۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۳۲۵۵۳۱
استاد درس خارج حوزه علمیه:

نتیجه فاصله گرفتن روحانیان از نظام اسلامی، پدید آمدن نظام سکولار است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: اگر حوزه خود را از امور نظام کنار بکشد، نظام جمهوری اسلامی نیز انقلابی بودن خود را از دست می دهد و به سکولار تبدیل می شود.
آيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

 آیت الله محمد حسن فاضل گلپایگانی، استاد درس خارج حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به این که دغدغه رهبر معظم انقلاب، انقلابی بودن ارگان های نظام است، گفت: رهبری به انقلابی باقی ماندن خبرگان رهبری نیز تأکید داشت.

 

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در جمع حوزویان به انقلابی ماندن حوزویان تأکید و حوزه را جدای از نظام ندانست، چرا که حوزه علمیه قم بود که نظام را ایجاد کرد و امام راحل یک حوزوی و مجتهد جامع الشرایط بود که قیام کرد و مورد حمایت حوزویان قرار گرفت، از این رو شروع نهضت از حوزه علمیه قم بود.

 

آیت الله فاضل گلپایگانی تأکید کرد: انتظار می رود آنچه به وجود آورنده است، در ابقاء آن نیز اهتمام وجود داشته باشد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه تأکید کرد: اگر حوزه خود را از امور نظام کنار بکشد، نظام جمهوری اسلامی نیز انقلابی بودن خود را از دست می دهد و به سکولار تبدیل می شود.

 

منتخب چهارمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری با بیان این که با وجود سکولار صرفا مدیریت می شود و نه مدیریت اسلامی، گفت: اساس قوه قضائیه را باید روحانیان اداره کنند، چرا که قضا فقه اسلام است که باید حاکم شود و حاکم شرع نیز باید مجتهد و یا از قبل مجتهد باشد.

 

وی با تأکید بر این که روحانیت نمی تواند قوه قضائیه را رها کند، گفت: دوران مشروطیت شرط شد که چند فقیه باید در مجلس باشد تا قانون غیر اسلامی در مجلس تصویب نشود.

 

به گفته وی، دولتی که می خواهد خدمت کند، باید در ابعاد مختلف آن روحانیت وجود داشته باشند که این مهم وجود دارد.

 

آیت الله فاضل گلپایگانی با بیان این که تعبیر آخوند حکومتی در زمان شاه وجود داشت که آنها درباری خطاب می شدند، گفت: در زمان سابق چون نظام حاکم اسلامی نبود و طاغوتی بود، همکاری روحانیت به عنوان همکاری با ظلم محسوب می شد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با یادآوری این که در دوره شاه زمانی که یک روحانی با حکومت همکاری می کرد، مردم از او فاصله می گرفتند، گفت: با انقلاب، یک نظام الهی جایگزین یک نظام طاغوتی شد که در رأس آن یک فقیه جامع الشرایطی است که ارگان ها مشروعیت خود را از آن دارند.

 

آیت الله فاضل گلپایگانی یادآور شد: عنوان آخوند حکومتی قبل از انقلاب را نمی توان برای زمان حال بکار برد، چرا که امروز وظیفه روحانیت حمایت از نظام است، از این رو برخی به دنبال فاصله گرفتن روحانیت از نظام هستند تا نظام، ارزشی و انقلابی بودن خود را از دست بدهد./1307/302/ب3

ارسال نظرات