۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۲
کد خبر: ۲۹۸۴۴۸
استاد حوزه علمیه:

معنای واقعی زهد دوری از معصیت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان مفهوم واقعی زهد از منظر روایات اهل بیت(ع) گفت: زهد به معنای دست کشیدن از لذایذ دنیوی نیست، بلکه معنای واقعی زهد از دیدگاه اهل بیت (ع) دوری از گناه و معصیت است.
زهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی حق شناس استاد و پژوهشگر حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد نورالله سواردز به تبیین فرازهایی از خطبه همّام امیرمؤمنان در نهج البلاغه پرداخت وگفت: مؤمنان واقعی هیپگاه اسیر دنیا نمی شوند.

 

وی با تفسیر فرازی از خطبه همّام امیرمؤمنان(ع) که در آن ویژگی های متقین بیان شده است، گفت: دنیا همواره وجود متقین را طلب می کند ولی آن ها افزون بر این که دنیا طلب نمی شوند، همه تلاش خود را به کار می گیرند تا از اسارت و دلبستگی به دنیا خلاصی یابند.

 

حجت الاسلام حق شناس با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که می فرمایند، «تعامل چهار وجه دارد که شامل تعامل انسان با خداوند، تعامل انسان با خودش، تعامل انسان با مردم و تعامل انسان با دنیا می باشد و انسان در تعامل با هرکدام هفت وظیفه دارد»، تصریح کرد: رعایت وظیفه در این تعاملات موجب بهشتی شدن انسان می شود.

 

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه در توضیح تعامل انسان با دنیا خاطر نشان کرد: اگر انسان بخواهد با دنیا تعامل داشته باشد ولی به آن آلوده نشود، باید هفت وظیفه ای را که امام صادق(ع) برای تعامل صحیح با دنیا بیان کرده اند، رعایت کند.

 

وی بیان کرد: هفت وظیفه ای که انسان در تعامل با دنیا باید رعایت کند شامل، کمک کردن به دیگران، به کمترین ها قانع بودن، فکر نکردن به آرزوهای دست نایافتنی، زهد پیشه کردن، شناختن آفات دنیا، آلوده نشدن به شهوات و دوری از ریاست است.

 

حجت الاسلام حق شناس با اشاره به رفتار امیرالمؤمنین در برخورد با کسی که ایشان را به مهمانی دعوت کرد، گفت: ایشان برای پذیرفتن این مهمانی شروطی را تعیین کردند مبنی بر این که برای پذیرایی از من خودتان را به تکلف نیندازید و در تهیه غذا اسراف نکنید و این شروط امام علی (ع) برای پذیرفتن مهمانی نشانه عدم دلبستگی ایشان به دنیا است.

 

کارشناس مرکز ملی پاسخ گویی به سؤالات شرعی به فرازی از کتاب مقدس انجیل که خداوند در آن می فرماید «کسی که قانع باشد به تحقیق سیر می شود» اشاره کرد و افزود: انسان قانع هرگز به دنبال دنیا و زرق و برق آن حرکت نمی کند.

 

وی با اشاره به آیه چهاردهم سوره حدید که می فرماید«یُنَادُونَهُمْ أَلَمْ نَکُن مَّعَکُمْ قَالُوا بَلَى وَلَکِنَّکُمْ فَتَنتُمْ أَنفُسَکُمْ وَتَرَبَّصْتُمْ وَارْتَبْتُمْ وَغَرَّتْکُمُ الْأَمَانِیُّ حَتَّى جَاء أَمْرُ اللَّهِ وَغَرَّکُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ» خاطر نشان کرد: تفکر راجع به آرزوهای دست نیافتنی علاوه بر این که آرامش انسان را بهم می زند، موجب غفلت او از حساب روز قیامت می شود.

 

استاد حوزه علمیه با بیان مفهوم واقعی زهد از منظر روایات اهل بیت(ع) گفت: زهد به معنای دست کشیدن از لذایذ دنیوی نیست، بلکه معنای واقعی زهد از دیدگاه اهل بیت (ع) دوری از گناه و معصیت است.

 

حجت الاسلام حق شناس حب به ریاست و شهوت را از آفات دنیوی بر شمرد و بیان کرد: شناختن آفات دنیوی موجب از بین رفتن محبت انسان به ریاست و شهوت می شود، چرا که شهوت و ریاست، از بزرگ ترین آفات دنیوی هستند./867/202/ب1

ارسال نظرات