۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۵
کد خبر: ۳۰۲۰۸۷
استاد دانشگاه:

عجب زمینه ساز کفر و کبر است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه گفت: انسان نباید کسی را از خود پایین‌تر ببیند امام موسی کاظم(ع) فرمودند کسی که گرفتار عجب شد نابود می‌شود، عجب زمینه کفر و کبر است.
302084 302084 302084 302084

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد نیکنام استاد دانشگاه در کلاس اخلاق که شامگاه 21 آبان در حسینه اثنی عشری شهرری برگزار شد، گفت: امام صادق(ع) فرمودند «حیات الارض بالانسان» یعنی همه حیات عالم هستی به دلیل وجود انسان است.

 

وی افزود: شبی که پیامبر(ص) به معراج رفتند خطاب شد ای احمد اگر تو نبودی عالم هستی را نمی‌آفریدم پس خداوند عالم را به طفیل وجود پیامبر(ص) خلق کرد در واقع عالم هستی همانند سفره رنگین، برای مهمان عزیزی به نام انسان پهن شده است.

 

استاد دانشگاه با اشاره به حدیث قدسی، تصریح کرد: ای انسان هر چیزی را که خلق کردم برای تو بود و تو را برای خودم آفریدم، خدا آسمان و زمین را مسخر شما قرار داد.

 

نیکنام در ادامه فرمایش امام صادق(ع)، گفت: «الحیات بالعقل»انسان گل سرسبد مخلوقات عالم است و زمین از وجود او است که حیات دارد اما حیات و ارزش انسان به عقل اوست در روایت آمده خداوند چیزی به زیبایی عقل نیافریده است.

 

وی افزود: روزی جبرئیل خدمت حضرت آدم(ع) حاضر شد و گفت بین این سه چیز عقل، دین و حیا یکی را برای خودت انتخاب کن حضرت آدم(ع) عقل را انتخاب کرد چرا که اگر کسی عقل داشته باشد حیا و دین را هم دارد اگر کسی حیا نداشته باشد عقل ندارد.

 

استاد دانشگاه اظهار داشت: «و حیات العقل بالایمان» عاقل‌ترین بانوان عالم کسانی هستند که ایمان بیشتری به خداوند دارند و نشان عقل سالم دلبستگی به خدا و عمل صالح است.

 

وی افزود: «و حیات الایمان بالعمل» انسان با ایمان اهل انجام عمل صالح است «و حیات العمل بالاخلاص» کسی که به دستورات الهی عمل می‌کند باید در آن عمل اخلاص داشته باشد عمل بدون اخلاص ماندگار نیست امام علی(ع) فرمودند ملاک و مقیاس ارزش یابی اعمال بسته به میزان اخلاص و خدایابی آن عمل است.

 

نیکنام عنوان کرد: گاهی پول و ثروت انسان را گمراه می‌کند همان طور که عجب شیطان گمراه و از مقامش تنزل داد پس باید انسان از خداوند ظرفیت عمل خیر را طلب کند.

 

استاد دانشگاه گفت: امام باقر(ع) فرمودند هر صبح که از خانه بیرون آمدید هر فردی را دیدید او را از خود بالاتر ببینید؛ انسان نباید کسی را از خود پایین‌تر ببیند امام موسی کاظم(ع) فرمودند کسی که گرفتار عجب شد نابود می‌شود عجب زمینه کفر و کبر است.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: شیطان دشمن قسم خورده انسان است تا او را گمراه کند و تنها انسان‌های مخلص را نمی‌تواند گمراه کند./813/202/ب1

ارسال نظرات