۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۰
کد خبر: ۲۹۴۰۷۷
پژوهشگر حوزه کودک:

کودکان امروز می‌توانند تهدیدهای آینده شوند

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه کودک در رابطه با خطرات عصر پسا دیجیتال، گفت: فضای هوشمندی که کودکان ما را فرا گرفته است می‌تواند از آن‌ها افرادی بسازد که کاملا سرکش شوند.
حسين شيخ الاسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین شیخ الاسلامی مترجم و محقق حوزه کودک، غروب جمعه 17 مهر در حاشیه نشست نقش والدین در عصر پسا دیجیتال، گفت: باید به موضوع کودک و دنیای مدرن از سه دیدگاه «والدین»، «عصر پسا دیجیتال» و «نقش‌های اجتماعی» نگاه کنیم.

وی افزود: باز اندیشی این سه مفهوم می‌تواند به بسیاری از پرسش‌های ما پاسخ بدهد، زیرا به دلیل بدیع بودن مفاهیم عصر حاضر و مواجهه کودکان با جهانی فراتر از عصر دیجیتال هنوز کسی نتوانسته یک مدل جامع برای مقابله با خطرات این عصر را ارائه دهد.

شیخ الاسلامی با تاکید بر تاثیر بازه زمانی بر مدل‌های فکری، بیان داشت: یکی از عواملی که هر روز تفکرات و راهکارهای فکری ما را به چالش می‌کشد، به‌روز شدن فضای دیجیتال است و گاهی طی یکسال یک نظریه ارائه شده کاملا می‌تواند منسوخ شود.

مترجم حوزه کودک با تشریح عصر پسا دیجیتال، تاکید کرد: به‌نوعی عصر پسا دیجیتال از سال 2007 آغاز شد، اما شروع حرکت جهانی را باید از سال 2010 در نظر گرفت، از زمانی که پدیده‌ای به‌نام «آی‌پد» وارد بازار شد و یک تحول عظیم را ایجاد کرد.

وی با اشاره به دوران قبل از پسا دیجیتال، اظهار داشت: قبل از این عصر ما از طریق تلویزیون‌ها تحت تاثیر قرار می‌گرفتیم، اما کمی بعد فضای نت نیز به‌وجود آمد و تا جایی این فضا جلو رفت که فرد بمباران اطلاعاتی شد.

شیخ الاسلامی با بیان مطلبی در خصوص نفوذ تکنولوژی در تمامی شئون زندگی مردم، تصریح کرد: اگر کامل و هوشمندانه پدیده تکنولوژی را رصد کنیم خواهیم دید که از صبح تا انتهای شب درگیر فضاهایی ابرگونه‌ای هستیم که پر از اپلیکیشن‌های مختلف است.

مؤلف کتب حوزه کودک خطر جدی امروز را نفوذ تفکر هوشمند دانست و تصریح کرد: امروز خطر اصلی تبلت و موبایل نیست، بلکه آن‌چیزی است که تفکر هوشمند نام دارد و در پس اپلیکیشن‌های مختلف پنهان شده است.

وی به مدل فکری دیگری به نام انسان دیجیتال زده اشاره کرد و بیان داشت: امروز فضاهای هوشمند مدل‌هایی را در اختیار افراد قرار می‌دهند که بر اساس آن بالاترین و بهترین نوع از تصمیمات را می‌تواند یک فرد در لحظه بگیرد.

شیخ الاسلامی کودکان نسل امروز را بسیار پیش‌رو خواند و تصریح کرد: خطر امروز به‌نظر از سوی کودکان به سمت والدین متوجه است، زیرا این کودکان آن‌قدر با فضای دیجیتال آمیخته هستند که به‌راحتی می‌توانند حساب‌های بانکی والدین خود را خالی کنند و یا خصوصی‌ترین اتفاقات زندگی خانواده‌ها را برای عموم مورد دسترس قرار دهند.

پژوهشگر حوزه کودک ادامه داد: باید نگاه بالا به کودک را فراموش کنیم و به این موضوع بپردازیم که کودک امروز در حال کسب توانایی‌هایی است که باید والدین نیز به آن توانایی‌ها اشراف پیدا کنند.

شیخ الاسلامی در پایان با انتقاد شدید از نحوه جمع آوری تجهیزات ماهواره در کشور، گفت: باید مسؤولان ما آگاه باشند که به موقع نتوانستند جلوی نفوذ ماهواره‌ها را بگیرند و امروز از دیوار ساختمان‌ها بالا رفتن دردی را دوا نمی‌کند، ضمن این‌که باید توجه داشته باشیم که خطر اصلی روزگار ما همین اپلیکیشن‌هایی است که ذهن کودکان ما را تسخیر کرده است./856/202/ب3

ارسال نظرات