۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۲۹۸۲۰۲
استاد اخلاق حوزه علمیه:

حادثه کربلا سبب احیای قرآن و ولایت شد

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: عصمت زنده و احیا کننده انسانیت و از بین برنده تمایلات نفس و شیطان است؛ ما در وقعه عاشورا اماته را در نابودی دشمنان اسلام به ویژه شمر و پیروانش دیدیم و احیا را در زنده شدن قرآن و ولایت شاهد بودیم.
حجت الاسلام والمسلمين احدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی احدی استاد اخلاق حوزه علمیه در شامگاه 5 آبان در مراسم سوگواری سیدالشهدا در حسینیه بیت الرضا نیروی هوایی، بیان داشت: از مواردی که شیعه را به سمت امام عصر(عج) هدایت می‌کند عصمت است.

 

عصمت به بسیط و مرکب تقسیم می‌شود
وی با تقسیم عصمت به بسیط و مرکب گفت: عصمت در معنای بسیط متعلق به خداست یعنی خداوند هستی بخش و خالق جهان است و انسان خود را نمی‌تواند بر خود منطبق کند؛ و در معنای مرکب به معنای این است که انسان می‌تواند با ریاضت نفس تمایلات شیطانی را نابود کند و فضایل اخلاقی را جایگزین آن کند.

 

حجت الاسلام احدی در ادامه افزود: شاید دلیل اینکه ما در زیارت عاشورا نخست لعن می‌فرستیم و سپس سلام می‌دهیم این باشد که انسان تا با شیطان درونی خود مبارزه نکند نمی‌تواند به مرحله پاکی که سلام باشد برسد.

 

عصمت مرکب شامل احیا و اماته است
این استاد اخلاق با بیان اینکه عصمت شامل احیا و اماته است گفت: عصمت زنده و احیا کننده انسانیت و از بین برنده و اماته کننده تمایلات نفس و شیطان است؛ ما در وقعه عاشورا و حرکت رهبر نهضت عاشورا اماته را در نابودی دشمنان اسلام به ویژه شمر دیدیم و احیا را در زنده شدن قرآن و ولایت شاهد بودیم.

 

وی افزود: از موارد مهمی که جامعه را به سمت عصمت هدایت می‌کند امر به معروف و نهی از منکر است این درس بزرگ باید فضای یک جامعه‌ای را که نیل به عصمت دارد را بپوشاند.

 

به زیارت حضرت حر نیز بروید
حجت الاسلام احدی در تبین و آشکار شدن عصمت به بیان داستانی از آیت الله حکیم پرداخت و گفت: ایشان در عالم رویا امام حسین(ع) را دیدند و امام حسین(ع) به او فرمودند «به زیارت مزار حر نیز بروید» وقتی آیت الله حکیم به سر خاک حضرت حر رفت گفت: «شما که علم‌تان به اندازه ما نیست ولی باید به سمت شما بیایم چرا که در یک آن به مرحله احیا و اماته رسیدید و نفستان را نابود کردید».

 

حضرت زهرا دارای عصمت کبری است
این استاد اخلاق با بیان اینکه حضرت زهرا(س)عصمت کبری است ابراز داشت: تمام ملائک در خدمت حضرت زهرا(س) است چرا که ایشان عصمت کبری هستند و کسانی که متصل و جزء محبین ایشان باشند نیز ملائک در اختیارشان است؛ از این جهت است که در احوالات سید مهدی طباطبایی بحر العلوم آمده که ایشان با امام زمان(عج) دیدار داشتند.

 

وی اضافه کرد: انسان با وارد به مسائل معنوی به کرامت و عصمت دست پیدا می‌کند.

 

حجت الاسلام احدی اظهار داشت: مساله معنویت با گوشه نشینی و عدم ارتباط با دیگران حاصل نمی‌شود بلکه با مبارزه با نفس و نابودی آن به دست می‌آید؛ انسان تا زمانیکه به ربوبیت نفس که فاعلیت می‌آورد نرسد در مشکلات و سختی خواهد بود.

 

این استاد اخلاق در ادامه با اشاره به آیات ابتدایی انفال و 151نساء گفت: در آیات انفال به پنج ویژگی‌ مومنان که اهل نماز، زکات، خیرات، انفاق و احسان است اشاره شده است و هر آنچه که در آداب کفار است در انسان ظهور کند مصداق آیه 151سوره نساء است.

 

امام حسین کارخانه انسان سازی است
وی گفت: مومن واقعی کسی است که باطن و ظاهرش را ساخته باشد؛ انسان باید از این موضوع بترسد که ظاهرش را ساخته باشد ولی باطنش غرق در گناه باشد.

 

حجت الاسلام احدی با بیان اینکه باید با تمام وجود ذکر خدا را جاری سازیم اظهار داشت: ذکر خدا در حوزه ارتباطات است و اگر از یاد خدا غافل باشیم غفلت سراسر وجود ما را در بر خواهد گرفت.

 

این استاد اخلاق گفت : امام حسین(ع) کارخانه انسان سازی است و عالی ترین انسان‌ها در این مکتب رشد و پرورش یافته‌اند.

 

توکل به معنای رسیدن به فاعلیت تام است

وی در پایان تاکید براینکه  توکل را نباید تنها در اعتماد بر خدا خلاصه کرد گفت: توکل در بهترین وجه خود یعنی رسیدن به فاعلیت تام یعنی اینکه انسان به مرحله ربوبیت برسد./ 9668/202/ب1

ارسال نظرات