۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۳۱۳۱۸۹
آیت الله اراکی:

اهل بیت داعیه داران وحدت و پرچمداران الفت هستند/ کشوری که در مسیر وحدت حرکت نکند اسلامی نیست

خبرگزاری رسا ـ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: علمای شیعه از قدیم تا الان همه این وحدت را قبول دارند و قرآن هم تفرقه را شرک می‌داند و آنچه جوامع اسلامی را از سایر جوامع متمایز می کند یکپارچگی است.
آيت الله اراکي آيت الله اراکي آيت الله اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب، عصر امروز در همایش « عصر امام خمینی، تحولات جهانی» که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به چالش‌های جدی زمان حاضر که روبروی همه خدمت گزاران دینی است، اظهار داشت: مهم ترین چالش امروز چالش پراکندگی و جنگ داخلی و خصومت بین گروه‌ها و گرایش‌ها و مذاهب در درون جامعه اسلامی است.


وی با بیان این که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و تداوم آن با رهبری مقام معظم رهبری امید دشمنان را برای این که بتوانند از بیرون این انقلاب را متوقف کنند و به شکست بکشانند از انها گرفت، افزود: آنها دیدند که پیشرفت اسلام و بیداری ناشی از این انقلاب، شرق و غرب عالم را فرا گرفته است و جامعه انسانی اروپا و آمریکا به واسطه این انقلاب امید تازه‌ای گرفت و رژیم‌های استکباری به شکست انجامید.


آیت الله اراکی با اشاره به این که در اروپا خیزش جدید اسلامی رخ داد و نسل جوان پرچم دار اسلام خواهی شد، خاطرنشان کرد: برخلاف خواست سردمداران غربی که انتظار داشتند که نسل نو در فرهنگ غربی ذوب خواهد شد و هویت خود را از دست خواهد داد آنها دیدند که نسل نو جامعه مسلمان غرب، پرچم دار اسلام خواهی شد و تعداد مساجدی که بعد از انقلاب در اروپا و امریکا ساخته شد ده‌ها برابر قبل از انقلاب بود.


وی با بیان این که امروز بیش از 3 هزار مسجد در انگلیس ساخته شده است، ابراز داشت: این یعنی انقلاب اسلامی یک نهضت گسترده و وسیع است و اگر این جامعه اسلامی یکپارچه می شد یک قدرت جهانی بر مبنای اسلام شکل می گرفت و تبدیل به قدرت اول جهانی می‌شد و حرف اول از  نظر سیاسی حرف مسلمانان می‌شد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که غربی‌ها این خطر را احساس کردند و به توطئه اختلاف میان مسلمانان دامن زدند، یادآور شد: معنای تقریب این نیست که شیعیان از عقاید خود دست بردارند و یا هر دینی دین دیگر را بپذیرد بلکه حرف ما این است که بر روی مشترکات اسلام تأکید کنیم و همکاری کنیم و بر مبنای این نقاط اشتراک جمع واحد تشکیل دهیم و در زمینه نقاط اختلاف هم در دانشگاهها بحث کنیم و دلیل بیاوریم و کار علمی کنیم.


دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که اگر تمام جوامع اسلامی با هم یکی بشوند و در اقتصاد با هم همکاری کنند و محدودیت‌های تجاری بین کشورهای اسلامی را برداریم و نیازهای جوامع اسلامی را از خود کشورهای اسلامی تهیه کنیم می‌توانیم به خود کفایی برسیم، اظهار داشت: همچنین در سیاست با توجه به این که دشمن واحد اسلام اسرائیل است و دشمنی با دوستان اسرائیل که آمریکا و انگلیس هستند باید متحد شویم و این چیزی است که ما به عنوان وحدت از آن دم می‌زنیم و این وحدت به هیچ کدام از کشورهای اسلامی ضرر نمی‌زند بلکه به سود همه کشورها است.


وی کسی که با وحدت مخالف است را مزدور آمریکا و اسرائیل دانست که در نقشه آنها بازی می‌کند و افزود: علمای شیعه از قدیم تا الان همه  این وحدت را قبول دارند و قرآن هم تفرقه را شرک می‌داند و آنچه جوامع اسلامی را از سایر جوامع متمایز می کند یکپارچگی است و اگر کشوری این را قبول نداشته باشد و در مسیر ایجاد وحدت قدم بر ندارد اسلامی نیست.


آیت الله اراکی اهل بیت(ع) را داعیه داران وحدت و پرچم داران الفت دانست و اظهار داشت: مظلوم ترین مظلومان عالم که حضرت علی(ع) هستند با این که خلافت را حق او بود برای به دست آوردن خلافت نجنگید و آنها را یاری می‌کرد و این کارها فط برای ایجاد وحدت در جامعه اسلامی بود.


وی با اشاره به جریان حضرت موسی(ع) و هارون در ماجرای گوساله سامری، ابراز داشت: موسی وقتی دید رنج چندین ساله اش از بین رفته و مردم گوساله پرست شده‌اند یقه هارون را گرفت ولی هارون گفت من ترسیدم که این قوم متلاشی و پراکنده شوند و دیگر جامعه ای نماند تا تو آنها را هدایت کنی و از این معلوم می‌شود که وحدت در جامعه یک اصل است و نباید با اختلافات داخلی جامعه را متلاشی کرد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انحراف نباید منجر به جنگ بین ما شود، یادآور شد: این‌ها درسهای اسلام است و نباید کاری کنیم که در جامعه تفرقه ایجاد شود و کاری که در سوریه و افغانستان اتفاق افتاده است به نفع مسلمانان نیست؛ ما نباید به کلماتی که جامعه ما را به جنگ داخلی می‌کشانند بپردازیم و این جز خواست امریکا و انگلیس نیست که در کشور اختلاف ایجاد شود.

 

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب با اشاره به نامه امام صادق(ع) که به شیعیان دستور عمل به آن را دادند، اظهار داشت: مطالب زیادی در این نامه آمده است و یک بخش آن این است که از دشنام دادن به دشمنان خدا دوری کنید زیرا آنها هم از روی جهل خدا و اولیای خدا را دشنام می‌دهند و چه کسی ظالم تر از کسی است که دیگران را وادار به سب اولیای خدا کند.


وی با بیان این که حضرت علی(ع) برای حفظ وحدت بسیاری از سنت های بدعتی که در زمان عمر بود را چشم پوشی کرد، افزود:  همین اهل سنت بودند که در رکاب حضرت علی(ع) به جنگ می‌رفتند و در جنگ صفین و جمل و دیگر جنگ‌ها جنگیدند و شهید شدند و اگر کسی شیعه علی(ع) است باید به این روایات عمل کند و سیره آن حضرت را دنبال کند.


آیت الله اراکی با اشاره به این که اهل بیت(ع) می‌گفتند که موجب حب ما در قلوب مردم شوید، خاطرنشان کرد: چگونه می‌شود کسی خود را متشرع بداند و به خود اجازه دهد که در جامعه اسلامی تفرقه ایجاد کند و دعوت به تفرقه و دشمنی مسلمین با هم را بکند./843/پ202/ج

ارسال نظرات