۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۴۳۵۶۳۱
در برنامه ضیافت بررسی شد؛

خدمات بی نظیر دینی و اجتماعی چهارمین شهید محراب

پس از رحلت آیت الله حائری یزدی، مسائل جاری حوزه علمیه بر دوش آیت الله صدوقی بود که در آن زمان حوزه علمیه قم، ده هزار طلبه داشت و آیت الله صدوقی شهریه تمامی این طلاب را بدون این که یادداشت کنند، می دادند و هنگامی که شب به خانه می آمدند، یادداشت می کردند؛ تا آخر عمر ایشان خللی در حافظه شان ایجاد نشده بود.
شهید آیت الله شیخ محمد صدوقی حجت الاسلام محمد صدوقی، نوه شهید آیت الله شیخ محمد صدوقی در برنامه ضیافت شبکه قرآن سیما حجت الاسلام محمد صدوقی، نوه شهید آیت الله شیخ محمد صدوقی در برنامه ضیافت شبکه قرآن سیما

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد صدوقی، نوه شهید آیت الله شیخ محمد صدوقی امشب در برنامه ضیافت شبکه قرآن سیما خاطرنشان کرد: سیطره افرادی که با این عالم در ارتباط بودند، باز بود و نمی توان گفت که تنها با قشر روحانی در ارتباط بودند؛ ایشان دارای شخصیت جامعی در ابعاد علمی، اجتماعی، خانوادگی، دوران مبارزات و شجاعت بود.

 

نوه شهید آیت الله صدوقی اظهار داشت: شخصیت علمی این عالم، شکل دهنده شخصیت او بوده است؛ شهید صدوقی در سال 1327 هجری قمری مصادف با 1387 شمسی متولد شد و در سن 7 سالگی مادر و در 9 سالگی پدر خود را از دست می دهند و اگر خانواده ایشان از علمای شهر و محل رجوع مردم بودند، وی نتوانسته از جایگاه پدرشان استفاده و ترقی خود را از آن شروع کند؛ ایشان در خردسالی با یتیمی مواجه می شود و اگر رشدی می کند و آیت الله صدوقی می شود، ابتدا با خصیصه علمی شناخته می شود.

 

وی با اشاره به شاگردان آیت الله صدوقی تصریح کرد: شهید صدوقی به عنوان یک مدرس حوزه علمیه، درشان معروف بوده و شاگردان بزرگی داشتند که بسیاری از آنها امروزه از مراجع تقلید بوده و رحلت کرده اند و یا برخی نیز در قید حیات هستند؛  از جمله شاگردان این عالم می توان به آیات فاضل لنکرانی، جنتی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، مطهری و علامه جعفری اشاره کرد.

 

حجت الاسلام صدوقی درباره چهره علمی ایشان گفت: اگر ایشان منشأ خدمات بودند و می تواند پرچمدار مبارزه در بخش هایی از کشور باشد و یا یک عالم روحانی که علاوه بر خدمات دینی، خدماتی به دیگر افراد جامعه برساند، به این خاطر است که بروز اولیه ایشان در یک چهره علمی است.

 

سعی در رفع مشکلات طلاب داشت

نوه شهید آیت الله صدوقی درباره وجود روحیه خدمت به مردم در این عالم یادآور شد: ایشان وقتی به قم می آیند، مورد لطف حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره) قرار می گیرند؛ در همان اوایل که بر سر درس مؤسس حوزه علمیه قم حاضر می شدند، با امام راحل آشنا می شوند و با توجه به ارتباطی که با این دو عالم بزگوار پیدا کرده بودند، پس از مراجعه طلاب، بسیاری از مشکلات طلبه ها را خدمت آیت الله حائری می بردند و این عالم آن را حل و فصل می کردند و این روحیه ای که برای دیگران کار و خدمت کنند، از جوانی در ذات شهید صدوقی بوده و بعد ها همان روحیه بوده که بعد ها شهرت عام شهید صدوقی را منجر می شود.

وی با اشاره به اساتید آیت الله صدوقی خاطرنشان کرد: بعد از فوت آیت الله حائری یزدی، مرجعیت متمرکزی در قم نبوده و عمده مسائل اداره حوزه بر عهده ایشان بوده و در کنار آن، چهار پنج درس می گفتند و از عالمان برجسته ای که معاصر با آن زمان، آیات سید صدر الدین صدر، سید محمد تقی خوانساری و سید محمد حجت کوه کمره ای بودند که از محضر این اساتید بهره برده اند.

 

دادن شهریه به ده هزار طلبه بدون یادداشت کردن نام طلاب

حجت الاسلام صدوقی به استعداد فوق العاده آیت الله صدوقی اشاره کرد و اظهار داشت: در آن زمان حوزه علمیه قم، ده هزار طلبه داشت و آیت الله صدوقی شهریه تمامی این طلاب را بدون این که یادداشت کنند، می دادند و هنگامی که شب به خانه می آمدند، یادداشت می کردند؛ تا آخر عمر ایشان خللی در حافظه شان ایجاد نشده بوده است.

 

نوه شهید آیت الله صدوقی افزود: استعداد ویژه ای در ایشان بوده، اما با ممارستی که این عالم با علم و کتاب و مطالعاتی داشته، این استعداد تقویت شده بود.

 

وی درباره مهاجرت آیت الله صدوقی(ره) به یزد گفت: در سال 1330 برای انجام کاری به یزد می روند، اما آیت الله وزیری از این درخواست می کند که برای زندگی در یزد بمانند؛ هنگام ورود این عالم به یزد، استقبال عظیمی از ایشان می شود؛ حوزه فعالیت شهید از حوزه علم و تدریس حوزه علمیه، فراتر می رود و وقتی آیت الله صدوقی را در قامت یک عالم بلد در یزد می بینیم، به حوزه علمیه محدود نمی شود و سیطره فعالیت و خدمات ایشان عام بوده است.

