۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۴۲۳۶۲۹
آیت الله جوادی آملی:

این که ما به پیمان عمل کنیم و طرف مقابل عمل نکند بردگی است

حضرت آیت الله جوادی آملی خطاب به مسؤولان گفت: حضرت علی(ع) فرمایشی دارند که این روزها فرمایش رهبر معظم انقلاب نیز همین است که شما با غرب پیمان بستید و اینکه بخواهید عمل کنید و طرف مقابل عمل نکنند، بردگی است، مبادا برده دیگران باشید، هر کاری آنها کردند، شما انجام دهید.
حضرت آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز در بیست و دومین اجلاس سالانه اساتید جامعه المصطفی العالمیه که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: قرآن کریم گر چه برای علم بهایی قائل شد، اما آن را هدف خلقت نظام دانست؛ در بخش پایان سوره طلاق فرمود این نظام را با علم توحیدی خلق کردیم و بدانید قدرت مطلقه از آن خدا است.

 

استاد برجسته تفسیر حوزه علمیه قم با بیان این که نظام عالم برای علم توحید خلق شده است، اظهار داشت: بشر تشنه این حرف ها است و خدا این ها را به طور محض در درون انسان ها قرار داده است؛ انبیا نیامده اند حرف تازه به ما یاد دهند، بلکه آمده اند آنچه که خدا در رون ما گذاشته است را شفاف کنند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که انسان باید همانند فرشتگان باشد، تصریح کرد: کاری را که به فرشتگان نسبت می دهد را از انسان ها می خواهد؛ گذشته و آینده و بین آن که هویت ما است، ملک و ملک خدا است؛ اگر این اضلاع سه گانه خدا را درباره فرشگان بیان کرد، درباره تربیت خانوادگی ما نیز گفته است؛ انسان وارسته کسی است که حرمت و میراث گذشتگان را حفظ و به فکر آینده باشد؛ انسان باید فرشته منش باشد؛ صیانت بدون توحید ممکن نیست و انسان باید نه خود و نه دیگران را سهیم بداند.

 

وی درباره جایگاه علم گفت: معصوم(ع) فرمود زبان فطرت، زبان مشترک بین المللی شرق و غرب عالم است و خدا در درون ما نهادینه کرده است؛ فرشتگان که حاملان وحی هستند، فراشی محافل علمی بر عهده شان کریم است و بالشان را زیر پای عالمان دینی قرار می دهند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی یادآور شد: فرشتگاه آمده اند بگویند که سه کار دارند کسی که حرف تازه نیاورد، اتلاف عمر است؛ در بسیاری از ادعیه ماه رجب از خدا علم می خواهیم؛ اساس علم و ادعیه این است که حرف تازه ای را بتوانیم بگوییم.

 

وی  خاطرنشان کرد: فرشتگان به علما می گویند که باید مثل من بال در بیاوری و اگر پر در آوردی باید از جهت پرواز کنی، نه در جهت؛ باید از ملک به ملکوت حرکت کرد و اگر این ممکن نبود، خدا دستور به آن نمی داد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم شهدا را فخر دنیا و آخرت خواند و اظهار داشت: اگر حوزه مثل فرشته تحویل ندهد، کجا باید تحویل دهد؟ اگر کسی لذت علم را بچشد، هرگز به دنبال شرق و غرب نخواهد رفت؛ شهدا فخر دنیا و آخرت هستند.

 

وی با اشاره به جایگاه شهید تصریح کرد: در آخرت اعمال را با حق و وزن می سنجند؛ شهید خصیصه های دارد که او را با مداد عالم می سنجند؛ پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند که دماء شهدا را با مداد علما می سنجند که مداد علما سنگین تر است؛ شهدایی امثال آیت الله مطهری هر دو را با هم دارند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی به انواع جهاد پرداخت و گفت: طبق آیه قرآن کریم شهدا کسانی هستند که زنده اند و نزد خدا بوده و روزی می خورند؛ گفته اند که جهاد اکبر و اصغر و اوسط داریم که در جهاد اصغر که انسان با دشمن بیرونی می جنگد، یا شهید و یا پیروز می شود و در جهاد اوسط سلاح، بکاء است و انسان بر اخلاق زشت پیروز می شود و در جهاد اکبر جنگ بین عقل و قلب است  که عقل می گوید باید بفهمم و قلب می گوید فهمیدن درد را دوا نمی کند و باید دید.

 

این مرجع تقلید با تأکید بر نگه داشتن عمود دین یادآور شد: برای اینکه راهی که شهدا و بزرگان طی کردند را طی کنیم، باید روایاتی که در تفسیر قرآن است، در متن درسی ما قرار گیرد؛ حضرت علی(ع) وقتی اولیای الهی را معرفی می کند، اینها در مدار و محور قرآن عالم شده اند و قرآن به وسیله اینها جهانی و منتشر شد و اینها به وسیله قرآن رشد کردند؛ خدا دین را به عنوان خیمه قرار داد و گفت که شما این عمود را نگه دارید.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم درباره نقش مردم در پیشوانه بودن از حکومت خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) فرمودند عمود سیاست، مردم هستند؛ اگر مردم در صحنه نباشند، رهبر حضرت علی(ع) هم باشد شکست قطعی است؛ حوزه ها این رسالت را دارند که باید مردم را سرا پا نگه دارد و تنها راه این است که بِهِمْ عُلِمَ الْكِتَابُ وَ بِهِ عُلِمُوا، وَ بِهِمْ قَامَ الْكِتَابُ وَ بِهِ قَامُوا .

 

وی با بیان این که حیف است که نظام آسیب ببیند، اظهار داشت: ؛ داشتن رهبر خوب و دعاکردن برای او یک طرف قضیه است؛ اگر علی بن ابی طالب(ع) هم رهبر باشد و مادامی که سطح فکری مردم پایین است و چنین مشکلات در جامعه رختنه کرده، خطر در کار است.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی خطاب به مسؤولان تصریح کرد: راه شهدا و شهید مطهری مشخص است و ما می توانیم با یک دست وزن و با دست دیگر موزون را داشته باشیم؛ حضرت علی(ع) فرمایشی دارند که این روزها فرمایش رهبر معظم انقلاب نیز همین است که شما با غرب پیمان بستید و اینکه بخواهید عمل کنید و طرف مقابل عمل نکنند، بردگی است، مبادا برده دیگران باشید، هر کاری آنها کردند، شما انجام دهید و هر چه شما انجام دادید، توقع داشته باشید که آنها هم انجام دهند و اینها حرف های زنده کتاب سنت و شهید مطهری است که تمام این بخش ها را ذات اقدس اله به وسیله انبیا و ائمه اطهار(ع) به ما آموخت.

 

وی به نقش جامعه المصطفی در نشر معارف پرداخت و گفت: بر ما است که از جهاد اصغر به جهاد اوسط و از جهاد اوسط به جهاد اکبر برسیم و این شدنی است؛ جامعه المصطفی و بزرگان و اساتیدی که از این نهاد فارغ التحصیل شده و در سراسر جهان به سر می برند، سهم تعیین کننده ای در نشر معارف دارند./822/پ202/ج1

ارسال نظرات