۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۴۲۶۶۹۴

استقبال چهره‌های شیعی مصر از دبیرخانه تقریب مذاهب الازهر

جمعی از اساتید دانشگاه الازهر مصر به‌منظور راه‌اندازی کمپین تقریب مذاهب اسلامی در روزهای آینده تحت عنوان «دبیرخانه‌ تقریب مذاهب»، آماده تبلیغات فرهنگی برای این پویش می‌شوند.
الازهر

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه خبری مصر الیوم اعلام کرد که راه‌اندازی پویش حمایت از تقریب مذاهب در الازهر درحالی کلیک می‌خورد، که اندیشمندان سنی و شیعی مصر درباره تاسیس این دبیرخانه آرای متفاوتی دارند.

 

«احمد کریمه»، استاد فقه تطبیقی در دانشگاه الازهر شریف به‌عنوان یکی از فعالانی که در این کمپین حضور خواهد داشت، با اشاره به اینکه این کمپین پس از تأسیس مرکزی با عنوان «دبیرخانه تقریب مذاهب» در دانشگاه الازهر راه‌اندازی خواهد شد، گفت: کمپین تقریب مذاهب به منظور عمل به دستورات شرع و با هدف اصلاح و حل و فصل اوضاع طوایف جامعه اسلامی، جلوگیری از تجزیه منطقه و تبدیل درگیری عربی ـ صهیونیستی به درگیری‌های مذهبی بین مسلمانان صورت می‌گیرد.

 

کریمه افزود: من با جمعی از مبلغان و علمای الازهر در راستای تاسیس دبیرخانه مدیریت تقریب مذاهب اسلامی بین اباضیه، شیعه و سنی با تکیه بر ارزش‌های مورد توافق و دوری از اختلافات و همچنین براساس این اصل که «سخن من درست است، احتمال اشتباه می‌رود و سخن مخالف من اشتباه است و احتمال صحت آن می‌رود» با هم همکاری کنیم.

 

وی بدون اشاره به اسامی علمای حاضر در این پویش افزود: طی روزهای آتی فعالیت‌های مربوط به راه‌اندازی این دبیرخانه را در قالب خطبه‌ها، کنفرانس‌ها و سمینارها تشریح خواهیم کرد.

 

از طرف دیگر احمد راسم نفیس، از اندیشمندان شیعه مصر ضمن استقبال از راه‌اندازی دبیرخانه تقریب بین مذاهب اسلامی در الازهر، گفت: این اقدام طرح جدیدی است که امیدواریم در راستای وحدت بین مذاهب و مقابله با فتنه‌انگیزان به موفقیت برسد.

 

وی با اشاره به اینکه دعوت به همگرایی بین مسلمانان اقدامی خوب و پسندیده است، گفت: من از حامیان این طرح هستم و در صورت دعوت از بنده برای مشارکت در این پویش، آماده همکاری خواهم بود.

 

در همین راستا، محمد شحات الجندی، عضو مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر گفت: الازهر متخصص در امر تقریب بوده و این طرح چندین سال است که ارائه شده چنانچه شیخ محمود شلتوت در این زمینه به‌عنوان پرچم‌دار تقریب در الازهر شناخته می‌شود.

 

وی افزود: این طرح چنانچه از سوی مرکز اسلامی الازهر و نه تنها شماری از اندیشمندان و اساتید این مرکز، تبلیغ شود؛ قوت بیشتری داشته و تأثیر و واکنشی مثبت در پی خواهد داشت. تقریب بین مذاهب عملی بنیادی و نه فردی است. بنابراین بهتر است به جای اینکه داوطلبانه از سوی افراد تبلیغ شود، به‌صورت سازمانی از طرف الازهر هدایت شود. این پویش بدون حمایت الازهر نتیجه عملی نخواهد داشت و در قالب شعار باقی خواهد ماند./847/ب102/د

منبع: ایکنا

ارسال نظرات