۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۴۳۵۲۹۷
مدیرکل مدارک علمی حوزه های علمیه کشور:

سودهای کلان بانکی مغایر با اصول اقتصاد مقاومتی است

مدیرکل مدارک علمی حوزه های علمیه کشور گفت: سودهای کلان بانکی دور از آموزه های اسلامی و قرآنی و مغایر با اصول اقتصاد مقاومتی است.
اقتصاد مقاومتی

حجت‌الاسلام محمدرضا حامدی، مدیرکل مدارک علمی حوزه های علمیه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر توجه جدی مردم و مسؤولان به راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: پیروی از الگوهای توسعه و پیشرفت بدون توجه به مختصات بومی راه به جایی نخواهد برد.


وی با تأکید بر این‌که آموزه های قرآنی و اسلامی بهترین روش‌های توسعه اقتصادی در جوامع اسلامی را تبیین کرده است، گفت: چندین سال است که مشکلات اقتصادی، رکود و تورم بر ساختار اقتصاد و کشور سایه افکنده و در حال حاضر تنها راه برون‌رفت کشور از مشکلات اقتصادی اجرای اقتصاد مقاومتی و دوری از اقتصاد تجارت آزاد لیبرالیستی است.


امام‌ جمعه میانه با بیان این‌که سودهای کلان بانکی دور از آموزه های اسلامی و قرآنی و مغایر با اصول اقتصاد مقاومتی است، افزود: متأسفانه در طول سالیان متمادی تنها شعار بانکداری اسلامی داده شده است، اما خود مسأله مورد غفلت واقع می شود، تا جایی که مراجع عظام تقلید نیز نسبت به سودهای کلان و بنگاه‌داری بانک های کشور انتقاد کرده اند. 


حجت الاسلام حامدی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی که به صورت مدون از سوی رهبر معظم انقلاب در قالب سیاست‌های اجرایی ابلاغ شد، تنها با صرفه‌جویی در مصرف و دوری از تجمل‌گرایی، افزایش صادرات، حمایت از تولید داخلی، استفاده از کالای ایرانی و اصلاح زیرساخت های اقتصادی کشور محقق می‌شود.


وی با بیان این‌که یکی از مباحث مهم در اقتصاد مقاومتی افزایش کیفیت تولید داخل و کاهش قیمت تمام شده محصول در مقایسه با کالای مشابه خارجی است، افزود: مردم باید از خرید کالاهای قاچاق و وارداتی دوری کنند و برای ایجاد اشتغال و افزایش ثروت ملی به خرید کالای ایرانی روی ‌آورند.


مدیرکل مدارک علمی حوزه های علمیه کشور افزود:. اقتصاد مقاومتی مؤلفه‌های بسیار گسترده‌ای دارد؛ اما در یک جمله باید گفت که اقتصاد مقاومتی همان مقاوم‌سازی اقتصاد کشور در برابر فشار دشمنان است که در دنیای امروز در جمع دولت‌های استکباری اگر اقتصاد مقاوم نباشد، با کوچک ترین تنش و دست‌کاری بازار، اقتصاد نوسان پیدا می‌کند.


وی درون‌زا بودن اقتصاد کشور را از جمله مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: سال ها پیش رهبر معظم انقلاب فرمودند درِ چاه‌های نفت را ببندید و به سراغ محصولات و صادرات دیگر بروید. کاهش وابستگی به نفت یکی دیگر از الزامات اقتصاد مقاومتی است. این وابستگی، میراث شوم 100 ساله‌ ماست.


حجت الاسلام حامدی افزود: اگر بتوانیم نفت را با فعالیت‌های اقتصادیِ درآمدزای دیگری جایگزین کنیم، بزرگ‌ترین حرکت مهم را در زمینه‌ اقتصاد انجام داده‌ایم. امروز صنایع دانش‌بنیان از جمله‌ کارهایی است که می‌تواند این خلأ را تا میزان زیادی پر کند. ظرفیت‌های گوناگونی در کشور وجود دارد که می‌تواند این خلأ را پر کند./935/302/ب2

 

ارسال نظرات