 

حجت الاسلام صدوقی درباره فعالیت های دینی آیت الله صدوقی یادآور شد: این عالم در مرحله اول ورود، به احیا مدارس علمیه یزد می پردازد و مسجد روضه محمدیه را گسترش داده و بعدها به پایگاه اصلی انقلاب شناخته می شود و بروز اجتماعی دینی شهید صدوقی در حوزه تدریس و در این مسجد به اقامه نماز و سخنرانی می پرداختند.

 

نوه شهید آیت الله صدوقی خاطرنشان کرد: ایشان به عنوان پدر مهربانی و در عین حال با جذبه فراوان در خانواده بودند، به گونه ای که بسیاری از نوادگانشان می گویند که محبت شهید صدوقی به ما بیش از پدرمان بود، اما بدون این که بخواهند نوه ای را دعوا کنند، تنها صدا زدن اسم فرد کافی بوده تا شیطنتشان تمام شود.

 

خدمات دینی و اجتماعی آیت الله صدوقی

وی  اظهار داشت: این عالم یک عالم خدمتگذار بود که در پیام امام راحل به آن اشاره شده است که می فرمایند ایشان در تمام صحنه های انقلاب حضور داشت و هر جا زلزله می شد برای ترمیم خرابی ها آن قدر که توان داشت، حاضر می شد و هر جا که سیل می آمد، او بود در صف مقدم برای دستگیری خلق حاضر بود؛ اینجانب که دوستی عزیز را پس از سی سال که با روحیات او آشنا بودم را از دست دادم و اسلام خدمتگذاری متعهد، ایران فقیهی فداکار و استان یزد سرپرست و دانشمندی را از دست داد.

 

حجت الاسلام صدوقی به خدمات ماندگار آیت الله صدوقی اشاره و تصریح کرد: این عالم خدمتگذاری برای مردم و اسلام بود؛ ایشان صندوق قرض الحسنه و بیمارستانی را تأسیس کردند که هم اکنون پابرجا هستند و جزو اولین صندوق های قرض الحسنه در ایران است.

نوه شهید آیت الله صدوقی گفت: یک مجتمع بین راهی در جاده کرمان ـ یزد است که ایشان ایجاد کرد به راننده ها سرویس می داد تا نماز بخوانند و یخ و چای رایگان می دادند و حمام و محل خواب در اختیارشان می گذاشتند؛ مردم هر مشکلی که داشتند، به درب منزل شهید آیت الله صدوقی مراجعه می کردند؛ که رهبر معظم انقلاب فرمودند این بیت راهگشای مردم بوده و مردم به نام صدویق عادت کرده اند و به همین دلیل دستور دادند که دفتر ایشان همچنان باز باشد.

 

مردم داری بی نظیر آیت الله صدوقی

وی درباره مردم داری بی نظیر آیت الله صدوقی یادآور شد: عمده بازسازی ای که پس از زلزله طبس شد، کمیته تشکیل شده به نام امام با مدیریت ایشان و عاملیت فرزندشان بود که تقریبا احیای آن منطقه در دست ایشان بوده است؛ مردم داری شهید صدوقی بسیار بالا بود؛ بازاری کارگرد عالم و ثروتمندان یزد طوری از این عالم تعریف می کنند که انسان فکر می کنند شهید صدوقی با او بیشتر از همه دوست بوده، به این صورت که در عزا و شادی مردم شرکت می کردند.

 

حجت الاسلام صدوقی خاطرنشان کرد: شخصی می گفت دست هایی که عمری آیت الله صدوقی جلوی مردم بر سینه گذاشت، آمد و زیر تابوت او را گرفت و آن تشییع جنازه عظیم را رقم زد.

 

در این برنامه، حجت الاسلام محمد صدوقی، نوه شهید آیت الله شیخ محمد صدوقی و همچنین پخش مستندی از زندگی آن عالم و سخنانی از علما و بزرگان به زندگی نامه و شخصیت این عالم پرداخته شد که در ادامه به بخشی از این مطالب اشاره می کنیم:

 

آیت الله شیخ محمد صدوقی(ع) از مفاخر اسلام و روحانیت است؛ شهید صدوقی از شخصیت هایی بوده که در ابعاد مختلف قابل ارزیابی است؛ شهید صدوقی به تمام ویژگی های اخلاقی آراسته بود؛ از استعداد فوق العاده وسرشاری برخوردار و دارای قدرت بیان جالبی بود؛ در تفهیم مطالب و جذب شنوندگان استاد بود؛ جنبه های علمی این عالم، سبب شد که از ایشان استوانه ای در حوزه ایجاد شود.

 

مقسم آیت الله بروجردی بودند و پول بی حساب در اختیار ایشان بود، اما کار می کردند که از حاصل کار خود تغذیه کنند؛ ایشان به کشاورزی علاقه داشتند و زمانی که در قم بودند، مکانی را اجاره کرده بودند و کشاورزی و امرار معاش می کرده است.

 

با شروع جنگ سیل کمک های مردمی و نیروی انسانی را از یزد راهی جبهه های نبرد می کنند و خود نیز در برخی از عملیات های افتخارآفرین حضور پیدا می کند و گرما بخش فضای جبهه ها می شود؛ شور انگیزترین حضور ایشان در عملیات غرور آفرین بیت المقدس و فتح خرمشهر بود.

 

 سر انجام این عالم ربانی و مجاهد خستگی ناپذیر در 11 تیرماه 1361 با دهان روزه در محراب نماز جمعه به شهادت رسید./822/پ201/ی

ارسال نظرات