۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۴
کد خبر: ۳۰۲۵۰۷
نماینده خبرگان رهبری:

نبوغ علامه طباطبایی در تفسیر المیزان تجلی یافته است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان این‌که نبوغ علامه طباطبایی در تفسیر المیزان تجلی یافته است، گفت: کتاب «المیزان فی تفسیرالقرآن» در 20 جلد، باب جدیدی در قرآن پژوهی و تفسیر آخرین کتاب الهی گشوده است.
علامه طباطبايي
حجت الاسلام والمسلمين پورمحمدي امام جمعه مراغه

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به 24 آبان سالروز شهادت علامه آیت الله سیدمحمدحسین طباطبایی صاحب تفسیر المیزان اظهار داشت: تربیت شخصیت های بزرگی مانند علامه طباطبایی، افتخاری برای آذربایجان است.


وی با اشاره به سیره و سلوک علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: مرحوم علامه طلاطبایی که بسیاری از فضلا جذب اخلاق و معرفت او شده بودند، در تمام رشته های فقه، اصول، و فلسفه، عرفان و تفسیر صاحب نظر و استاد تمام بودند، امتیاز مهم آن عالم وارسته تربیت شاگرد در حد بسیار بالا است، ضنم این‌که آثار ایشان بسیار قابل توجه است.


امام جمعه مراغه با تأکید بر این‌که نبوغ علامه طباطبایی در تفسیر المیزان تجلی یافته است، تصریح کرد: کتاب «المیزان فی تفسیرالقرآن» در 20 جلد، باب جدیدی در قرآن پژوهی و تفسیر آخرین کتاب الهی گشوده و یکی از بهترین و جامع‌ترین تفاسیر طول تاریخ تشیع لقب گرفته است. تفسیری که مکتبی نو بنا نهاد و الگویی برای اکثر تفاسیر پس از خود شد.


حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با اشاره به دلیل انتخاب قالب تفسیر قرآن به قرآن درالمیزان از طرف علامه گفت: علامه طباطبایی در آغاز تفسیرالمیزان از سیر تاریخی تفسیرقرآن به معنی بیان معانی آیات قرآن و کشف مقصود و مضمون آنها سخن گفته و آغاز تفسیر را از همان زمان نزول قرآن دانسته و به شرح زمان صحابه و تابعین و اسلام بعد ازفتوحات می پردازد.


وی با اشاره به ساده‌زیستی علامه طباطبایی یادآور شد: با تمام خدماتی که آن عالم وارسته و علامه دهر به حوزه های علمیه، مکتب تفسیر و فلسفه کرده بود، تا مدت‌ها خانه ملکی نداشت و اجازه نشین بود و در طول مباحثاتی که با یک پرفسور در تهران داشت و هر 15 روز یک بار به تهران می رفت، با اتوبوس رفت و آمدش را انجام می داد.


نماینده خبرگان رهبری با بیان این‌که علامه طباطبایی از مفاخر جهان اسلام و اسلام شناسی خاص در عرصه معرفی این دین الهی به دنیا بود، اظهار داشت: آیت الله طباطبایی، شاگردان بزرگی مانند شهیدان آیت الله بهشتی، مطهری و مفتخ را با علم و آگاهی خود تربیت و تقدیم اسلام و انقلاب کرد.


وی افزود: اکنون در سایه آموزه های علامه طباطبایی، رشد و گسترش آرمان های انقلاب اسلامی سریع تر انجام می شود، با نگاهی به تاریخ خواهیم یافت که خطه آذربایجان به جز ایشان، بزرگان و شخصیت های زیادی مانند علامه جعفری، علامه امینی و شهدای محراب انقلاب اسلامی تربیت کرده که هر یک افتخاری برای این دیار هستند./935/302/ب2

ارسال نظرات