۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۲۹۴۲۵۴
یکی از علمای سنی تونس:

آل‎سعود با حاجیان مانند برده رفتار می‎کند

خبرگزاری رسا ـ رییس جمعیت دارالحدیث الزیتونیه تونس از توهین آل‎سعود به حاجیان انتقاد کرد و گفت: آل‎سعود با حاجیان مانند برده رفتار می‎کند.
شيخ فريد الباجي از علماي اهل سنت تونس

 

به گزارش مرکز رصد خبرگزاری رسا، شیخ فرید الباجی، موسس و رییس جمعیت دارالحدیث الزیتونیه تونس، در گفت‎وگو با شبکه المیادین، با اشاره به احادیث و آیات قرآن کریم درباره حج گفت: خداوند حج را وسیله برتری و وحدت مسلمانان در دین، شعائر و اعمال قرار داده است.


وی حج را موسم وحدت و یکپارچگی امت اسلامی دانست و افزود: خداوند عظمت و احترام حاجی را بالاتر و بیشتر از خانه خدا قرار داده است.


این عالم اهل سنت تصریح کرد که هر قوم، طائفه و یا ملتی که بخواهد بر خلاف اصول و مبانی حج قدم بردارد به طور یقین وحدت که یکی از اصلی ترین اهداف حج باشد را نابود می‎کند.


وی اقدامات آل‎سعود را بر خلاف اهداف حج برشمرد و ادامه داد: با بررسی مراسم حج در چند سال اخیر متوجه می‎شوید که آل‎سعود توان مدیریت موسم حج را ندارد و همه آل‌‎سعود را به اقدامات افراطی و تحت تاثیر وهابی و سلفی‎ها می‎شناسند. بسیاری از جریان‎های تروریستی بر پایه اصول فکری آل‎سعود به وجود آمده‎اند.


شیخ الباجی خواستار مشارکت امت اسلامی در مدیریت حج شد و گفت: خانه خدا و حاجیان دارای عظمت و منزلت ویژه‎ای در نزد خداوند تبارک و تعالی هستند ولی متاسفانه آل‎سعود و نیروهای آن با توهین، ضرب و شتم، ناسزاگویی و غیره مانند حیوان و برده با حجاج رفتار می‎کند. این اقدامات وحشیانه کجا با امنیتی خانه خدا که در احادیث و روایات به آن اشاره شده است، برابری می‎کند؟ آیا آل‎سعود این گونه حج را امن نگه داشته است؟


وی به برتری و جایگاه انسان نسبت به خانه خدا اشاره کرد و ادامه داد: رسول اکرم(ص) در هنگام طوائف خانه و در خطبه‎ای که در حج الوداع قرائت فرمود بارها نسبت به برتری انسان و حرمت و احترام حاجیان اشاره کرده است، بنابراین حاجیان هر گونه ضرر و آسیبی که از ناحیه مادی، معنوی و عقایدی در این موسم حج ببیند به طور یقین برخلاف دستورات و سفارشات رسول اکرم (ص)در تعامل با حجاج خواهد بود.


رییس جمعیت دارالحدیث الزیتونیه تونس تصریح کرد: آل‎سعود حق ندارد که عقاید و افکار حاجیان را انکار و یا باطل بداند. مدیران حج متاسفانه با توزیع کتاب و بروشورهای درپی تحمیل عقاید باطل و افراطی خود به حاجیان هستند.


وی از تغییر شکل و مدل طوائف به شدت انتقاد کرد و گفت: آل‎سعود بدون مشورت با علمای امت اسلامی طوائف خانه خدا و سعی بین صفا و مروه را تغییر داده‎اند. این رفتارهای بر خلاف قوانین اسلامی و حتی میزبانی از امت اسلامی در حج است./994/ب933/د

ارسال نظرات