۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴
کد خبر: ۳۱۵۴۱۱
نویسنده و پژوهشگر ادبیات داستانی مطرح کرد؛

کتاب «اولویت های پژوهشی» منبعی مهم برای موضوعات پایان‌نامه ها

خبرگزاری رسا ـ امامی در ارتباط با کتاب «اولویت های پژوهشی ادبیات داستانی در حوزه دین»، گفت: در شرایط فعلی باید بگوییم این کتاب از جهت کاربردی بودن می تواند نیاز عظیم را در دانشکده های هنر و قرآن و حدیث پاسخ بگوید و به انتخاب پایان نامه ها کمک کند.
صابر امامي استاد دانشگاه هنر، نويسنده و ادبيات داستاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، صابر امامی، نویسنده و پژوهشگر ادبیات داستانی در نشست نقد و بررسی کتاب «اولویت های پژوهشی ادبیات داستانی در حوزه دین» که عصر امروز در ساختمان انجمن های علمی برگزار شد، با بیان این که آفت گریز از داستان در حوزه علمیه اتفاق افتاده است، اظهار داشت: در قدیم ما به همراه تعدادی از طلبه ها در بخش فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات فعالیت می کردیم و می خواستیم تبلیغ را در عرصه داستان ببریم و رمان دینی داشته باشیم و در مرحله بالاتر سینمای دینی داشته باشیم و با طلبه های زیادی فعالیت داشتیم؛ ولی متأسفانه برخی از حوزویان با بخش فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات مخالفت کردند و حوزه علمیه را ازنیروی عظیمی محروم کردند.

 

برخی حوزویان قدر ادبیات داستانی را نمی دانند

وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از حوزویان آن زمان افرادی بودند که هنر و ادبیات را نمی فهمیدند و حتی قرآن را هم که این قدر قصه مطرح می کند نمی فهمیدند و اگر برخی از بزرگان حوزه که نفوذ قلم بالایی دارند اهمیت این کار را درک می کردند و سراغ این عمل می رفتند بسیار تأثیر گذار بود؛ چرا فردی همانند علامه طباطبایی نباید قلمی در حوزه داستان داشته باشد.

 

امامی با بیان این که در مقدمه کتاب فوق جفایی رخ داده است، ابراز داشت: در مقدمه گفته است ما قصه را نفهمیدیم و استفاده نکردیم؛ چرا فهمیدیم عطار و جامی فهمیدند ولی این حوزه علمیه قم است که به این کار اهمیت نمی دهند؛ من به یاد دارم در سن جوانی قصه ای نوشته بودم و آن را در جلسه ای می خواندم و در همین هنگام یکی از مسؤولین دفتر تبلیغات آمد فردی به او زنگ که در این هنگام به من کنایه ای زد که من خیلی ناراحت شدم.

 

وی با اشاره به سخنی از شهید مطهری، اظهار داشت: حوزه علمیه برای پاک ماندن درهای خود را به روی جهان بست و این پاکی به قیمت بازماندن از حرکت چهار نعل جهان شد که این کار حوزه را از همه ابزارهای تأثیری در افراد بازداشت و حوزه برای امر تبلیغ فقط منابر را حفظ کرد و بعد از انقلاب هم که این اجازه به حوزه داده شد افرادی که هنر و ادبیات را نمی خواستند نگذاشتند این عمل شکل مطلوبی به خود بگیرد.

 

کاربرد ادبیات داستانی در قرآن

نویسنده و پژوهشگر ادبیات داستانی با اشاره به کتاب فوق ابراز داشت: این کار مبارکی است ولی کارکردن عناوین آن بر عهده کیست؟ این فهرست  را چه کسی باید دنبال کند و این پژوهش را چه کسی انجام خواهد داد؟ می شود این امور را در قرآن هم پیاده کرد چرا که تفسیر قرآن هم حتما بررسی شأن نزول آیات و اعراب و بررسی فقهی نیست بلکه تفسیر گاهی باید مشکلات داستان های قرآن را حل کند مثل قضیه حضرت ابراهیم که در ابتدا ستاره و ماه و خورشید را خدا می داند و بعد به توحید می رسد و نسل جوان باید این مسائل را بفهمد.

 

وی ادامه داد: در ارتباط با کتاب در شرایط فعلی باید بگوییم این کتاب از جهت کاربردی بودن می تواند نیاز عظیم را در دانشکده های هنر و قرآن و حدیث پاسخ بگوید و به انتخاب پایان نامه ها کمک کند و از برگشت پایان نامه ها نیز استفاده کند و نکته مثبت دیگر این کتاب این است که در این اثر موضوعات جدیدی مطرح شده و تکرارها را از بین برده است./1330/202/ب2

ارسال نظرات