۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۲۹۴۶۵۹
نماینده خبرگان رهبری:

استقلال دستگاه قضائی ضامن اقتدار نظام است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی قوه قضائیه را مظهر عدل، انصاف و اقتدار نظام اسلامی ایران دانست و گفت: استقلال دستگاه قضائی ضامن اقتدار نظام است.
حجت الاسلام و المسلمين پورمحمدي، عضو خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در مراسم افتتاح ساختمان جدید دادگستری مراغه با اشاره به آیات قرآنی، احادیث و روایات موجود در امر قضاوت اظهار داشت: روش و سیره پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) در امر قضاوت آن چنان مسؤولانه، حساب شده و دقیق بود، که همواره حق به حق‌دار می‌رسید.


وی با تأکید بر این‌که قضاوت در حکومت اسلامی باید از ستم ظالم جلوگیری کند تا مدینه فاضله از ارزش های والای اسلامی انسانی پدیدار شود، خاطرنشان کرد: قاضی باید با دقت کافی، تمامی جوانب پرونده را بررسی کند تا عدالت مدنظر در آموزه های اسلامی و منشور حکومتی امام علی(ع) را اعمال کند.


حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان این‌که طبق منشور حکومتی امام علی(ع)، گماردن فاضل ترین افراد به امر قضاوت ضرورت یک حکومت اسلامی است، گفت: اگر قاضی در قضاوت خود به این ویژگی ها توجه کافی داشته و خطایی نیز رخ داده باشد، بدون شک از منظر الهی خطایش بخشودنی است.


امام جمعه مراغه قوه قضائیه را مظهر عدل، انصاف و اقتدار نظام اسلامی ایران دانست و خاطرنشان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تلاش های علمای حوزوی در ایجاد تشکیلات قضائی مطابق با احکام الهی و قرآنی، امروز مسؤولیت سنگینی بر عهده قضات است، استقلال دستگاه قضائی ضامن اقتدار نظام است.


نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود خواستار احداث ساختمان دادگستری دیگری با توجه به نیاز جمعیتی شد و ادامه داد: با توجه به تعداد جمعیت منطقه، این ساختمان هم اکنون پاسخگوی نیاز این منطقه نبوده و باید نسبت به رفع این مشکل از سوی مسؤولان اقدام شود.


همچنین حجت الاسلام علی مظفری، رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی در سخنانی عدالت را لازمه و اصل رقابت انسانی در جامعه و اجرای آن را وظیفه تمامی نهادها در انقلاب اسلامی ایران دانست و اظهار داشت: قوه قضاییه در اجرای عدالت، پیشتاز میدان نسبت به سایر نهادها بوده و همین مساله رسالت آن را سنگین تر کرده است.


وی کمبود بودجه قوه قضائیه در کنار مشکلات مالی دولت را از آسیب های جدی این نهاد است دانست و گفت: هم اکنون بیشتر ساختمان دادگستری های این استان استیجاری است، اگر اعتبارهای مورد نیاز احداث ساختمان این دادگستری ها تامین شود، طرح های بیشتری با مالکیت دادگستری در این استان اجرا می شود.


حجت الاسلام مظفری، با اشاره به این‌که دادگستری جدید مراغه در زمینی به مساحت شش هزار و 400 متر مربع با چهار هزار و 600 متر مربع زیر بنا در چهار طبقه با صرف 350 میلیارد ریال اعتبار احداث شده است، افزود: احداث این ساختمان از سال 89 آغاز و به علت کمبود اعتبار و عمل نکردن پیمانکار به تعهدهای خود، بهره برداری از آن با تأخیر سه ساله همراه بود./935/202/ب2

ارسال نظرات