۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۳۱۳۱۴۹
استاد حوزه علمیه:

اخلاق؛ معجزه پیامبر اسلام است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطوح عالی حوزه علمیه اخلاق را معجزه دیگری از پیامبر اسلام دانست و به دفاع از آن پرداخت.
آيت الله احمد بهشتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله احمد بهشتی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه پیش از ظهر امروز در پیش همایش فلسفه اخلاق که در حوزه علمیه امام رضا (ع) تهران برگزار شد گفت: معجزه اول پیامبر(ص) قرآن است و معجزه دوم وی اخلاق است و بیش از چهار هزار معجزه از پیامبر نقل شده است که همه آن ها در رتبه سوم قرار دارد.

وی با اشاره به تاکیدات متعدد در آیه « انک لعلی خلق عظیم» اظهار داشت: وجود «علی» در این آیه نشانگر استعلای پیامبر(ص) بر خلق عظیم است، ممکن است افراد دیگری هم به خلق عظیم رسیده باشند مانند ائمه(ع) که نمی‌توانیم بگوییم در مرتبه دارا بودن خلق عظیم قرار نگرفته باشند و امامت بر امت داشته باشند اما فرقشان با پیامبر(ص) این است که پیامبر(ص) استعلا دارد و استاد و مربی و مقتدای سایر معصومین(ع) است.

این استاد حوزه علمیه افزود: افتخار معصومین(ع) این است که دنبال روی پیامبر(ص) هستند کما اینکه در روایت می‌بینیم حضرت علی (ع) در پاسخ به این سوال که آیا شما نبی هستید فرمودند «انا عبد من عبید محمد» و یا در خطبه قاصعه نسبت خود با پیامبر(ص) را مانند بچه ای که به دنبال مادرش حرکت می کند مطرح می‌کنند و می فرمایند پیامبر(ص) هرروز پرچمی از اخلاقش را برافراشته می کرد و من افتخارم این است که زیر آن پرچم بوده‌ام.

آیت الله بهشتی با اشاره به اینکه محی الدین عربی می‌گوید خدا هر کمالی را به پیامبر(ص) داد غیر از یک کمال که نه دادنی است و نه گرفتنی و آن ذات واجب الوجود خود خداوند متعال است تاکید کرد: پیامبر(ص) آینه تمام نمای خدا بود، خدا تمام کمالات را در آینه ذات خودش می‌دید اما می‌خواست در آینه دیگری ببیند از این جهت انسان کامل را آفرید.

وی با طرح این مسأله که شاید کسی سوال کند اگر پیامبر(ص) تحول اخلاقی و معجزه اخلاقی داشت پس این انحرافات و کجرویها چیست؟ اظهار داشت: معجزه کارش شقه کردن است و افراد را به دو شقه تقسیم می‌کند عده‌ای از آن تبعیت می‌کنند و عده‌ای می‌گویند این سحر و جنون و غیره است.

نماینده اسبق مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: بر اثر معجزه اخلاقی قرآن و پیامبر(ص) است که انسانهایی پدید می‌آیند که نمونه آنها در گذشتگانشان هم موجود نیست مانند اصحاب امام حسین (ع) که می فرماید مانند اصحاب من نبوده است پرورش این اصحاب و مطرح کردن اینچنین اهل بیتی کار قرآن و رسول خدا است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برخی می‌گویند معجزه باید توام با تحدی باشد اما پیامبر(ص) درباره اخلاقش تحدی نکرده است تصریح کرد: اینطور نیست که شرط لازم معجزه تحدی باشد یا در ماهیت معجزه تحدی باشد، در کتب کلامی قدیم مانند کتب کلامی شیخ طوسی هیچ اشاره به تحدی نشده است فقط یک معجزه تحدی کرده است و آن قرآن است اما در معجزاتی که خود قرآن از دیگران نقل میکند هیچ جا تحدی مطرح نشده است.

وی با اشاره به اینکه برخی می گویند اگر اخلاق نبوی معجزه باشد باید تشکیکی و صاحب مراتب باشد اذعان داشت: بله اخلاق دارای مراتب اعلی و ادنی است و ادنی ترین آن اخلاق حرفه ای و سودجویانه است.

آیت الله بهشتی در پایان با تاکید بر اینکه اسوه بودن پیامبر نشانگر معجزه بودن اخلاق وی است مانند قرآن که از خیلی جهات اسوه بشر است اظهار داشت: علامه طباطبایی در جلد اول المیزان می فرماید ما سه نوع اخلاق داریم اخلاق دنیوی اخروی و الهی، و پیامبر اخلاق الهی داشت و امت اسلام تحت تاثیر این اخلاق الهی است./959/202/ص

ارسال نظرات