۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۳۲۰۴۴۶
با تقدیر از طلاب برگزیده؛

اختتامیه جشنواره آیینه مهر برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ آیین اختتامیه نخستین جشنواره بین المللی شعر پارسی «آیینه مهر»، 17 اسفندماه در تهران برگزار می شود.
جشنواره آيينه مهر

به گزارش خبرگزاری رسا، نخستین نشست خبری جشنواره بین المللی شعر پارسی آئینه مهر عصر امروز با حضور "بیژن ارژن" تهیه کننده این جشنواره و "مهدی مظاهری" دبیر علمی این جشنواره در سالن ایوان شمس برگزار شد.

 

مهدی مظاهری تهیه کننده نخستین جشنواره بین‌المللی شعر پارسی در آیینه مهر در سخنانی، گفت: جشنواره آیینی مهر تنها یک جشنواره و یک حرکت موازی فرهنگی در کنار برگزاری سایر جشنواره‌های ادبی نیست. بلکه یک جامه جدیدی است که قرار است به دست شاعران برای ادبیات این کشور و این سرزمین دوخته شود.

 

وی افزود: این جشنواره مردمی است و وابستگی به هیچ حزب و گروه و یا قشر خاصی ندارد و نکته مهم این است که هیچ سلایق سیاسی نیز در آن دخالت داده نمی‌شود. در حقیقت جشنواره آیین مهر جشنواره‌ای برای تمام شاعران پارسی‌گوی ایرانی است.

 

مظاهری ادامه داد: هیأت‌داوران به این صورت آثار ارسالی به جشنواره را موردبررسی قرار داده‌اند که نه‌تنها شاعران بزرگ کشور بلکه شعرایی که هیچ نام و نشانی تا به امروز از آن‌ها به میان نیامده نیز بتوانند در این جشنواره حضورداشته باشند.

 

تهیه‌کننده این جشنواره خاطرنشان کرد: نزدیک به 6 هزار اثر به این دوره از جشنواره ارسال‌شده است. که این آثار از کشورهای ایران، هند، افغانستان، تاجیکستان، اوکراین و پاکستان برای ما ارسال‌شده است. البته نکته جالب این است که آثاری که از کشورهای خارجی به دبیرخانه ارسال‌شده بدون اینکه دعوت‌نامه‌ای یا هماهنگی بین‌المللی انجام‌شده باشد به دست ما رسیده است.

 

وی اضافه کرد: هدف از برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر پارسی آیینه مهر بزرگداشت فرهنگ و تمدن ایران‌زمین و ارتقاء کرامت انسانی و فرهنگ و تمدن ایرانی است. از طرف دیگر هم ما در کشور خود شاعرانی داریم که تا به امروز کمتر شناخته‌شده‌اند ولی آثاری که خلق کرده‌اند در قیاس با شاعران مشهور کشور باارزش‌تر و بسیار بهتر است. پس جا دارد تا در این جشنواره حضور پیدا کنند.

 

مظاهری یادآور شد: اما متأسفانه مشاهده می‌کنیم در برگزاری جشنواره‌های ادبی که در کشور صورت می‌گیرد همیشه شاعران معینی حضورداشته و برگزیده می‌شوند که این امر ظلم به شاعرانی می‌باشد که خیلی خوب هستند ولی کمتر شناخته‌شده هستند می‌باشند و ما با برگزاری این جشنواره به دنبال شناساندن آن‌ها به مردم و جامعه ادبی کشور هستیم.

 

مظاهری به مشکلاتی که امروز شعر و ادبیات کشور با آن دست‌به‌گریبان است اشاره کرد و گفت: مشکل امروز شعر و هنر کشور بیشتر از این‌که به ذائقه و چگونگی برخورد مردم با این حوزه ادبی برمی‌گردد به مشکلاتی اشاره دارد که هنرمندان با آن دست‌به‌گریبان هستند.

 

وی افزود: ما با برگزاری این جشنواره بر آن هستیم تا با ایجاد یک مجموعه ملی و مردمی و فارغ از اسم و نام شاعری خاص فقط و فقط به موضوع و مقوله شعر بپردازیم. در حقیقت در این جشنواره به دنبال حضور تمامی شعران خوب کشور از سراسر ایران هستیم.

 

تهیه‌کننده این جشنواره ادامه داد: جشنواره شعر آیینه مهر حامی تمام استعدادهای درخشان کشور است و سعی کردیم در قالب برگزاری این جشنواره نگاه صنفی را کنار گذاشته و فقط به موضوع اصلی برگزاری این جشنواره که همان شعر است بپردازیم.

 

مظاهری خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی ما در برگزاری جشنواره شعر آیینه مهر کشف و شناسایی استعدادهای خوب و صاحب‌قلم در عرصه شعر کشور است تا بتوانیم با حضور این دست از هنرمندان این جشنواره را به‌صورت سالانه برگزار کنیم.

 

وی اضافه کرد: از برنامه‌های جنبی برگزاری این دوره از جشنواره، برپایی کارگاه‌های آموزشی و کارگاه آموزشی‌های ادبی برای شاعرانی است که در این دوره از جشنواره حضور دارند. در حقیقت نتیجه برگزاری این کارگاه‌ها و این جشنواره حمایت از عزت و کرامت شاعران و خلق آثار ادبی در شأن مردم این سرزمین است.

 

تهیه کننده این جشنواره یادآور شد: خیریه رهروان قائم آل محمد (ص) به‌عنوان حامی استعدادهای درخشان ایران مأموریت سازمانی خود را توسعه منابع انسانی در جهت ارتقاء سطح معیشت مردم می‌داند و از این رو به عنوان حامی اصلی برگزاری این جشنواره پا به عرصه گذاشته است. در کنار آن پست بانک و کانون ادبی ناردانه در برگزاری این جشنواره همکاری و مشارکت می‌کند.



