۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۳
کد خبر: ۳۱۰۷۱۰
در اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور؛

نشست «نقش قرآن کریم در ترویج فرهنگ اسلامی در آفریقا» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست نقش قرآن کریم در ترویج فرهنگ اسلامی در آفریقا با حضور مدیرعامل تشکل‌های قرآن و عترت کشور و ابراهیم عبدالله احمد عضو جنبش اسلامی نیجریه در اتحادیه تشکل‎های قرآن و عترت کشور برگزار شد.
اتحاديه تشکل هاي قرآن و عترت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست نقش قرآن کریم در ترویج فرهنگ اسلامی در آفریقا، غروب سه‌شنبه  دی ماه با حضور حسن محمدی مدیرعامل تشکل‌های قرآن و عترت کشور و ابراهیم عبدالله احمد عضو جنبش اسلامی نیجریه در محل اتحادیه تشکل‎های قرآن و عترت کشور برگزار شد.

 

انقلاب ایران نقطه عطفی در تاریخ اسلام است

در ابتدای این نشست حسن محمدی با اشاره به نقش انقلاب ایران در صدور فرهنگ اسلامی، گفت: انقلاب اسللمی ایران نقطه عطفی در جریان صدور قرآن و دین اسلام به سراسر جهان بود.

 

وی افزود: اصل انقلاب اسلامی کشورمان به دلیل اینکه برآمده از فرهنگ قرآنی بود توانست بر جریان اسلام‌خواهی در سراسر جهان کمک کند.

 

محمدی تاکید کرد: بدون شک با اقداماتی که امروز از سوی آل سعود و سران جاهل در اقصی نقاط جهان صورت می‌گیرد روند اسلام‌خواهی متوقف نخواهد شد و بلکه نور اسلام و انقلاب روشن‌تر نیز خواهد شد.

 

شیخ زکزاکی شاگرد مکتب انقلاب ایران است

در ادامه این نشست، ابراهیم عبدالله احمد با اشاره به تاریخچه ظهور اسلام در نیجریه، گفت: دین اسلام توسط تجار و بازرگانان وارد نیجریه و آفریقا شده است و اسلامی که در این سرزمین بود آمیخته با محبت اهل بیت(ع) بوده است، نیجریه در حدود 70 سال تحت استعمار انگلیس بود و آن‌ها می‌خواستند اسلام بدون روح را در این کشور ترویج بدهند و می‌خواستند مسلمانان اسلام داشته باشند اما نه اسلام واقعی را و اسلام آن‌ها به صورت روزمره باشد و هرگز توجهی به آینده نداشته باشند و می‌خواستند اسلام را تحت استعمار خود قرار بدهند.



وی یادآور شد: در گذشته وقتی بوکوحرام در آفریقا بود معنی آن این بود که ما می‌خواهیم احکام اسلام را دریافت کنیم و نباید به سراغ مدرسه‌های انگلیسی برویم ولی اکنون استعمارگران معنی بوکوحرام را عوض کرده‌اند. نیجریه معادن زیادی دارد اما بیش از 70 تا 80 درصد مردم آن‌جا زیر خط فقر هستند، وقتی شیخ زکزاکی این وضع را دید خواست که اسلام ناب محمدی را به نیجریه برگرداند و ایشان می‌خواست که مردم کشور خود را با تفکر بسازند و نسل آینده را از این سختی نجات بدهد، به همین دلیل بود که استعمارگران به سمت اسلام‌زدایی در آفریقا پیش رفتند، شیخ زکزاکی همواره بر این اصل تاکید داشت که ما اسلامی را می‌خواهیم که در صلح باشیم.



این عضو جنبش اسلامی در نیجریه تاکید کرد: مشکل شیخ زکزاکی با حکومت نیجریه این بود که سه رکن اصلی مدنظر شیخ زکزاکی بود که این سه رکن عبارت بودند از این که مبدا ما قرآن است و ما هرآن چه در دنیا و آخرت می‌خواهیم باید از قرآن دریافت کنیم و بعد از قرآن معارف اهل بیت (ع) باید برای ما در ارجحیت باشد و هدف ما از دریافت قرآن و معارف اهل بیت این است که در برابر ظلم و فساد بایستیم و حکومت اسلامی را تشکیل بدهیم و شیخ زکزاکی همواره بر این اصول استوار بود که دین و سیاست ما یکی است اما برای ترویج این امر در نیجریه هرگز دست به اسلحه نمی‌بریم که آن‌ها در مقابل ما جبهه بگیرند.



رهبر ایران مرجع تقلید تمام شیعیان نیجریه است

وی تاکید کرد: ما در 30 سال پیش در نیجریه شیعه نداشتیم و نمی‌توانستیم بگوییم که شیعه هستیم اما به برکت حضور شیخ زکزاکی این آزادی را به دست آوردیم که به راحتی بگوییم ما مسلمان و شیعه هستیم. حرکت اسلامی در نیجریه یک حرکت مردمی است، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تشیع بهتر و راحت‌تر وارد نیجریه شد و شیخ زکزاکی همواره می‌گوید رهبر ما امام خمینی(ره) است و بعد از ایشان آیت الله خامنه‌ای برای ما کافی است، شیعیان نیجریه مقلد هیچ‌کسی جز رهبر معظم انقلاب ایران نیستند و دشمن پس از این که دید و متوجه شد که اسلام در آفریقا هم دارد ترویج پیدا می‌کند خواست که مقابل ما بایستد. آن‌ها ناگهان متوجه شدند که انقلاب اسلامی ایران دارد در آفریقا نیز رخ می‌دهد.



