۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۲۹۶۹۶۹
اندیشمند مسلمان اروپایی:

گفتار و رفتار کشورهای حوزه خلیج فارس متناقض است

خبرگزاری رسا ـ دانشمند مصری ـ سوییسی ضمن اشاره بر نقش رسانه ها در ترویج اسلام هراسی تاکید کرد که کشورهای حوزه خلیج فارس از طرفی سلفیت را ترغیب می کنند و از طرف دیگر ادعای مبارزه با افراطی گری دارند.
طارق رمضان دانشمند مسلمان اروپايي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، طارق رمضان از شخصیت های برجسته اسلامی در اروپا، در مصاحبه با یک خبرنگار آزاد آمریکایی به تشریح مسائل روز جهان و به ویژه جهان اسلام پرداخت.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت های گروه های تندرو در اروپا بعد از سیل مهاجرت پناهجویان به این قاره گفت: فعالیت گروه های تندرو بعد از مهاجرت پناهجویان به اروپا صورت نگرفته است. گروه و احزاب افراطی در بیست سال گذشته، ترس و هراس از نابودی هویت اروپایی را در این کشورها تقویت کرده اند.

 

این استاد دانشگاه آکسفورد، پاسخ پرسشی در مورد افزایش اسلام هراسی در اروپا بعد از پیدایش داعش را اینگونه داد: باید مانند همیشه هوشیار باشیم و ضمن بررسی ابعاد تاریخی مساله، باید خاطرنشان کنیم آنچه که داعش مطرح می کند، مساله ای جدید نیست و طالبان نیز رویکردی مانند داعش داشته است. 

 

وی افزود: کشورهایی که ادعای مبارزه با افراطی گری دارند، در حالی با دولت های خلیج فارس مذاکره می کنند که این دولت ها، ترویج کننده سلفیت هستند؛ امری که خود آغازگر همه مشکلات است. حال چگونه دولتی که ترویج کننده سلفیت است می تواند از مردم خود بخواهد که میانه رو باشند. این یک تناقض است و در واقع نشان دهنده تضاد بین منافع اقتصادی از طرفی و صلح و ثبات اجتماعی از طرف دیگر است.

 

این دانشمند مصری ـ سوییسی در پاسخ به این سوال که آیا ترس از افزایش افراطی گری اسلامی، ترسی بجا است و آیا مسلمانان نیز باید از این موضوع در هراس باشند؛ گفت: همه ما از این موضوع نگران هستیم. آنچه که در جهان امروز اپیدمی شده است، «احساس قربانی بودن» است. جرج بوش می گوید که آمریکا قربانی است و از طرف دیگر افرادی می گویند که قربانی سیاست های آمریکا هستند. اگر به برنامه های تلویزیون و سایر رسانه ها توجه کنیم متوجه می شویم که ترس مردم به جاست.

 

طارق رمضان در رشته علوم دینی در الازهر مصر تحصیل کرده است و در دانشگاه پاریس تحصیلات فلسفه و ادبیات فرانسه را گذارنده است. وی اکنون استاد دانشگاه آکسفورد در انگلستان است./847/ب902/د

ارسال نظرات