۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۴۲۳۳۴۲
حجت الاسلام مرادی تشریح کرد؛

شیوه های صحیح رفتار با فرزندان/ سبک زندگی چرخه ای است که باید در آن قرار گرفت

کارشناس رسانه ملی درباره سبک زندگی گفت: والدین باید حواسشان باشد که با فرزندان خود گفت و گو، بازی و همراهی کنند؛ گاهی اوقات سبک زندگی را با فرهنگ اشتباه می گیریم که بلاهایی بر سرمان می آورد؛ سبک زندگی مثل چرخه ای است که باید در آن قرار گرفت.
حجت الاسلام مرادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت ­الاسلام شهاب مرادی، کارشناس رسانه ملی امشب در برنامه آیینه­ خانه که از شبکه دو سیما پخش شد، با اشاره به همراهی و همدلی کردن با بچه ها خاطرنشان کرد: باید به بچه هایی که از تاریکی بدشان می آید، گفته شود که می دانم از تاریخی خوشت نمی آید، اما یکی از نزدیکان ما که بچه بود، از تاریکی می ترسید، اما الآن که بزرگ شد دیگر نمی ترسد؛ درباره تاریکی با او صحبت و گفته شود که انسان در تاریکی به دلیل اینکه نمی بیند، احساس ترس می کند و در چنین موقعیت هایی باید با او همراهی و همدلی کرد.

 

وی اظهار داشت: روش دیگر این است که چراغ اصلی اتاق بچه ها روشن باشد و یا از او بخواهید که لامپ دیگری را در اتاق او جایگزین کنید و یا این که با هنرنمایی می توان لامپ های ریزی را در اتاق بچه نصب کرد و به او گفته شود که برای زینت نصب کرده ایم.

 

کارشناس رسانه ملی والدین را بر حساسیت نشان ندادن نسبت به رفتار فرزندان توصیه و تصریح کرد: یکی دیگر از روش ها این است که چراغ قوه ای را در اتاق او بگذاریم که در مواقع ترس از آن استفاده کند؛ پدر و مادرهایی که با ترسِ بچه ها در شب نمی توانند کنار بیایند و اصرار بر خاموش کردن لامپ های منزل در هنگام خواب دارند، زحمتشان ادامه دار خواهد شد؛ اگر والدین به چراغ قوه او حساسیت نشان ندهند، آن می تواند وسیله ای برای بازی و غلبه او بر ترس باشد.

 

حجت ­الاسلام مرادی درباره سخت گیری نسبت به بچه ها گفت: اینکه فرزندان تا هفت سالگی امیر هستند، مفهوم بلند و درستی است، اما استثنائاتی دارد؛ اسلام سخت گیری های زیر هفت سال را خیلی تأیید نکرده و بیشتر بر توصیه هایی تأکید می کند؛ مربیان بدانند که دین و تربیت با ملایمت است و پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) فرمودند در دین دار کردن مردم با مدارا برخورد کن.

 

وی درباره مانع شدن برخی از والدین نسبت به عبادت فرزندان، یادآور شد: یکی از مشکلات این است که بسیاری از بچه ها به عبادت علاقه دارند، اما والدین مانع عبادت آنها می شوند و این مسأله شایع است؛ به عنوان مثال بچه ای دوست دارد روزه بگیرد، اما والدین مانع او می شوند و بچه با پاسخ منفی والدین مواجه می شود، در حالی که نباید اینگونه باشد، بلکه باید او را برای سحر بیدار کنند و بگذارند در اصطلاح روزه «کله گنجشکی» بگیرد و هر موقع که میل داشت، غذا بخورد و با آنها سحری و افطار بخورد و در طول روز که می گوید من روزه هستم و آب نخوردم، او را تشویق کنند.

 

کارشناس رسانه ملی والدین را از سخت گیری های بیجا نهی و خاطرنشان کرد: برخی از خانواده ها نسبت به فرزندان به بلوغ نرسیده خود سخت گیری می کنند و به عنوان مثال به هر حرکت فرزند خود که روزه را باطل می کند، اشکال کرده و به او سخت می گیرند و یا به دختر 5 ساله ای که موهایش بیرون آمده اشکال می گیرند، در این مواقع نباید معلمِ دیکته شوند.

 

حجت­ الاسلام مرادی درباره سبک زندگی اظهار داشت: والدین باید حواسشان باشد که با فرزندان خود گفت و گو، بازی و همراهی کنند؛ گاهی اوقات سبک زندگی را با فرهنگ اشتباه می گیریم که بلاهایی بر سرمان می آورد؛ سبک زندگی مثل چرخه ای است که باید در آن قرار گرفت.

 

وی تصریح کرد: بابا و شوهر بودن به صحبت کردن است، نه سخنرانی؛ به این معنا که هم صحبت کرده و هم بشنوند و خدا به انسان دو گوش و یک زبان داده است و این مسأله به این معنا نیست که افراد حرف هایشان را مخفی کنند.

 

کارشناس رسانه ملی گفت: بچه های سالم، خیال باف هستند و نوابغ همینطور بوده اند و نباید خیال بافی بچه ها را از آنها گرفت؛ شاید بچه ای که خیال پرداز است، در آینده فیلمنامه نویس، شاعر و نویسنده موفق کشور شود و باید قدر توفیقات فرزندانمان را بدانیم؛ دعواکردن بچه ها به خاطر خیال پردازی شان نادرست است./822/202/ب2

ارسال نظرات