۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۲۹۷۳۳۱
آیت‌الله خاتمی در خطبه های نماز جمعه تهران:

نامه رهبر انقلاب درباره برجام موضع ملت ایران است/ بگومگوها پایان یابد/ خوش بینی به دشمن ناپختگی سیاسی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که نامه تاریخی، عمیق و دقیق رهبر معظم انقلاب پرونده برجام را بست، این نامه را موضع ملت ایران دانست و گفت: تمام این نامه را می‌توان در هیهات منا الذله خلاصه کرد.
نماز جمعه تهران به امامت آيت الله خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ آیت‌الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه با بیان این‌که نامه تاریخی، عمیق و دقیق رهبر معظم انقلاب پرونده برجام را بست، اظهار داشت: انصافا این نامه، نامه معمولی نبود و کلمه کلمه این نامه روی حساب بود و اگر دنیا می خواهد موضع ملت ایران را بفهمد این نامه موضع ملت ایران است.


وی با اشاره به این‌که این نامه تجلی پیام جاوید عاشورا بود، افزود: در سراسر این نامه روح حماسه حسینی و روح انقلابی حاکم است و این پیام را با خود دارد که ایران اسلامی همچنان بر مواضع اصولی خود استوار هست.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نامه رهبری را مایه نشاط و امید نیروهای انقلابی که دغدغه حفظ ارزش‌های نظام را دارند، دانست و تصریح کرد: تمام این نامه را می‌توان در هیهات منا الذله خلاصه کرد.


آیت‌الله خاتمی با تأکید بر این‌که در این نامه نفرت از آمریکا و بدقولی و دروغ گویی آنها موج می‌زند، ابراز کرد:‌ رهبر معظم انقلاب همچون امام راحل آمریکا را شیطان بزرگ می‌دانند.


امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد:‌ اموری در این نامه نقض برجام نامیده شده و نخستین آن این است که هر یک از طرف‌های مذاکره اگر بگویند ساختار تحریم‌ها باقی است این نقض برجام است و اگر در طول این هشت سال در هر سطح با هر بهانه‌ای از جمله بهانه نخ نما شده حمایت از تروریسم و بهانه نقض حقوق بشر بخواهند تحریم جدیدی را وضع کنند این در حقیقت نقض برجام است.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که رهبر انقلاب در این نامه دستور دادند که هیأتی قوی، آگاه و هوشمند برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهدات باید تشکیل شود، گفت: این گروه باید دقیق رصد و راستی آزمایی کنند اگر آنها خواستند که زیر قول بزنند این هیأت رصد کند و اختیار این هیأت را به شورای عالی امنیت ملی سپردند.

 

رهبری برجام را به صورت مشروط تأیید کردند
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که موضع رهبری نشان داد افراط و تفریط‌هایی که در طول این ایام دو طرف می‌گفتند نزد ایشان جایگاهی نداشت، گفت: این‌که کسانی برجام را موفقیت بزرگ و بی سابقه و فتح الفتوح معرفی کنند این نظر رهبری نبود و از آن طرف نیز کسانی بگویند که تصویب برجام به خطر افتادن و خاتمه یافتن انقلاب است این هم نبود.


وی با تأکید بر این‌که رهبر انقلاب 9 شرط برای برجام در نظر گرفتند، اظهار داشت:‌ این‌که برخی می‌گویند رهبری برجام را تأیید کرد باید مشروط را هم بیاورند ایشان به طور مشروط تأیید کردند و انتظار ما این است و تقاضا می‌کنیم که بگومگوهای قبل از برجام تمام شود؛ الان برجام یک قانون است و باید همه از این فرصت استفاده کنیم که به نفع نظام اسلامی سامان پیدا کند.


آیت‌الله خاتمی با بیان این‌که از زمان برجام تا کنون حدود صد روز می‌گذرد و رهبر معظم انقلاب هفتاد بار خطر نفوذ دشمن را گوشزد کردند، افزود:‌ معلوم می‌شود که خطر جدی است و مردم و مسؤولان باید مراقب باشند که از روزنه برجام دشمنانی که 36 سال است انتظار آمدن به ایران را می‌کشند این دزدانی که از در بیرون کردیم از پنجره وارد نشوند.


