۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۳۲۳۸۸۰
مسؤول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی:

ائمه جمعه شهرهای درق و چناران به زودی منصوب می‌شوند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی با اشاره به اینکه امام جمعه جدید شهر درق در آینده‌ای نزدیک منصوب می‌شود، گفت: در مورد برپایی نماز جمعه در چناران نیز در صورت فراهم شدن امکانات لازم از سوی مسؤولان شهری، نخستین امام جمعه این شهر منصوب خواهد شد.
حجت الاسلام عابديني- مسؤول شوراي سياست گذاري ائمه جمعه خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام حسین عابدینی، مسؤول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان خراسان شمالی، عصر امروز در آیین تودیع و معارفه امام جمعه شوقان، با اشاره به جایگاه و اهمیت نماز جمعه در آیین اسلام، اظهار کرد: نماز جمعه پایگاه عزت و اقتدار سیاسی و دینی نظام اسلامی است.

 

وی با تأکید بر اینکه می‌بایست در راستای ارتقای جایگاه نماز جمعه و ترویج بیش از پیش شرکت مردم در این آیین عبادی سیاسی تلاش کنیم، افزود: ائمه جمعه نیز درواقع مروجان دین الهی در بین مردم هستند از این رو باید مسؤولان شهرها همکاری مناسبی با آن‌ها داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام عابدینی اضافه کرد: در قرآن کریم در مورد بسیاری از واجبات سوره خاصی نازل نشده اما خداوند در مورد دو واجب حج و نماز جمعه سوره‌های ویژه حج و جمعه را نازل کرده است.

 

وی با بیان اینکه نماز جمعه به‌ اندازه‌ای ارزش دارد که خداوند برای آن سوره‌ای مخصوص نازل کرده است، گفت: نماز جمعه شرایط ویژه‌ای دارد که می‌بایست رعایت شود به‌گونه‌ای که خداوند به خاطر اینکه نمازگزار به خطبه‌های امام جمعه گوش بدهد، دو رکعت از نماز ظهر را کم کرده است.

 

حجت‌الاسلام عابدینی با اشاره به اینکه ائمه جمعه درواقع نمایندگان ولی فقیه هستند، تصریح کرد: خطبه خواندن در نمازهای جمعه وظیفه ولی فقیه است اما به دلیل آنکه ولی فقیه نمی‌توانند در همه جا خطبه بخوانند این وظیفه را به شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه تنفیذ کرده‌اند.

 

وی با بیان اینکه بر این اساس مقام و جایگاه نماز جمعه بسیار بالا است، اضافه کرد: بر مبنای روایات اسلامی کسی که در یک نماز جمعه شرکت کند خداوند به او ثواب یک حج واجب تمتع و حج عمره را عطا کرده،20 سال از گناهان او کم شده و 20 سال به درجات اعمال او اضافه می‌شود.

 

حجت‌الاسلام عابدینی تصریح کرد: به دلیل جایگاه والای نماز جمعه است که ائمه اطهار (ع) توصیه کرده‌اند وقتی امام جمعه خطبه می‌خواند واجب است مردم سکوت کنند، به صورت صحیح نشسته و گوش دهند.

 

مسؤول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه معرفی امام جمعه در سایر شهرهای استان و ساخت و توسعه مصلاها از مهم‌ترین برنامه‌های این شورا در سال جدید است، اظهار کرد: در حال حاضر نماز باصلابت جمعه در 17 شهر از مجموع 22 شهر استان خراسان شمالی برپا می‌شود.

 

وی با اشاره به معرفی دو نفر از ائمه جمعه شهرهای استان در آینده‌ای نزدیک، اضافه کرد: امام جمعه جدید شهر درق در آینده‌ای نزدیک منصوب شده و در چناران شهر نیز در صورت فراهم شدن امکانات لازم از سوی مسؤولان شهری، نخستین امام جمعه این شهر منصوب خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام عابدینی اضافه کرد: در حال حاضر طرح‌های احداث مصلا در شهرهای راز، گرمه، فاروج و سنخواست در دست اجرا بوده و چند مصلا که قبلاً ساخته شده‌اند از جمله مصلای شهرهای بجنورد و شیروان نیز در حال بازسازی هستند.

 

گفتنی است، در این آیین با قدردانی از زحمات حجت‌الاسلام ابوالقاسم تاتاری، امام جمعه سابق شوقان، حجت‌الاسلام هادی معصومی به عنوان امام جمعه جدید این شهر معرفی شد./9314/202/ب1

ارسال نظرات