ابراهیم عبدالله احمد در خصوص دریافت فکری شیخ زکزاکی از انقلاب ایران، عنوان داشت: شیخ زکزاکی در سفری که به ایران داشت امام خمینی (ره) با دادن یک جلد قرآن به شیخ زکزاکی فرمودند که شما به کشور خود بروید و مردم را به سمت قرآن و اسلام ناب محمدی (ص) دعوت کنید، از آن پس شیخ زکزاکی به تشیع گرایش پیدا کرد و تنها شیعه در کشور نیجریه بود، دیدار ایشان با امام بود که سبب شد شیخ زکزاکی شیعه شود و پیروزی انقلاب ایران به ما امید داد چرا که آن زمان کسی فکر نمی‌کرد که انقلاب اسلامی ایران بتواند در جهان موفق شود، ما حتی در گذشته نمی‌توانستیم از کلمه بسم الله الرحمن الرحیم در کشور خود استفاده کنیم اما اکنون وضعیت ما بهتر شده است و این یک معجزه محسوب می‌شود.



این عضو جنبش اسلامی در نیجریه ادامه داد: غربی‌ها با خود فکر می‌کنند که دولت نیجریه در برابر حرکت اسلامی مردم نایستاده است ولی آن‌ها اشتباه فکر می‌کنند، دولت نیجریه درصدد این بود که جلوی اسلام را در این کشور بگیرد اما این خواست خداوند بود که در این کشور اسلام ترویج پیدا کند، آن‌ها همواره در مورد شیعیان دروغ‌هایی را در بین مردم جامعه ترویج می‌دهند ولی می‌دانند که هرگاه یک شیعه کشته شود تعداد زیادی از مردم شیعه می‌شوند و این خواست خداوند است، بنده مطمئنم زمانی که شیخ زکزاکی آزاد شود تعداد بیش‌تری شیعه می‌شوند، تبلیغ در مورد شیخ زکزاکی در نیجریه ممنوع بود اما به خواست الهی تمام حرف‌ها و سخنان ایشان به گوش مردم می‌رسید.



وی یادآور شد: ما در نیجریه برای تمام مراسم‌های مذهبی برنامه داریم. آن‌ها نمی‌گذارند که وهابی‌ها به سمت ما بیایند چرا که می‌دانند اگر آن‌ها با ما سخن بگویند حتما شیعه می‌شوند. مشکل ما در نیجریه، عربستانی‌ها و صهیونیست‌ها هستند، آن‌ها پول زیادی برای نشر وهابیت در نیجریه خرج می‌کنند. با تمام این هزینه‌ها هنوز بسیاری از مردم شیعه هستند. شیخ زکزاکی برای ترویج قرآن در نیجریه همواره بعد از ماه مبارک رمضان جشن حفظ قرآن کریم را برگزار می‌کرد و در مدارس ما به حفظ قرآن کریم اهمیت زیادی داده می‌شود، شیخ زکزاکی همواره می‌گوید هرکسی که می‌خواهد پزشک، مهندس و یا هر شغل دیگری را انتخاب کند ابتدا باید قرآن را حفظ کند و به خاطر همین مساله تمام دانش آموزان ما حافظ قرآن هستند.



عبدالله احمد عنوان داشت: تفسیر قرآن و نهج البلاغه هر هفته در روزهای چهارشنبه در نیجریه برگزار می‌شود، ما در ایام محرم از عاشورا تا روز اربعین هر روز جلسات قرآنی داریم، چون مردم ما نیاز دارند که تاریخ را از اول تا آخر بخوانند، در روز شهادت حضرت زهرا(س) نیز ما سه روز برنامه داریم و در یکی از برنامه‌های خود کشیشی را دعوت کرده بودیم که او خود درباره حضرت زهرا(س) به گونه‌ای سخن می گفت که حتی ما شیعیان نمی‌توانیم مثل او درباره مقام حضرت زهرا (س) سخن بگوییم، دولت نیجریه و آمریکا از این می‌ترسند که مردم دنیا به سمت اسلام بیایند و آن‌ها می‌دانند که در 30 سال آینده جمعیت مسلمانان و به خصوص شیعیان روز به روز بیش‌تر می‌شود.



این عضو جنبش اسلامی در نیجریه، در پایان گفت: ما از دولت و مردم ایران می‌خواهیم که برای ما دعا کنند و تا جایی که در توان‌شان است مظلومیت ما را در جهان پخش کنند. آن‌ها از طریق رسانه‌ها و محافل حقوق بشری مثل سازمان ملل می‌توانند از حق ما و مردم نیجریه دفاع کنند./856/202/ب1

ارسال نظرات