۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۳۰۸۲۷۸
استاد درس خارج حوزه:

اتفاقات امروز نیجریه حرکتی بزرگ تر برای تشیع در آفریقا را بشارت می دهد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: اتفاقاتی که امروز در نیجریه شاهد هستیم، حرکتی بزرگ تر برای تشیع را بشارت می دهد به گونه ای که طی دهه آینده صحبت از صدها میلیون نفر شیعه در افریقا خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمين هادوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه پنجشنبه شب در همایش حمایت از رهبر عالیقدر حرکت اسلامی افریقا و پاسداشت شهدای نیجریه گفت: انقلاب اسلامی زمانی رخ داد که گمان عمومی اندیشمندان جهان این بود که دوران دین سرآمده است از این رو ظهور انقلاب نه تنها برای شیخ زکزاکی و فرهیختگان در جهان اسلام که برای روشنفکران غرب نیز امری غیرمنتظره بود.


وی با بیان این که ظهور این معجزه بزرگ دوران معاصر جز به برکت ایمان و اخلاص امام خمینی(ره) و خون شهدا نبوده است، افزود: به طور قطع می توان گفت اگر امام نبود، آن همه مقاومت ها در برابر شکنجه های طاغوت و در نتیجه انقلابی هم نبود زیرا کم نبودند علمایی که اعتقاد داشتند این راه مبارزه مسدود است و حاصلی ندارد.

 آیت الله هادوی تهرانی تصریح کرد: انقلاب اسلامی دین را در دنیا زنده کرد و سبب شد مسلمانان هویت و جایگاه خود را بشناسند و در شرایطی که هیچ مقاومتی در برابر اندیشه لائیک وجود نداشت، خطری بزرگ را برای آن رقم زد به گونه ای که از همان آغاز انقلاب، جبهه مخالفان و حرکات ضدانقلاب نیز شکل گرفت.


توسعه انقلاب اسلامی بیش از آن که مرهون دوستان انقلاب باشد حاصل دسیسه های دشمنان آن است
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به توطئه های مختلف دشمنان در داخل و خارج کشور برای از بین بردن انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی در برابر هر ضربه ای که خورده است عکس العملی شدیدتر را به دشمن بازگردانده از این رو توسعه انقلاب پیش از آن که مرهون دوستان انقلاب باشد حاصل دسیسه های دشمنان انقلاب است.


امام هرگز اجازه نداد جنگ ایران و عراق، جنگ شیعه و سنی تلقی شود
وی تأکید کرد: آنچه در این میان بسیار اهمیت دارد این است که سیاست امام خمینی(ره) و در تداوم راه ایشان، رهبر معظم انقلاب، سیاست امت اسلامی است؛ اگر صدام علیه ایران وارد جنگ شد و کشورهای مرتجع عرب از او حمایت کردند، امام هرگز اجازه نداد این جنگ، جنگ شیعه و سنی تلقی شود.


آیت الله هادوی تهرانی ادامه داد: در اثر همین سیاست بود که اغلب حامیان انقلاب در خارج از مرزهای ایران حتی مذهب امام را نمی دانستند و تنها او را مبارزی اسلامی می شناختند که بر محور اسلام ناب محمدی به پا خواسته است.


ایجاد تفرقه و جنگ های داخلی؛ آخرین نسخه دشمن برای کنترل انقلاب اسلامی
 وی، ایجاد تفرقه و جنگ های داخلی را آخرین نسخه دشمن برای کنترل انقلاب اسلامی و نابودی آن عنوان و اظهار کرد: دشمن به اشکال مختلف تلاش می ند بین شیعه و سنی از یک سو و میان گروه های مختلف شیعه از سوی دیگر و حتی جریانات مختلف حامی انقلاب درگیری ایجاد کند.


استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که آنچه امروز در افریقای سیاه می گذرد در سراسر دنیا در جریان است، افزود: افریقا سرزمینی است که بزرگان مسیحیت از سال ها قبل آنجا فعالیت داشتند و آنچنان به توسعه مسیحیت در آنجا امیدوار بودند که یکی از سال های 1990 یا 2000 را به عنوان سال مسیحی شدن تمام افریقا اعلام کردند.


آیت الله هادوی تهرانی اضافه کرد: بودجه فراوان، مدیریت پیچیده و برنامه های تبلیغی بسیار گسترده ای اجرا و زحمات بسیاری برای توسعه مسیحیت در افریقا کشیده شد به گونه ای که تشیع حتی یک هزارم آن تلاش را انجام نداد اما با این وجود از آن جا که حق اعتلا می یابد و همه مکرهای باطل را از بین می برد، اکنون شاهد رشد چشمگیر تشیع در افریقا هستیم.


اتفاقات امروز نیجریه، حرکتی بزرگ تر برای تشیع در افریقا را بشارت می دهد
وی، مظلومیت شیخ زکزاکی را از عوامل توسعه خارق العاده تشیع در افریقا دانست و گفت: پس از نخستین حادثه آتش زدن منزل شیخ زکزاکی و سوختن نوزاد وی در این فاجعه، جنبش اسلامی نیجریه، تحول جدی پیدا کرد و مریدان او که چند ده هزار نفر بودند به چند میلیون نفر رسیدند.
 
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: معتقدم اتفاقاتی که امروز در نیجریه شاهد هستیم، بشارت حرکتی بزرگ تر برای تشیع است به گونه ای که طی دهه آینده صحبت از صدها میلیون نفر شیعه در افریقا خواهد بود.


اختلاف سلیقه ها نباید به جایی برسد که اثرگذاری حرکت اسلامی را با بحران مواجه کند
آیت الله هادوی تهرانی، تفرقه را بلا و تهدید بزرگی برای جهان اسلام خواند و افزود: اگر مبنا را خدا، ایمان وارزش های اسلامی قرار دهیم، بسیاری از این تفرقه ها دیگر جایی نخواهد داشت. از سوی دیگر بدانیم که اختلاف نظر طبیعی بوده و به معنای درگیری، مخالفت و تضعیف دیگران نیست.


وی با تأکید بر این که اختلاف سلیقه ها نباید به جایی برسد که اثرگذاری حرکت اسلامی را با بحران مواجه کند، خاطرنشان کرد: ما اگر امروز از شیخ زکزاکی حمایت می کنیم، حمایت از شخص نیست بلکه حمایت از یک تفکر، جریان و مکتب است.


 استاد حوزه و دانشگاه، زکزاکی و شهدای نیجریه را مصداق بارز آیه «إِنَّ الَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَمُواْ تَتَنزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَئکَةُ أَلَّا تخَافُواْ وَ لَا تحَزَنُواْ وَ أَبْشِرُواْ بِالجَنَّةِ» دانست و گفت: در راه ارزش ها باید استقامت کرد و این استقامت با پرداخت هزینه ها همراه است.


آیت الله هادوی تهرانی با بیان این که شیخ زکزاکی با عشق امام حسین(ع)، تشیع را در نیجریه توسعه داده است، افزود: این نقطه امید سرخ را که ولایت پرچمدار آن است قدر دانسته و بدانیم تا زمانی که این پرچم در اهتزاز است امت اسلام در حال توسعه و مشمول توفیقات الهی خواهد بود.


وی در پایان یادآور شد: اگر خواهان ظهور امام زمان(عج) هستیم، بدانیم ایشان به یارانی نیاز دارند که ایشان را انگونه که هستند می شناسند و آنگونه که باید از آن حضرت اطاعت می کنند./930/پ202/ج

ارسال نظرات