۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۳۱۷۸۰۴
عضو هیأت علمی مؤسسه امام تبیین کرد؛

شباهت های انقلاب اسلامی با تاریخ صدر اسلام

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به شباهت‌های انقلاب اسلامی با تاریخ صدر اسلام گفت: همان‌طور که بعد از بعثت پیامبر اسلام، جامعه به جاهلیت قبل از بعثت بازگشت و در انحراف ایجاد شد، در انقلاب ما نیز حرکت به سمت جاهلیت عصر پهلوی و جاهلیت مدرن آغاز شده است.
سليماني اميري دکتر جواد سليماني، عضو هيأت علمي مؤسسه امام خميني(ره)
حجت‌الاسلام سلیمانی امیری، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به شباهت‌های انقلاب اسلامی با تاریخ صدر اسلام گفت: همان‌طور که بعد از بعثت پیامبر اسلام، جامعه به جاهلیت قبل از بعثت بازگشت و در انحراف ایجاد شد، در انقلاب ما نیز حرکت به سمت جاهلیت عصر پهلوی و جاهلیت مدرن آغاز شده است.
 
عضو هیأت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: عصر رسول خدا عصر تنزیل و عصر امیرمؤمنان عصر تأویل بود؛ در عصر تنزیل مخالفان پیامبر اسلام و حکومت دینی، کفر عریان بودند، اما در عصر تأویل منافقین به‌خاطر منافعشان با لباس اسلام، کفر باطنی‌شان را پنهان کردند.
 
وی افزود: «گریز از ولایت رسول‌الله»، «تجمل‌گرایی و اشرافیت که منجر به تساهل و تسامح نسبت به مسائل دینی و سست‌شدن ارزش‌ها شد» و «نفوذ غیرخودی‌ها و بنی‌امیه» سه عاملی هستند که جامعه را در عصر تأویل به بحران کشاندند.
 
حجت‌الاسلام سلیمانی امیری «بد معنا کردن معارف دین»، «رفاه‌طلبی» و «ریزش خواص» را از جمله ویژگی‌های عصر تأویل برشمرد و ابراز داشت: خواص و مؤمنینی که حق را می‌شناختند و به دنبال آن بودند، در این عصر از خودشان سستی نشان می‌دهند و آرام‌آرام میل به باطل در آنها تثبیت می‌شود و خودشان عامل فتنه می‌شوند. آن‌ها حق را باطل جلوه می‌دهند و مردم را گیج می‌کنند؛ لذا این عصر، عصر فتنه‌خیزی است.
 
وی افزود: در عصر تأویل خواص رفاه‌طلب، امیرالمؤمنین و یارانش را که با مستکبرین زمان مبارزه می‌کردند، افراطی‌ و تندرو ‌خواندند. آن‌ها از صلح و دوستی حرف می‌زدند و با تابلوی «لاقتالِ» ابوموسی اشعری جریانی به نام «جریان اعتزال و اعتدال» به راه انداختند و به گونه‌ای موضع‌گیری کردند که هیچ درگیری رخ ندهد تا منافعشان به خطر نیفتد. شعار آن‌ها «نه علی و نه معاویه» بود.
 
عضو هیأت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) «تسامح و تساهل با مخالفان و دست برداشتن از آرمان‌ها از ویژگی‌های جریان اعتزال دانست و افزود: «جریان اعتزال کاتالیزور و شتاب‌دهنده نفوذ است».
 
وی درباره ویژگی‌های جریان اعتدال در زمان حال حاضر گفت: آن‌ها اهل تعامل و تساهل با دشمن هستند و از آمریکا و استکبار برائت ندارند و استکبارستیزی را جزء ذات انقلاب نمی‌دانند؛ برخلاف فرهنگِ اهل‌بیت(ع) اهل بده بستان و معامله‌ی برد برد هستند و حتی برای توجیه کارشان می‌گویند امام حسین (ع) در روز عاشورا با عمرو سعد مذاکره کرد.
 
حجت‌الاسلام سلیمانی امیری در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا می‌‎خواهد حکومت و وزارتخانه‌ها و مجلس به دست این جریان باشد؛ اما غافل از این‌که بصیرت ملت ما بیشتر از بصیرت مسلمانان صدر اسلام است. این بصیرت است که جریان اعتزال و جریان‌های تجدیدنظرطلب و فتنه‌گر و طلحه و زبیرهای زمان ما را عذاب می‌دهد. ملت می‌داند و به‌موقع به این‌ها رأی نمی‌دهد؛ چون تجربه تاریخی صدر اسلام را دارد./845/ت302/ج1
ارسال نظرات