۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۳۲۵۲۳۰

تجلیل آیت الله نوری همدانی از مقام علمی و عرفانی بانو امین/ انقلاب اسلامی موقعیت اجتماعی و سیاسی زنان را ارتقا بخشید

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری‌همدانی با اشاره به بانو امین به عنوان زنی کامل و عالم گفت: ایشان خانمی فقیه و مجتهد بود؛ بنده قبل از انقلاب در سال 44 در اصفهان بودم و دو دفعه با ایشان ملاقات کردم؛ خانم امین در اصفهان موقعیت بالایی داشت و همانند عالم بزرگی تدریس و تبلیغ می کرد؛ در ملاقات نخست اجازه اجتهاد ایشان را دیدم.
آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جمعی از اعضای ستاد برگزاری جشنواره بانو امین با حضور در بیت حضرت آیت الله حسین نوری‌همدانی، با این مرجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

حضرت آیت الله نوری‌همدانی در این دیدار با بیان این که در اسلام به زن و جایگاه او توجه ویژه ای شده است، اظهار داشت: یکی از دستآوردهای انقلاب اسلامی ما معرفی بانوان است در حالی که در گذشته به مقام و جایگاه زن بی حرمتی می شد و امروز هم در غرب همین طور است.

 

وی ادامه داد: بنده کتابی در مورد جایگاه بانوان اسلامی با عنوان «مظلومی به درازای تاریخ و پهنای گیتی» نوشته ام چراکه در کل جهان نگرش منفی وجود زن وجود داشته است و قرآن کریم هم می فرماید: «هنگامی که گفته می شد خداوند به تو دختری داده است برای خود ننگ می دانستند و یا با با خفت و خواری او را نگه می داشتند و یا زنده به گور می کردند» و در کل جهان و نه شبه جزیره عربستان این گونه بود؛ ولی اسلام چهره زن را نمایان کرد، همانطور که امام راحل ما فرمود خانم ها بیش از آقایان در به ثمر رسیدن انقلاب کمک کردند و ما امروز شاهد موقعیت سیاسی و اجتماعی زنان در جامعه هستیم.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به بانو امین به عنوان زنی کامل و عالم اظهار داشت: بنده قبل از انقلاب در سال 44 در اصفهان بودم و دو دفعه با ایشان ملاقات کردم؛ خانم امین در اصفهان موقعیت بالایی داشت و همانند عالم بزرگی تدریس و تبلیغ می کرد؛ در ملاقات نخست اجازه اجتهاد ایشان را دیدم، ایشان خانمی فقیه و مجتهد بود و به بنده گفت: من پشت پرده درس خواندم و هم مباحثه ای هم نداشتم و با زحمت این مراحل را طی کردم.

 

وی با تأکید بر عرفان و سیر سلوک بانو امین، ابراز داشت: ایشان یک وزنه و شخصیتی در اصفهان بود؛ یک دور تفسیر قرآن داشت و هفته ای یک روز خانم ها جمع می شدند و ایشان در بین آن ها صحبت می کرد؛ بنابراین تقدیر از مقام و شخصیت علمی و عرفانی ایشان لازم است.

 

حضرت آیت الله نوری‌همدانی یادآور شد: ایشان خانم باسواد، خوش ذوق، ادیب، مبتکر و خطیب بود و باید موقعیت امثال ایشان شناخته شود؛ در اسلام جریاناتی روی کار آمدند و زنان را کنار زدند که این از ظلم های بسیار بزرگ بنی امیه و بنی عباس بود ولی امروز در انقلاب اسلامی خانم هایی محقق، فقیه و صاحب تألیف داریم که آنها باید نقص هایی که به زنان نسبت داده شده است را بزدایند.

 

وی عنوان کرد: در اشعار شعرای قدیمی نظر منفی در مورد زن بیان شده است و در نثرها هم به دید تحقیر آمیزی به زن نگاه شده است درحالی که اگر میدان علم و تحصیل باز می شد امثال خانم امین زیاد می شدند و این نقشه استبداد و استکبار است که زنان را از میدان علم و عمل دور نگاه دارد.

 

حضرت آیت الله نوری‌همدانی در پایان این دیدار با بیان این که کار شما در این جشنواره شایسته است، اظهار کرد: موقعیت زن در اسلام بالاتر از مرد است؛ چون این زن است که مرد را پرورش می دهد و همانطور که امام راحل فرمود از دامن زن مرد به معراج می رود، بنابراین باید موقعیت خانم ها را در اسلام بشناسید./1330/پ202/ج

ارسال نظرات