۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۳۲۰۹۰۰
هم‌زمان با سالگرد شهادت حضرت فاطمه؛

همایش بزرگ فاطمیون در خراسان شمالی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ بر اساس سنتی دیرینه، هم‌زمان با سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، دخت نبی مکرم اسلام(ص) اجتماع بزرگ فاطمیون در محل حرم مطهر امامزاده حمزه بن موسی(ع) استان خراسان شمالی برگزار می‌شود.
اجتماع فاطميون در اسفراين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان خراسان شمالی، یکشنبه بیست و سوم اسفند، مصادف با سوم جمادی‌الثانی، سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، مطابق سنتی دیرینه اجتماع بزرگ فاطمیون با شرکت ارادتمندان، محبان و عاشقان اهل بیت (ع) در جوار حرم مطهر امامزاده حمزه بن موسی (ع) روستای دهنه شیرین و مقصود آباد شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی برگزار خواهد شد.

 

در این آیین معنوی و سنتی هزاران نفر از عزاداران حضرت فاطمه (س) از روستاها و شهرهای اطراف در قالب کاروان‌ها و هیئات مذهبی با پای پیاده خود را به این امامزاده رسانده و در این محل به صورت دسته‌جمعی به عزاداری شهادت حضرت زهرای مرضیه (س) می‌پردازند.

 

در این زمینه حجت‌الاسلام محمد خانی، سرپرست هیأت امنای امامزاده حمزه بن موسی (ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار رسا، اظهار کرد: همایش بزرگ فاطمیون، هم‌زمان با اجرای طرح ملی سوگواره یاس نبوی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در بقاع متبرکه سراسر کشور، در محل این امامزاده برگزار می‌شود.

 

وی هدف از برگزاری این برنامه مذهبی را تجلیل و بزرگداشت بزرگ بانوی اسلام دانست و افزود: همایش مزبور از ساعت 9 صبح روز یکشنبه آغاز شده و تا ساعت 14 این روز ادامه خواهد داشت.

 

حجت‌الاسلام خانی گفت: سخنران محوری این مراسم حجت‌الاسلام یوسف زاده، امام جمعه شهرستان خوشاب و مداح همایش نیز یحیی آبادی، از ذاکرین اهل بیت(ع) شهرستان اسفراین است.

 

وی اظهار کرد: اجرای مراسم تعزیه‌خوانی توسط گروه تعزیه‌خوانی معراج شهرستان سبزوار، اجرای مسابقه زندگی به سبک مادر، قرائت حدیث شریف کسا و خطبه حضرت زهرا (س) و پذیرایی از جمله برنامه‌های همایش فاطمیون است.

 

حجت‌الاسلام خانی خاطرنشان کرد: در این آیین مذهبی و سنتی از صبح روز شهادت حضرت فاطمه (س) چند هزار نفر از عزاداران و عاشقان آن حضرت در قالب هیئات مذهبی و کاروان‌های پیاده، مسیری 10 الی 14 کیلومتری را از شهر صفی‌آباد و روستاهای قنبرباغی، گسک، دهنه شور، نظرآباد، قارضی و غیره شهرستان اسفراین به سوی امامزاده حمزه (ع) پیموده و در این مکان مذهبی برای شهادت دخت پیامبر اکرم (ص) به صورت تجمیعی به عزاداری و سوگواری خواهند پرداخت.

 

به گفته وی در این مکان برنامه‌های سخنرانی، مداحی مداحان برگزیده و سینه‌زنی و عزاداری با حضور هزاران نفر از عزاداران به صورت ویژه برگزار می‌شود.

 

سرپرست هیأت امنای امامزاده حمزه بن موسی(ع) در ادامه گفت: حرم مطهر حضرت حمزه بن موسی (ع)، برادر گرامی امام رضا (ع) و به روایاتی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) در روستای دهنه شیرین در دهستان صفی‌آباد از بخش بام و صفی‌آباد شهرستان اسفراین و در فاصله 90 کیلومتری از شهر اسفراین واقع شده است.

 

به گفته وی آستان مقدس این امامزاده جلیل‌القدر در فهرست بقاع متبرک میراثی قرار دارد و به شماره 5151 و کد 15663 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

حجت‌الاسلام خانی اظهار کرد: آستان مقدس امامزاده حمزه (ع) از جمله امامزاده‌های شاخص استان خراسان شمالی است که به دلیل قرار گرفتن در مرز دو استان خراسان شمالی و رضوی، قطب فرهنگی صفی‌آباد شهرستان اسفراین و شهرستان خوشاب محسوب می‌شود.

 

وی اضافه کرد: برگزاری همایش‌های بزرگ رضویون، فاطمیون، شیرخوارگان حسینی و مسابقات فرهنگی و ورزشی کشتی باچوخه در جوار امامزاده حمزه (ع) از جمله برنامه‌های فرهنگی مشهور است که هرساله در این بقعه مبارکه با حضور مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت ساکن در توابع صفی‌آباد و خوشاب برگزار می‌شود.

 

گفتنی است، ایام فاطمیه یا روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) شش روز بوده که سه روز آن در جمادی‌الاول از سیزدهم تا پانزدهم و سه روز آن در جمادی‌الثانی از سوم تا پنجم این ماه است و در این روزها مسلمانان به ویژه شیعیان برای شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزاداری می‌کنند.

 

علمای شیعه پیرامون تاریخ درگذشت حضرت فاطمه (س) دو روایت متفاوت شامل 75 و 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد (ص) را مورد وثوق می‌دانند و از آنجا که درگذشت پیامبر اسلام در تاریخ بیست و هشتم صفر بوده؛ به روایت 75 روز، از سیزدهم تا پانزدهم جمادی‌الاول را فاطمیه اول می‌دانند و بنا به روایت 95 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه (س) را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آن را فاطمیه دوم می‌نامند.

 

البته روایت 95 روز و ایام فاطمیه دوم در نزد شیعیان معتبرتر و مقبول‌تر بوده و به همین دلیل نیز مراسم‌ ایام دوم به نسبت ایام فاطمیه نخست، با کیفیت و کمیت بیشتری برگزار می‌شود./9314/202/ب2

ارسال نظرات