۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۳۲۴۳۹۴
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران:

زیارت جامعه کبیره منبعی غنی از معارف الهی برای طلاب است

خبرگزاری رسا ـ معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران، طلاب را به خواندن و تدبر در زیارت جامعه کبیره توصیه کرد و گفت: زیارت جامعه کبیره منبعی غنی از معارف بلند امامت است که نباید در بین طلاب مهجور بماند.
معاون تبليغ حوزه علميه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قائمشهر، حجت الاسلام لطیف صادقی، معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران امروز در مراسمی که به مناسبت شهادت امام هادی (ع) در حوزه علمیه قائمشهر برگزار شد، گفت: بالاترین میراث امام هادی(ع) جامعه کبیره است که به عنوان دائره المعارف امامت مهجور مانده است.

 

وی با اشاره به ویژگی‌های سیاسی اجتماعی دوران امامت امام هادی(ع) ادامه داد: در این زمان نهضت‌ها و قیام‌های علویان و غیر علویان گسترش یافت به طوری که این قیام‌ها به امری طبیعی در این جامعه تبدیل شد و اگرچه این قیام‌ها به شدت سرکوب می‌شد اما اثر خود را می‌گذاشت و نارضایتی‌ها را تداوم می‌بخشید.

 

حجت الاسلام صادقی این حرکت امام هادی(ع) را پایه‌گذاری شبکه زعامت دانست و اظهار داشت: این موضوع تا امروز نیز ادامه داشته و در غیبت کبری همین شبکه زعامت مسؤولیت رسیدگی به امور شیعیان را به عهده دارد.

 

وی مبارزه امام هادی(ع) با فرقه‌ها و افکار انحرافی را از دیگر فعالیت‌های مهم دوران این امام بزرگوار دانست و با اشاره به افکار انحرافی موجود در جامعه در زمان امام هادی(ع) بیان کرد: یکی از این عقاید انحرافی اعتقاد به شانس یا نحس بودن مکان‌های خاص بود که امام هادی(ع) در این زمینه روشنگری‌های لازم را داشت.

 

استاد حوزه علمیه مازندران افزود: این امام بزرگوار از طریق شاگردان خود و جلساتی که به طور خصوصی با شیعیان تشکیل می‌داد، معارف حقیقی اسلام را برای جامعه بازگو می‌کرد و این موضوع موجب شد تا این فرقه‌ها و افکار انحرافی نتوانند جامعه را با خود همراه کنند.

 

حجت‌الاسلام صادقی با اشاره به محدودیت‌هایی که حکومت عباسی برای این امام بزرگوار ایجاد کرده بود، عنوان کرد: آن حضرت در محاصره نظامیان حکومت عباسی زندگی می‌کرد.

 

وی با اشاره به این که حکومت عباسی همه تلاش خود را به کار بسته بود تا مانع از تماس شیعیان با امام هادی(ع) شده و از وقوع قیام احتمالی جلوگیری کند، گفت: با این وجود امام هادی(ع) لحظه‌ای از پیگیری مسائل فکری و فرهنگی مسلمانان غافل نشد و از کوچک‌ترین فرصتی در راه روشنگری استفاده می‌کرد.

 

حجت الاسلام صادقی اهل بیت(ع) را منبع کاملی برای آموزه های اخلاقی دانست و عنوان کرد: از درس های عملی امام هادی(ع) برای طلاب ارج نهادن به ارزش های معنوی است.

 

وی کسب ارزش های معنوی را از لوازم طلبگی دانست و با تاکید بر این که طلبه باید اهل درک و عمل باشد، افزود: احترام به علما و مراجع از درس هایی است که امام هادی(ع) برای کسب ارزش های معنوی به ما معرفی کرده است.

 

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که سیره رفتاری امام هادی(ع) در برخورد با دشمن جدال احسن بود، ادامه داد: یکی از شیوه های امام هادی(ع) در مناظرات بر علیه دشمن استناد به مقدماتی بود که مورد قبول دشمن است و از این طریق باعث اعتلای تشیع می شد.

 

استاد حوزه علمیه امام صادق(ع) قائمشهر با بیان این که شیوه تبلیغی ائمه اطهار(ع) در هر زمانی متفاوت و متناسب با همان عصر است، افزود: ائمه اطهار(ع) برای حفظ تشیع در هر عصری از شیوه ای که متناسب با مردم همان عصر است بهره می بردند.

 

وی شیوه تبلیغی امام هادی(ع) را راه اندازی شبکه وکالت دانست و با تاکید بر اینکه اهداف ائمه اطهار(ع) در هر عصری تلاش برای بقای تشیع بود، اظهار داشت: در اوج خفقان دوره متوکل عباسی امام هادی(ع) برای اینکه در بدنه توده مردم نفوذ کند و آنها را با اهداف امامت و آموزه های شیعی آشنا کند شبکه زنجیره ای وکالت را راه اندازی کردند.

 

حجت الاسلام صادقی با بیان این که امام هادی(ع) جانشین بعد از خود را به شیوه های مختلفی به مردم معرفی کردند، خاطرنشان کرد: امام هادی(ع) بارها و در محافل مختلف امام عسگری(ع) را به عنوان جانشین خود معرفی می کردند و به آنها می گفت که فرزند او از بین شما غایب می شود.

 

وی طلاب را به خواندن و تدبر در زیارت جامعه کبیره توصیه کرد و گفت: زیارت جامعه کبیره منبعی غنی از معارف بلند امامت است که نباید در بین طلاب مهجور بماند.

 

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با اشاره به حدیث «العلم نور یقذف الله فی قلب من یشاء» ادامه داد: در اسلام علم ملاک است نه سواد زیرا سواد خودش حجاب اکبر است و خدا علم را در قلب هر کسی که بخواهد قرار می دهد./1317/

ارسال نظرات