۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۴۳۲۴۹۰
سخنران حرم مطهر حضرت معصومه مطرح کرد؛

توجه به خردورزی رکن اصلی ماه مبارک رمضان

استاد حوزه علمیه قم گفت: متأسفانه ما بیشتر وقت خود را به چیزهایی اختصاص می‌دهیم که نه در مورد آن علم، آگاهی و اطلاع داریم و همین موضوع موجب سلب توفیق از ما می شود و لقمان به جای عبادت زیاد بهترین عبادت یعنی تفکر را به جا می آورد.
حجت الاسلام ملکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ملکی، استاد حوزه علمیه قم، قبل از نماز مغرب و عشا در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین عبادت های انسان تفکر است، گفت: عبادت بدون تفکر و شناخت ارزش کمی داشته و آن‌چنان که باید نمی‌تواند وزنه اعمال انسان را سنگین کند.

 

وی افزود: کسانی که به مقامات بالای انسانی رسیده‌اند اهل تفکر و اندیشه بوده‌اند که از جمله این افراد لقمان حکیم است که توصیه، تذکر و روش تربیت او در قرآن بیان شده است در حالی که لقمان نه دانشمند بود نه حوزه رفته بود و نه دانشگاهی.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: یک روز چوپان ها نزد لقمان آمدند و از او پرسیدند تو که هم صنف ما بودی چطور شد که خداوند به تو حکمت داد و به ما حکمت نداد لقمان گفت خدا حکیم است و به کسی حکمت می‌دهد که اهل حکمت باشد و من بیشتر اوقات فکر می‌کردم و با فکر کردن به سرگذشت و خلقت خود و سکوت در اموری که به من ارتباطی نداشت و به آن علم نداشتم به این مقام رسیدم.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: متأسفانه ما بیشتر وقت خود را به چیزهایی اختصاص می‌دهیم که نه در مورد آن علم، آگاهی و اطلاع داریم و همین موضوع موجب سلب توفیق از ما می شود و لقمان به جای عبادت زیاد بهترین عبادت یعنی تفکر را به جا می آورد.

 

حجت الاسلام ملکی ادامه داد: حضرت رسول (ص) به حضرت علی(ع) فرمود ایمان کسی کامل نمی‌شود تا ۱۳۳ صفت را درخود تقویت کند و اینکه ابتدا فکر جوال داشته باشد مانند «حر بن یزید ریاحی» که با اندیشه خود را از منجلاب قتل امام حسین(ع) رها کرد اما آن ۲۰ هزار نفر دیگر که اهل تلاوت قرآن و نماز بی تفکر بودند و اندیشه نکردند به خون امام حسین(ع) دست خود را آلوده کردند و بعد از عاشورا خاک بر سر ریخته و به دنبال توبه بودند.

 

وی افزود: اگر بدانیم نکته «از کجا آمده ام، آمدنم بهر چه بود» را این توجه موجب هدایت انسان می‌شود زیرا این فکر و اندیشه است که حرها و ابراهیم ادهم ها را به حرکت واداشته و در مسیر هدایت راهنمایی کرد.

 

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: ماه رمضان ماه اندیشه است زیرا شکم خالی است و شکم خالی فرصت تفکر را داشته و موجب تیز شدن قدرت فکر می‌شود در حالی که شکم پر انسان را از یاد خدا و تفکر غافل کرده و او را از حقیقت و راه راست منحرف می کند.

 

حجت الاسلام ملکی یادآورشد: هسته روزه داری‌ماه رمضان تفکر است و انسان با این تفکر می‌تواند خود را از آتش جهنم نجات داده و در زمره بهترین میهمانان خداوند در ماه رمضان قرار گیرد./۸۳۷/پ203/س

ارسال نظرات