۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۴۳۵۸۵۴
رییس مرکز تخصصی علامه امینی:

کتاب الغدیر علامه امینی دایرة‌المعارف ولایت است

حجت‌الاسلام هم‌زبان کتاب الغدیر را دایرة‌المعارف ولایت دانست و گفت: این کتاب مورد تأیید علمای اهل سنت نیز است.
علامه امینی ره

حجت‌الاسلام رحیم هم‌زبان، رییس مرکز تخصصی علامه امینی (ره) در تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، ضمن تبریک سالروز بزرگداشت علامه فقید آیت‌الله عبدالحسین امینی، گفت: علامه امینی از خود آثار ارزشمند بسیاری بر جای گذاشته است، مهم‌ترین اثر وی را می‌توان کتاب الغدیر علامه امینی دانست.

 

وی موضوع عمده کتاب را واقعه غدیر خم به روایت اهل تسنن دانست و گفت: علامه در طول 40 سال زحمت و سفر به کشورهای مختلف این کتاب را تألیف کرده است، کتاب الغدیر 20 جلدی است که 11 جلد آن به زبان عربی چاپ‌شده‌ است و آن 11 جلد در 22 جلد به زبان فارسی ترجمه‌ شده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه کتاب الغدیر را دایره المعارف امامت و ولایت عنوان کرد و ابراز داشت: علامه در این کتاب به 110 تن از صحابه و 84 نفر از تابعین پیامبر که حدیث غدیر را روایت کرده‌اند اشاره می‌کند و 360 تن از راویان حدیث غدیر از قرن دوم تا چهاردهم را برمی‌شمارد. در پایان هم اشعار شاعران مختلف را درباره این موضوع ذکر می‌کند.

 

وی اظهار داشت: علامه امینی(ره) در راستای تدوین این کتاب شریف به کتابخانه‌های کشورهای مختلف ازجمله عراق، هندوستان، پاکستان، مغرب، مصر و کشورهای دیگر دنیا مسافرت کرد، علامه می‌گوید؛ برای نوشتن الغدیر، 10 هزار کتاب را از بای بسم‌الله تا تای تمت خوانده‌ام و به 100 هزار کتاب مراجعه مکرر داشتم.

 

رییس مرکز تخصصی شیعه شناسی علامه امینی ادامه داد: از جمله شهرهایی که علامه  بدان سفر کرد می‌توان به حیدرآباد، دکن، علیگره، لکنهو، کانپور و جلالی رامپور(در هند)؛ فوعه، معرفه و قاهره(در مصر)؛ حلب، نبل و دمشق(در سوریه) اشاره کرد، علامه گاه در راستای تألیف این کتاب ساعت ها در کتابخانه‌های این شهرها به مطالعه می‌پرداخت.

 

وی کتاب الغدیر را محور وحدت دانست و گفت: این کتاب شریف مورد توجه و تحسین علمای اهل سنت از جمله امام الازهر در مصر، برخی از رجال سیاسی جهان اسلام و اساتید و ادیبان عرب و غیرعرب قرار گرفته و آن را بزرگ‌ترین سند وحدت مسلمین و از جمله کتب منبع و مرجع خویش دانسته‌اند.

 

حجت‌الاسلام هم‌زبان خاطرنشان کرد: ویژگی مهم این اثر رعایت قواعد منطقی جدل، احتیاج و مناظره است، استفاده از آثار اجماعی اهل سنت در اثبات ولایت و عقاید شیعه امامیه در این کتاب نظر به این ویژگی دارد، این کتاب به دلیل این خصوصیت شهرت جهانی دارد.

 

وی با اشاره به ویژگی‌های مهم دیگر کتاب الغدیر، خاطرنشان کرد: ویژگی مهم این اثر استفاده بی‌واسطه و بسامد از آثار اجماعی اهل سنت در اثبات ولایت و عقاید شیعه امامیه است، اثر علامه امینی علاوه برجهان اسلام، امروزه از جمله مراجع اولیه پژوهشی شیعه شناسان در کرسی‌های دانشگاهی غرب است./854/302/ب2

ارسال نظرات