۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۳۰۵۱۸۲
امام جمعه موقت کرمان:

تقوا رمز پیروزی در برابر خواهش های نفسانی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام صباحی گفت: تقوا به مـنزله قلعه و حصار مستحکمی است که جوان را از تاخت و تاز دشمنان مـصـون مـی دارد.
تقوا رمز پیروزی در برابر خواهش های نفسانی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام صباحی امام جمعه موقت این شهر، امروز  در خطبه های نماز جمعه گفت: مـهـم ترین سفارش امام علی(ع) به فرزند دلبندش، تقوای الهی است، آن جـا کـه می فرماید: پسرم، بدان محبوب ترین چیزی که از میان گفته هـایـم در ایـن وصـیـت نـامه به آن تمسک می جویی، تقوای الهی و پرهیزکاری است.

 

وی عنوان کرد: اهـمـیـت و جـایـگـاه تقوا زمانی معلوم می شود که تـمایلات و احساسات دوره جوانی مد نظر قرار گیرد. برای جوانی که در مـعـرض طـغـیـان غـرایـز و احساسات تند و شکوفایی خواهش های نـفـسـانـی و غـریزه جنسی و تخیلات موهوم به سر می برد، تقوا به مـنزله قلعه و حصار مستحکمی است که او را از تاخت و تاز دشمنان مـصـون مـی دارد و مـانند سپری است که از اصابت تیرهای زهرآگین شـیاطین باز می دارد.

 

حجت الاسلام صباحی با اشاره به سخنی از شهید مرتضی مطهری ابراز داشت: نباید تصور کرد که تقوا از مختصات دیـن داری اسـت، از قـبیل نماز و روزه، بلکه تقوا لازمه انسانیت اسـت. انـسان اگر بخواهد از طرز زندگی حیوانی و جنگلی خارج شود ناچار است که تقوا داشته باشد.

 

خطیب موقت جمعه کرمان تصریح کرد: جـوان هـمـواره بـیـن دوراهی قرار دارد و به سوی دو نقطه متضاد کـشـیـده می شود. از یک طرف، ندای وجدان اخلاقی و الهام الهی او را بـه سـوی خـوبـی ها سوق می دهد و از طرف دیگر غرایز درونی و نـفـس امـاره و وسـاوس شیطانی او را به ارضای خواهش های نفسانی فـرمـان می دهد. در این جنگ و گریز تنها جوانی می تواند از این صحنه کشمکش و نزاع بین عقل و شهوت، خیر و فساد و پاکی و آلودگی بـه سـلامت خارج شود که خود را به سلاح ایمان و تقوا مجهز کرده و از ابتدای جوانی به خودسازی و جهاد با نفس بپردازد.

 

وی ادامه داد: حضرت یوسف(ع) در سایه همین تقوا بود که توانست با اراده ای قوی از آزمـون سـخـت الهی سربلند بیرون آید و به اوج عزت نائل شود.

 

حجت الاسلام صباحی افزود: قـرآن مجید رمز پیروزی یوسف(ع) در عرصه مبارزه با نفس را رعایت دو اصـل مـهـم و اسـاسـی تقوا و خویشتن داری بیان داشته است.

 

خطیب موقت کرمان ادامه داد: بـسیاری از جوانان از ضعف اراده و فقدان قدرت تصمیم گیری شکایت مـی کـنـند و برای درمان آن به دنبال چاره هستند و می گویند: بـرای ترک عادات زشت و ناپسند بارها تصمیم گرفته ایم اما کم تر مـوفق شده ایم. امام علی(ع) از تقوا به عنوان عامل تقویت اراده و مـالـکـیـت نـفـس که نقش عمده ای در ترک گناه و عادات ناپسند دارد، یـاد مـی کـنـد و می فرماید: آگاه باشید! خطاها و گناهان مـانـند اسب های سرکش و لجام گسیخته ای هستند که گناه کاران بر آن ها سوارند و آنان را در قعر دوزخ سرنگون خواهند ساخت و تقوا هـمـانـنـد مرکب های راهوار و آرامی است که صاحبانشان بر آن ها سـوارنـد و زمـامشان را به دست دارند و آنان را تا بهشت پیش می برند.

 

حجت الاسلام صباحی اظهار داشت: بـدون تـردید یکی از عوامل مهم موفقیت و کام یابی، بهره برداری صـحـیـح و اصولی از شرایط و فرصت های مناسب است، که فرصت جوانی از اسـاسـی تـریـن آن هـا بـه شمار می رود. نیروی معنوی و قوای جـسـمـانـی، گوهر گران سنگی است که خداوند متعال در اختیار نسل جـوان قـرار داده اسـت. بـر ایـن اسـاس پیشوایان دین همواره بر اغـتـنـام فرصت جوتنی تاکید کرده اند.

 

وی در خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به نزدیک شدن روز اربعین گفت: شاید این سؤال به ذهن بیاید که چرا زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین حسینی تأکید و توصیه شده است، چرا باید این مراسم همراه با هیاهو و شور خاصی اجرا شود؟

 

خطیب موقت کرمان با اشاره به  سخنی از امام صادق (ع) بیان داشت: امام صادق(ع) درباره ثواب زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده می‌فرماید: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمى که برمى‏دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏فرماید و یک درجه مرتبه‏اش را بالا مى‏برد، وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکل او مى‏‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى‏‌گویند: اى ولى خدا گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد.

 

حجت الاسلام صباحی در پایان از رشادت های دلاورمردان نیروی دریایی و بسیجیان در هشت سال دفاع مقدس و همچین مسائل بعد از جنگ تحمیلی که سند افتخاری برای ایران اسلامی است، تشکر و قدردانی کرد./9705/201/ب1

ارسال نظرات