امام جمعه موقت تهران با تأکید بر این‌که قلم به دستان و کسانی که سایت در اختیار دارند نباید جاده صاف کن آمریکا شوند و چهره دشمن را بزک و بازسازی نکنند، گفت: اگر کسانی این چنین عمل کنند و به بازسازی چهره آمریکا بپردازند قطعا عامل آمریکا هستند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان خوشبینی به قول دشمن ناپختگی سیاسی است، تصریح کرد:‌ قرآن نیز می‌فرماید که دشمنان پای قول خود نایستاده‌اند؛ سفیر کوبا می‌گوید با این‌که آمریکا مدت‌ها است که قول داده تحریم‌ها علیه کوبا را لغو کند اما هنوز به قول خود عمل نکرده است.

 

ضرورت محاکمه عربستان به خاطر فاجعه منا
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به فاجعه تلخ منا این حادثه را زخم عمیقی برای مردم ایران و مسلمانان جهان عنوان کرد و گفت:‌ بی تردید دولت عربستان در کوتاهی در این حادثه مجرم است و باید در دادگاه بین‌المللی محاکمه شود.


وی با تأکید بر این‌که دولت عربستان چرا راه را بر حجاج بست که این حادثه رقم بخورد، ابراز کرد:‌ با وجود هزار و پانصد دوربین که جای جای منا را در اتاق فرمان آن‌ها نشان می‌دهد و با وجود امکانات فراوان نباید این حادثه اتفاق می‌افتاد و از طرفی چرا نگذاشتند نیروهای امدادی از کشورهای دیگر امداد رسانی کنند، بنابراین دولت سعودی در این جریان کوتاهی داشت.


آیت‌الله خاتمی با بیان این‌که حداقل وظیفه برای حکومت آل سعود در قبال جانباختگان عذرخواهی بود، خاطرنشان کرد: اما در این مدت این‌ها نه تنها عذرخواهی نکردند بلکه فرافکنی کردند و طلبکارانه گفتند که برخی این مسأله را سیاسی می‌کنند؛ شما آدم کشی کردید حدود هشت هزار نفر از کشور ما مظلومانه جان دادند و ما وظفه دفاع از حقوق مردم را داریم.


امام جمعه موقت تهران با تأکید بر این‌که فاجعه منا نباید به مرور زمان فراموش شود، گفت:‌ رهبر انقلاب فرمودند که دستگاه دیپلماسی و سازمان حج و زیارت باید تا آخر این مسأله را دنبال کنند هرچند سال‌ها طول بکشد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر ضرورت تشکیل کمیته حقیقت یاب با حضور همه کشورهایی که جانبخاته در این حادثه دارند تأکید کرد و افزود: سعودی‌ها به خاطر این‌که مجرم هستند در این کمیته نباید حضور داشته باشند و حداقل این کمیته این است که تشخیص دهد برای سالیان آینده چنین حوادثی اتفاق نیفتد.


وهابیت به دنبال قطع شدن پای ایران از حج است
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که در این عرصه سازمان‌های بین‌المللی به خاطر رفاقت با عربستان افتضاح عمل کردند، گفت: اگر یک انسان در یک کشور کشته شود سر و صداها راه می‌اندازند اما در این مسأله هیچ نگفتند؛ بدترین از این کشورهایی که جان باخته داشتند نیز فریادی نزدند و آفرین بر ایران اسلامی که فریاد زد و اندکی نیز آن‌ها سخن گفتند.


وی آرزوی وهابی‌ها را قطع شدن پای ایران از حج دانست و اظهار داشت:‌ هیچ‌کسی نباید نغمه تعطیلی حج را سر دهد، ما باید بگوییم سعودی‌ها لیاقت اداره حج را ندارند باید اداره حج به دست جامعه اسلامی و جهان اسلام قرار گیرد.


آیت‌الله خاتمی همچنین بیان کرد:‌ از دولت محترم، بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که در این عرصه تلاش کردند، تشکر می‌کنیم.


امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به انتفاضه سوم فلسطین این انتفاضه‌ها را دارای خیر و برکت برای فلسطینیان ذکر کرد و افزود:‌ نسخه‌های سازش از اول اشغال فلسطین تا کنون تمدید اسارت فلسطینیان بوده است هرچند هزینه برای مردم این کشور دارد اما این‌ها هزینه آزادی است./927/پ201/ج

ارسال نظرات