۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۴۳۲۲۱۸
در شرح کتاب صراط مطرح شد؛

شهادت هدف نیست، راه است

حجت‌الاسلام‌ فیض‌آبادی در جلسه شرح کتاب صراط گفت: عده‌ای تصور می‌کنند شهادت هدف است، این درست نیست. شهادت نیز راهی برای رسیدن به عبودیت است.  
فیض آبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام‌ رضا جهانگیر فیض‌آبادی، استاد حوزه و دانشگاه در جلسه شرح کتاب صراط استاد مرحوم علی صفایی حائری ابتدا به تبیین کلمه صراط پرداخت و گفت: مراد از صراط، به تعبیر مرحوم استاد، صراط هدایت است.

 

وی در ادامه افزود: عبودیت و عبادت هر دو در روایات به کار رفته‌اند،‌ اما عبودیت با عبادت فرق دارد. عبادت سبیل و راه است برای وصول به صراط اما عبودیت صراط است. عبودیت یعنی همه الهام‌ها و همه برداشت‌ها وابسته به امر الهی باشد.

 

استقامت بدون امر معبود به عبودیت نمی‌رسد

استادحوزه و دانشگاه در ادامه پیرامون استقامتی که به عبودیت منتهی می‌شود، افزود: استقامت اگر براساس امر معبود نباشد به عبودیت منتهی نمی‌شود. روشن است که انسان هیچگاه به مقام ربوبیت ذاتی نخواهد رسید زیرا این صفت مختص خداوند است اما به اذن حق می‌تواند به این مرحله نزدیک شود، البته اگر تمام وجود و حرکاتش بر اساس امر الهی باشد.

 

وی با تأکید بر اینکه صراط مستقیمی که به خدا می‌رسد چند مرحله دارد، گفت: اولین مرحله رشد است، دوم قرب و سوم لقاء و در پایان مرحله رضوان قرار دارد.

 

همراه سختی آسانی است نه بعد از آن

حجت‌الاسلام‌ فیض‌آبادی افزود: اگر انسان در صراط مستقیم الهی قرار گرفت ناتوانی‌ها او را دچار یأس، انزوا و افسردگی نمی‌کند. خداوند متعال ما را در مجموعه‌ای از وقایع و حوادث قرار می‌دهد تا (إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا) صورت گیرد. این آیه شریفه می‌فرماید که همراه سختی، آسانی است نه بعد از سختی آسانی باشد.

 

وی با بیان اینکه گاهی یأس و تزلزل مقدمه‌ای برای وصال حق می‌شود،‌ گفت: انسان گاهی دچار یأس و تزلزل و اضطراب می‌شود اما انسان مؤمن این حالات را مقدمه‌ای برای وصال حق می‌داند. این یأس‌ها در انسان مؤمن نیز ممکن است وجود داشته باشد اما او را به خودکشی نمی‌رساند. آن داستان‌نویس معروف ایرانی نیز به یأس رسیده بود اما از آنجایی که پیوندی با معنویت نداشت در نهایت دست به خودکشی زد.

 

انقطاع الی الله با ارزش است

وی درباره عبارت (إلهی هَبْ لی کَمالَ الْانْقِطاعِ إلَیْکَ) گفت: یعنی انسان به جایی برسد که از همه چیز منقطع شود. ممکن است بعضی افراد به دنیا خیلی بی‌تفاوت باشند و چیزی روی آن‌ها تأثیر نگذارد اما این موضوع به‌خودی‌خود ارزش ندارد.

 

وی تصریح کرد: انقطاعی باارزش است که انقطاع الی الله باشد، یعنی انسان احساس کند هیچ امید و پشتیبانی غیر از خدا ندارد. بگونه‌ای که از خدا این انقطاع را می‌طلبد: إلهی هَبْ لی کَمالَ الْانْقِطاعِ إلَیْکَ.

 

شهادت هدف نیست راه است

حجت السلام فیض‌آبادی به راه‌های رسیدن به عبودیت اشاره کرد و افزود: راه‌های رسیدن به خدا می‌تواند عبارت باشد از؛ عبادت، ریاضت، خدمت به خلق و حتی شهادت. عده‌ای تصور می‌کنند شهادت هدف است، این درست نیست. شهادت نیز راهی برای رسیدن به عبودیت است.

 

وی درباره خدمت به خلق گفت: برای خدمت به خلق می‌توان امام خمینی (ره) را مثال زد که به وفور از مردم و مستضعفین یاد می‌کردند، اما نگاه ایشان نگاه دنیایی نبود. ایشان می‌فرمود که من در مردم تجلی صفات خدا را مشاهده می‌کنم. به‌عبارت‌دیگر امام خمینی (ره) از خدا به مردم می‌رسیدند. در مقابل ایشان نیز افرادی بودند که خود را مجاهد خلق و فدایی خلق می‌نامیدند اما آن کشتار‌ها و انفجارها را انجام می‌دادند./862/202/ب3

ارسال نظرات