۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۸
کد خبر: ۴۳۴۲۱۲
آیت الله سبحانی تبیین کرد؛

عدم منافات تولد نوزادان عقب مانده فکری و جسمی با حکمت خدا

حضرت آیت الله سبحانی گفت: خدا هرچیزی را به نحو احسن آفریده است وعلل موارد استثنایی همچون نوزادان عقب مانده را باید در میان خودمان جستجو کنیم؛ علما و دانشمندان ما معتقدند تغذیه نامناسب مادر و وضعیت نامطلوب فکری والدین از عوامل مؤثر در عقب ماندگی کودکان است.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه پنج شنبه شب در هفدهمین برنامه چشمه معرفت که در ماه مبارک رمضان از شبکه اول سیما پخش می شود با اشاره به سؤالی که در ارتباط با ناقص الخلقه بودن برخی از کودکان مطرح می شود، اظهار داشت: سؤال امشب راجع به کودکان استثنایی است که دو معنا دارد؛ یک موقع کودک از نظر فکر و اندیشه و یا از نظر جسمانی فوق حد متوسط است که در برخی کشورهای برای این کودکان مدارس ویژه ای قرار می دهند و گاهی نیز برخی کودکان عقب مانده هستند و از نظر فکری یا جسمانی پایین تر از حد متوسط هستند.

 

وی ادامه داد: حال سؤال می شود، خدایی که حکیم و قادر است چگونه انسان های عقب مانده را خلق می کند؟ آیا این امر با حکمت خدا سازگار است؛ این سؤال شاخه ای از سؤال بزرگ تر یعنی فلسفه بلا ها و مصائبی همچون سیل و زلزله و آفات و است که خود بحث مفصلی است و در فلسفه اسلامی از آن بحث شده است.

 

سوء تغذیه مادر مؤثر در عقب ماندگی جنین

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که اصل در آفرینش مخلوقات خداوند، صحت است عنوان داشت: خداوند هر چیزی را به نحو احسن آفریده است و به همین خاطر است که در قرآن کریم خود را احسن الخالقین می خواند، بنابراین علل موارد استثنایی آفرینش ناقص را باید در میان خودمان جستجو کنیم؛ به عنوان نمونه برخی از علما و دانشمندان در این باره معتقدند بخشی از این عقب ماندگی ها مربوط به سوء تغذیه است و هنگامی که تغدیه مناسب نباشد، این نارسایی غذایی از نظر فکری و جسمی می تواند در جنین اثر بگذارد.

 

وی افزود: والدین در این گونه موارد مسؤول هستند و این گونه نیست خداوند در تک تک امور دخالت کرده و مانع تغذیه نا مناسب مادر شود، به همین جهت است که در روایات داریم در زمان بارداری به مادر «به» بدهید یا به ما گفته اند به فرد باردار برخی داروها و غذاهایی را بدهیم که سبب تغذیه جسم و فکر خوب کودک می شود.

 

لزوم دقت در انتخاب همسر

استاد برجسته درس خارج با اشاره به عامل دیگر ناقص الخلقه شدن برخی کودکان گفت: در موقع انتخاب همسر نیز باید دقت کرد؛ هنگامی که مرد زنی را انتخاب می کند و یا زنی به تقاضای ازدواج مردی پاسخ مثبت می دهد باید دقت کند اگر این فرد از نظر فکری و ذهنی عقب مانده است به این ازدواج تن ندهد که روایاتی در این باره داریم که این گونه ازدواج ها باعث عقب ماندگی فرزندان می شود و به همین جهت ما را از آن نهی کرده است.

 

وی با اشاره به علم ژنتیک که امروزه جلوی خیلی از ناقص الخلقة بودن فرزندان را می گیرد، خاطرنشان ساخت: البته علم ژنتیک و وراثت امر نو و تازه ای نیست بلکه ریشه در طب سنتی و قرآن دارد؛ خداوند در قرآن می فرماید «الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلاَّ نَكِداً» که این یک مثل است به این معنا که اعمال نیکو و آثار ارزنده از گوهر پاک سرچشمه مى‏‌گيرد، و اعمال خلاف، از باطن پلید و ناپاک؛ بنابراین اگر پدر و مادر طبیب نبوده و گرفتاری فکری و جسمی داشته باشند فرزند آن ها نیز ممکن است همانگونه شود، بنابراین نباید از مسأله وراثت غافل شد.

 

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کرد: این خیلی عالی است که امروز گروه خونی در نظر گرفته می شود و مانع پیدایش کودکان عقب مانده می شود، بنابراین اگر علم پیشرفت کند این فاجعه از بین می رود؛ در روایت داریم از سرزمینی که خیلی زیبا است بپرهیزید که منظور از آن زنی زیبا است که از نظر خانواده و فکر ضعیف است.

 

توجه به زمان بارداری زن

وی افزود: موقع نزدیکی برای فرزند دار شدن نیز باید شرایط را در نظر گرفت؛ در زمان که زن در عادت ماهیانه قرار دارد و آمیزش حرام است و برخی بدون توجه این عمل را انجام می دهد نباید توقع داشت نتیجه چنین نزدیکی بچه های عقب مانده فکری، ذهنی و یا جسمی نشود.

 

استاد برجسته درس خارج با تأکید بر این که شصت سال قبل در باغی میوه ها آلوده می شد و همه باغ را فرا می گرفت، ابراز کرد: در آن روز بشر زبان طبیعت بلد نبود ولی امر گیاه شناسی و طبیعت شناسی پیدا شده است و مانع از بین رفتن محصولات کشاورزی می شود، همینطور می توان در این موارد به درجه ای از علم رسید که مانع پیدایش فرزندانی ناقص شد؛ جهان، جهان طبیعت است، جهان علل و معلول است و در غیر این صورت اگر خدا بخواهد به شخصه مانع این موارد شود جبر پیش می آید و علم و دانش و فعالیت های ما تأثیری در امور نخواهد داشت./1330/پ202/ج

 

ارسال نظرات