۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۴۲۴۵۴۴
مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران:

تربيت و بصيرت ديني مردم مهم‌ترين روش مبارزاتي امام موسي کاظم بود

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران تربيت و بصيرت ديني مردم را مهم‌ترين روش مبارزاتي امام موسي کاظم(ع) ذکر و با بيان اين که اين امام بزرگوار با تربيت شاگردان مورد اعتماد به پذيرش معارف و پاسخگويي به شبهات پرداختند، گفت: امام در اين مسير تربيت ديني شاگرداني را در اولويت قرار دادند تا دخل و تصرف در آيات و روايات صورت نگيرد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران

حجت الاسلام ناصر شکریان، مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) با اشاره به اين که امام کاظم(ع) براي دفع ستم و نشر منشور عدالت و امر به معروف و نهى از منكر در دوران حيات خود گام هاي ارزشمندي برداشت، افزود: سرانجام هم اين امام همام با اهدای جان خويش، به جوهر اصلى تعاليم اسلام جان داد و جان هاى خفته را بيدار کرد.

 

وي از وقايع مهم دوران امامت امام موسي کاظم(ع) را پيدايش انشعاباتى در مذهب شيعه، مانند اسماعيليه، اَفْطَحيه و ناووسيه، پس از شهادت امام صادق(ع) و معارضه آنان با امام موسى كاظم(ع) در مسأله امامت دانست و ادامه داد: ادعاى امامت و جانشينى امام جعفر صادق(ع) از سوی عبدالله اَفْطَحْ، برادر امام موسى كاظم(ع) و به وجود آوردن مذهب افطحيه در شيعه همچنين اعراض بيشتر اصحاب امام صادق(ع) از عبدالله اَفْطَحْ، و گرايش آنان به امام‏ موسى كاظم(ع) از ديگر وقايع عصر آن امام بزرگوار است.

 

حجت الاسلام شکریان با ذکر فضائل و مناقب ان امام همام اظهار داشت: تقوا، فداکاري و ايثار مهم ترين ويژگي آن امام همام است که بهره‌گيري از آنها نيز رشد و تعالي را براي همه انسان‌ها به ارمغان مي‌آورد.

 

مدير کل تبليغات اسلامي مازندران با بيان اين که انديشه سياسي امام موسي کاظم(ع) بر پايه صبر و استقامت استوار بود، خاطرنشان کرد: اين دو عنصر مهم راهبرد اصلي آن امام همام براي مبارزه با حاکمان جبار آن دوران بود.

 

وي با بيان اين که در دوران حيات امام موسي کاظم(ع) فرقه ها و تفکرات انحرافي بسياري رشد کرده بودند، تصريح کرد: ايشان با ادامه مسير پدر بزرگوارشان توانست مردم را با اسلام ناب آشنا سازد.

 

مديرکل تبليغات اسلامي مازندران با بيان اين که امام موسي کاظم(ع) در عين اين که تقيه را به معناي کامل آن در نظر داشت، هرگز از حق مسلم شيعيان که امامت امام معصوم به نوعي اصلي ترين اين حقوق است، کوتاه نيامد، گفت: احقاق حق و تلاش در مسير به دست آوردن آن را مي توان به عنوان ويژگي بارز دوران امامت حضرت ياد کرد.

 

حجت الاسلام شکریان با اشاره به اين که حضرت در دوران امامت خود با پرورش شاگردان و حضور در مناظره ها و مباحثه هاي علمي، به مبارزه با تفکرات مادي گرايانه و نظرهاي ملحدانه پرداختند، گفت: در دوران اسارت نيز تأثير علمي، معنوي و معرفتي حضرت در جامعه وجود داشت.

 

وي تربيت و بصيرت ديني مردم را مهم‌ترين روش مبارزاتي امام موسي کاظم(ع) ذکر و با بيان اين که اين امام بزرگوار با تربيت شاگردان مورد اعتماد به پذيرش معارف و پاسخگويي به شبهات پرداختند، تصريح کرد: امام در اين مسير تربيت ديني شاگرداني را در اولويت قرار دادند تا دخل و تصرف در آيات و روايات صورت نگيرد.

 

حجت الاسلام شکریان تلاش هاي علمي امام موسي کاظم(ع) را سبب تکميل جنبش علمي امام جعفر صادق(ع) دانست و خاطرنشان کرد: امام موسي کاظم(ع) با مبارزات فرهنگي عليه حاکمان وقت، نقش بسزايي در آگاهي‌ بخشي فکري و عقيدتي مردم داشت.

 

عضو شوراي فرهنگ عمومي مازندران انديشه هاي ناب امام موسي کاظم (ع) را مهم ترين عامل مخالفت حکومت بني عباس با ايشان دانست و خاطرنشان کرد: آراء و افکار آن امام همام زمينه را براي تحقق حکومت اسلامي فراهم کرد.

 

وي امام موسي کاظم(ع) را اسوه شکيبايي و حافظ حقيقت معرفي کرد و گفت: بهره‌گيري از ابعاد شخصيتي امام هفتم (ع) براي همه زمان‌ها و مکان‌ها لازم است و اگر مردم به صورت صحيح با سيره علمي و علمي اهل بيت(ع) آشنا شوند، قرين سعادت هر دو سرا خواهند شد.

 

اين مقام مسؤول با اشاره به اين که صبر و بردباري ايشان موجب شد تا اين امام به کاظم يعني فرو برنده خشم ملقب شود، ادامه داد: الگوپذيري از سيره عملي امام موسي کاظم(ع) راهي روشن براي آحاد جامعه اسلامي است.

 

مدير کل تبليغات اسلامي مازندران با اشاره به اين که پيشواي هفتم شيعيان باب الحوائج است، يادآور شد: خداوند به وساطت اين امام بزرگوار حاجت بندگان را برآورده مي‌سازد.

 

حجت‌الاسلام شکریان همچنين به ديگر خصوصيات بارز اين امام بزرگ اشاره کرد و بيان داشت: امام کاظم(ع) به تصديق همه مورخان، به زهد و عبادت بسيار معروف بود و از عبادت و سخت کوشي به عبد صالح معروف و در سخاوت و بخشندگي مانند نياکان بزرگوار خود بود.

 

مدير کل تبليغات اسلامي مازندران با اشاره به فضاي اختناق سياسي در دوران پيشواي هفتم شيعيان، گفت: در اين فضا ارتباط با امام جرم سياسي محسوب مي‌شد و از ارتباطات مستقيم مردم جلوگيري مي‌کردند و سختي که در ارتباط براي اين امام بزرگوار ايجاد شده بود براي ساير ائمه اطهار(ع) با اين شرايط وجود نداشته است./950/302/ب2

ارسال نظرات