۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۳۰۳۰۷۷
استاد حوزه و دانشگاه:

مجتهد شدن در گرو ایجاد بسترهای مناسب برای طلاب و فضلا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که طلبه ای که مشکلات مالی دارد نمی تواند مجتهد شود و امروزه طلاب با مشکلات مسکن و سایر مشکلات جانبی روبه رو هستند، گفت: مجتهد شدن در گرو قرار دادن بسترهای مناسب در اختیار طلاب و فضلا است.
حجت الاسلام قاسم ارمي

حجت الاسلام قاسم ارمی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با تأکید بر این که مسؤولان حوزه های علمیه باید از روزمره‌گی خارج شوند، گفت: طلاب نباید به دو درس و یک مباحثه در طول روز بسنده کنند، بلکه باید به قدری بر موضوعات مسلط شوند که در کلاس صرفا به دنبال رفع اشکال باشند.

 

وی افزود: طلاب باید قبل از حاضر شدن در کلاس با کتب اصولی موضوع مربوطه در ارتباط باشند و این مطالب نباید به درس خارج حوزه موکول شود، چرا که درس خارج حوزه علمیه باید حاصل تلاش طلاب از پایه یک تا ده حوزه باشد.

 

حجت الاسلام ارمی با اشاره به این که طلاب باید قبل از دوران تحصیل درس خارج با بسیاری از متون آشنا شده باشند، افزود: متأسفانه برخی از طلاب در کلاس های درس خارج که مجتهدین به عنوان استاد حاضر می شوند، صرفا با کتب آشنا می شوند و قبل از آن کتب اصولی که مبنای دروس است را ندیده اند و با آنها آشنا نیستند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که مدیران حوزه باید بسترهای علم پروری و انگیزه طلبگی را در طلاب ایجاد کنند، گفت: به طلابی که با استعداد هستند باید شهریه و امکانات بیشتری داد تا آنها بتوانند با کیفیت بهتری به تحصیل در حوزه بپردازند.

 

وی با بیان این که طلبه ای که مشکلات مالی دارد نمی تواند مجتهد شود و امروزه طلاب با مشکلات مسکن و سایر مشکلات جانبی روبه رو هستند، گفت: مجتهد شدن در گرو قرار دادن بسترهای مناسب در اختیار طلاب و فضلا است.

 

به گفته وی، در برخی حوزه ها طرح تهذیب در حال اجرا است که در قالب آن طلاب را در طرح‌های 10 روزه شرکت می دهند تا آنها را به لحاظ اخلاقی، انگیزه و ارادت به دروس حوزوی بسنجند و براساس آن طلاب رسما به حوزه های علمیه ورود پیدا می کنند.

 

حجت الاسلام ارمی با بیان این که روش تهذیب در همه حوزه ها فراگیر نیست، گفت: برخی مواقع دیده می شود که طلاب با مبانی اخلاقی حوزه آشنا نیستند که این موجب آسیب آفرینی می شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که طلاب باید با اساتید اخلاق در ارتباط باشند، گفت: این ارتباط موجب آشنایی طلاب با مباحث اخلاقی می شود تا این مسیر مقدس را به بهترین شکل طی کنند./1307/303/ب2

ارسال نظرات