدین(ع) هرگاه ماه رمضان می رسید، سخنی نمی گفت مگر دعا، تسبیح، استغفار و تکبیر؛ این سیره امام سجاد(ع) اوج توجه روزه‌دار به ذات ربوبی حضرت حق را نشان می دهد، اگر مؤمن روزه‌دار هر لحظه خداوند متعال را ناظر بر اعمال خود بداند، پس از ماه مبارک نیز خداوند را دخیل در امور خود می بیند.


امام جمعه موقت تبریز با بیان این‌که کسب توشه معنوی و ذخیره معرفتی از دهه سوم ماه مبارک رمضان لازمه مصون ماندن از گمراهی و ارتکاب به معصیت در دیگر ایام سال است، تصریح کرد: خواندن دعا و قرآن، ذکر استغفار و صلوات بر محمد و آل محمد(ص)، صدقه دادن، اطعان روزه‌داران، خواندن نمازهای مستحبی، صله رحم و زیارت معصومین(ع)، از جمله اعمال سفارش شده در این دهه است.


وی افزود: ائمه اطهار(ع) و اولیای الهی تهجد عبادی ویژه در دعاى شب هاى دهه آخر ماه مبارک رمضان داشتند، شيخ كلينى در كتاب كافى از امام صادق(ع) روايت كرده آن حضرت كه در دهه آخر ماه رمضان دعایی قرائت می فرمود که از خداوند متعال خواستار ماندگاری معارف ماه رمضان در زندگی بوده است.


امام جمعه موقت تبریز افزود: شیخ کلینی در کافی آورده که امام ششم شیعیان دعایی با این مضمون که «پناه مى‏ آورم به عظمت ذات كريمت، از اينكه ماه رمضان‏ از من سپرى شود، يا سپيده اين شب طلوع كند و از سوى من نزد تو گناهى يا نتيجه كارى مانده باشد كه مرا بر آن عذاب نمايى» قرائت می کرد.


حجت الاسلام والمسلمین حاجی‌زاده افزود: مطلوب است که روزه‌داران همچون امام صادق(ع) از خداوند متعال حق آنچه را كه از ماه رمضان گذشته ادا بفرماید و كوتاهى ما را از عبادت در اين ماه بيامرزد و ماه رمضان را از ما پذيرفته‏ تحويل گيرد، در این صورت امید به رحمت و مغفرت الهی زنده خواهد بود./935/302/ب2

ارسال نظرات