مظاهری در خصوص همکاری طلاب و روحانیان با جشنواره بیان داشت: در این جشنواره طلاب و روحانیان نیز حضور داشته اند حتی در اختتامیه این جشنواره یکی از برگزیدگان از روحانیان خواهد بود.

 

بیژن ارژن دبیر علمی نخستین جشنواره شعر بین‌المللی پارسی آئینه نیز که در این نشست خبری حضور داشت در سخنانی، گفت: بسیار خوشحال هستم که این جشنواره شکل‌گرفته و شاهد برگزاری آن هستیم. در حقیقت این جشنواره بعد از سالیان فراوانی در میان برگزاری انبوهی از جشنواره‌های ادبی که برگزار می‌شوند صرفاً به بحث شعر می‌پردازد.

 

وی افزود: البته اگر این جشنواره به موضوعاتی هم اشاره داشته باشد در رابطه با تعهدات انسانی است. در حقیقت شعر به معنی هنر اول ایرانیان هست و در جهان ما را با بزرگان ادبیات و شعرمان می‌شناسد و بسیار جای تأسف دارد که در برگزاری جشنواره‌های ادبی و شعری کمتر به معنی شعر پرداخته شود.

 

دبیر علمی این جشنواره ادامه داد: اشعاری که به این دوره از جشنواره ارسال‌شده در دو بخش غزل و سپید به دست ما رسیده است که فراوانی اشعار ارسالی در قالب شعر سپید بسیار قابل‌توجه است. در حقیقت شاهد رخ دادن اتفاق خوبی در عرصه شعر سپید کشور هستیم و آن اتفاق این است که این شعرها سراسر از شرم حیا و اندیشه هستند.

 

ارژن خاطرنشان کرد: این جشنواره نخستین جشنواره‌ای در سطح کشور است که به این اندازه شعر سپید به آن ارسال‌شده است. بر این اساس تا امروز تعداد 5 هزار و 700 اثر به دبیرخانه این دوره از جشنواره آمده که اگر قالب‌های دیگر شعری نیز در این جشنواره قرار داشت شاهد ارسال بیش از 10 هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره بودیم.

 

وی اضافه کرد: این جشنواره به لحاظ موضوعات انسانی و اخلاقی در 3 موضوع بانوی آب‌ها و روشنایی، بهار و آفرینش نور و شهر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. همچنین داورانی که آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره را داوری می‌کنند آقایان یوسف علی میر شکاک، مهدی مظاهری و بیژن ارژن هستند.

 

دبیر علمی این جشنواره در پایان تصریح کرد: پیرامون برگزیدگان این جشنواره باید به این نکته اشاره‌کنم که در بخش شعر کلاسیک (غزل) 5 برگزیده، در بخش شعر سپید 5 برگزیده، در بخش ویژه که آب‌ها و روشنایی نام دارد 2 برگزیده، در بخش بهار و آفرینش 3 برگزیده و در بخش انقلاب نیز 2 برگزیده خواهیم داشت.



گفتنی است، این جشنواره که به همت «کانون ادبی ناردانه» و حمایت «بنیاد خیریه رهروان قائم آل محمد (عج)» به عنوان حامی استعدادهای درخشان و بذل عنایت «پست بانک ایران» به عنوان پشتوانه ی مالی برگزار شد، بر خلاف انتظار رایج با استقبال بی نظیر شاعران نام آشنا و شاعران نوقلم از سراسر کشور و همچنین با دریافت آثار ارسال شده از کشورهای مختلف شامل هند، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و اکراین همراه شده است.



بخش های مختلف جشنواره شعر «آیینه مهر» عبارتند از 3 بخش ویژه با عناوین "بانوی آب ها و روشنایی"، "بهار و آفرینش نو" و "شعر انقلاب" و دو بخش آزاد در قالب های کلاسیک و شعر سپید. از آنجا که «آیینه مهر» خود را حامی فرهنگ و تمدن ایرانی می داند و خانه ی اتحاد شاعران پارسی زبان است، هیئت داوران این جشنواره با رویکرد ارتقاء سطوح کمی و کیفی شعر و حفظ عزت و کرامت شاعران، تعداد برگزیدگان بخش های مختلف را به تناسب کیفیت اثر افزایش داد.



با توجه به فراخوان ها و تبلیغات گشترده از سوی عوامل برگزار کننده این جشنواره، در حدود 10 روز جمع آوری اشعار از سراسر کشور و سایر کشورهای پارسی گو، بالغ بر 5700 اثر دریافت گردید که از این تعداد، مجموعا 7 اثر در بخش های ویژه و 10 اثر در بخش آزاد به عنوان اثر برگزیده از سوی هیأت داوران جشنواره تعیین شدند.



سلسله جشنواره های شعر پارسی آیینه مهر قرار است به صورت فصلی برگزار شده و در پایان هر فصل، «کتاب شعر فصل آیینه مهر» و در پایان هر سال «کتاب شعر سال آیینه مهر» را از میان آثار چاپ شده، معرفی کند. همچنین آیینه مهر مختص به شعر نبوده و در آینده در زمینه های مختلف هنری از جمله تئاتر، موسیقی، سینما و هنر های تجسمی فعالیت خواهد کرد.



آیین اختتامیه نخستین جشنواره بین المللی شعر پارسی «آیینه مهر»، دوشنبه 17 اسفندماه 1394 با حضور چهره های نام آشنا و اساتید شعر و ادب پارسی در تالار بزرگ ایوان شمس تهران برگزار می شود. ضمنا حضور برای تمامی شاعران عزیز و محترم و علاقه مندان به شعر پارسی آزاد و رایگان است./856/101/ب1

ارسال نظرات