۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۳۰۰۰۳۲
استاد حوزه و دانشگاه:

قیام امام حسین اتمام حجت بر کوفیان بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام امیری با اشاره به فلسفه قیام امام حسین(ع)، گفت: امام حسین(ع) با این‌که می‌دانست به شهادت خواهد رسید، برای اتمام حجت بر کوفیان و مسلمانان عازم کوفه شد.
دانشنامه امام حسين(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درتبریز، حجت الاسلام علی امیری، استاد حوزه و دانشگاه، ظهر امروز در جمع عزادارن مردم تبریز، اظهار داشت: امام حسین(ع) و سائر امامان در امور زندگی و متعارف، مانند جنگ و صلح، مبارزه و مسافرت از علم غیب خود استفاده نمی‌کنند.


وی با اشاره به این شبهه که چرا امام حسین(ع) با این‌که می دانست به شهادت خواهد رسید باز به کوفه رفت، ابراز داشت: آنان مانند دیگران، اگر بیمار بشوند، دوا می‌خورند، گرسنه می‌شوند، غذا می‌خورند، خسته می‌شوند، استراحت می‌کنند، مسافرت می‌کنند، ممکن است در ضمن مسافرت دچار مشکل شوند.


این استاد حوزه ادامه داد: امام حسین(ع) حضرت مسلم را به عنوان نماینده خود به کوفه می‌فرستد تا از اوضاع مردم کوفه به او خبر بدهد، مسلم را در کوفه به شهادت می‌رسانند، تمام این کارها، بر اساس روال معمول بین مردم انجام می‌شود. امام ملزم نبود که بر اساس علم غیب از خیانت مردم کوفه آگاه شود و ‌به ‌آن سمت حرکت نکند.


وی خاطرنشان کرد: اگر فلسفه قیام حسینی خوب درک شود، پاسخ روشنی به دست خواهد آمد، امر به معروف و نهی از منکر یکی از اصول عملی اسلام است، که از مهم ترین و عالی ترین واجبات اسلامی است، امام حسین(ع) از این رو به سمت کوفه حرکت کرد.


حجت الاسلام امیری با اشاره به دیدار امام حسین(ع) و ابن عباس، اظهار داشت: این دیدار و سخنان ایشان نشان از آگاهی و عزم راسخ امام در حرکت به سمت کوفه داشت، امام حسین(ع) با هدف احیای دین اسلام و سنت رسول الله به سمت کوفه رفت.


وی با اشاره به نامه کوفیان به امام حسین(ع) و دعوت از ایشان، بیان داشت: امام حسین(ع) که حجت الهی است، خواست تا حجت را بر کوفیان و مسلمانان تمام کند و با حضور خود راه بر بهانه ها را ببندد، اگر امام حسین(ع) راهی کوفه نمی‌شد کوفیان می‌گفتند که ما حسین را دعوت کردیم ولی او اجابت نکرد.


این استاد حوزه با بیان این‌که یک وقت هست موضوعی است که اسلام برای آن اهمیتی بالاتر از جان و مال و حیثیت انسان قائل است، می‌بینید قرآن به خطر افتاده است، ‌اصول قرآنی به خطر افتاده است، گفت: امام حسین(ع) دید دین اسلام به خطر افتاده است و اگر به کوفه نرود با بهانه‌ای مردم کوفه که امام نیامد روبه‌رو خواهد بود و خواست حجت را تمام کند.


وی خاطرنشان کرد: اگر معروف و منکر از موضوعاتی باشد که از نظر اسلام بسیار مهم است و امر به معروف و نهی از منکر در چنین موضوعی، متوقف بر بذل جان باشد، بذل جان واجب است، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دیدند اگر در آن برهه از زمان و در آن اوضاع خاصی که بر جامعه اسلامی حاکم بود، امر به معروف و نهی از منکر نکند، اصل اسلام در خطر است./854/202/ب2

ارسال نظرات